הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף יא
[מוזיקה] אורלו דף יא אנחנו מתחילים שש שורות מסוף העמוד הקודם רב מאיר אומר במשנה בח' עמוד ב קראנו רב מאיר אומר מקום שכוחה יפה אם הכוח של הזקן ההוא יפה אז הזמורה בעצם הילדה יונקת ממנה מותר מקום שכוחה רע אסור לכאורה מה הוא חולק על רבנן רב אבו בשם רב יוחנן ורב חסדה טרומרין בסתם חלוקים הם חולקים במקרה שזה סתם זה לא ברור ומיד הגמרא מבארת מה ענן קיימים אם דבר ברי הוא שהוא חי מכוח הזקנה אם ברור לנו שה צעירה הילדה יונקת מכוח הזקנה יש לה זקנה כוח אז ודאי שדברי הכל מותר אם דבר ברי הוא שהוא חי מכוח הילדה אז כנה אין לה מספיק כוח דברי הכל אסור כי צריכים לספור לפי שנות הילדה והיא אורלה כי ענן כימין בסתם והגמרא מבארת כיצד הוא יודע אביבי בשם רבי חנינא אם היו העלים הפוכים כלפי הילדה דבר ברי הוא שהוא שהוא חי מכוח הזקנה ואם היו העלים הפוכים כלפי הזקנה דבר ברי הו שהוא חי מכוח הילדה אמר רב יודן ברכני סימונו תזכור מה הסימן כיל מן חברי מי שאוכל מחברו בהית ומתבייש מסת קלבי אז ממילא אם העלים פונים לכיוון אחד סימן שמוקים מהצד ההפוך אומר רבי יהודה נבו די רבי מתניה אז באיזה מקרה נחלקו רב וחכמים תיפטר שנשרו הענים ואין אנחנו יכולים לזהות זה נקרא בסתם כאן החלקו רב מאיר וחכמי בריכה שנפסקה זאת אומרת רב מאיר סובר שבסתר כוחה רע ואסור חכמים אומרים לא בסתם אני אומר שכוחה יפה בריכה שנפסקה אומר רב יודן לא סוף דבר בריכה אלא אפילו אילן גם אם האילן בעצמו נעכר ונקר לגמרי ונטו אותו מחדש ויש עליו פירות הפירות מותרים אבל אם עכשיו הוא הוסיף 200 הוסיף אחד מ-2 אז ה יהיו אסורים למה זה חידוש אז הגמרא מבארת למה הייתי חושב אחרת דומר רבי יוסי בשם רבי יוחנן בצל שעקרו הושתלו הוא עקר בצל איסר אותו אז הוא כבר מתוקן הוא נהיה חולן מתוקנים והוא שטל אותו מחדש כיוון שהשריש אסור או מעשר לפיקולו צריך לאסר אותו מחדש למה כי כיוון שהוא שם אותו ב אדמה אז גמרנו זה כבר משהו אחר זה לא הפרי שתלשו ועצרת רב חיה בשם רבי יוחנן בצל שעקרו הושתלו כיוון שהשריש מאסר לפי כולו אז אפשר היה לחשוב דלא תסבור מימר אוף אחה כן שלא תחשוב שאולי אותו דבר כש האילן נעקר למרות שהיו עליו פירות והפירות מותרים עכשיו שאתה נוטע אותו מחדש הפירות נהיים אסורים כומ שמלן שלו הפירות עצמם מותרים למה כיוון שהם גדלו בהיתר לא נתת אותם באדמה נתת את העץ אבל אם הוסיף אחד ממי אז זה יהיה אסור חילפי שאל חילפי שאל לרבי יוחנן ולרבי שמעון בן לוקיש שאל אותם טבל טבל הכוונה תבלין שהוא נותן טעם מהוא שיאסור ביותר מ-200 אנחנו אמרנו שאורלי וכילה הים אסורים בחד מ-2 כל בחד 200 הם כבר מותרים אם יש רק אחד מתוך ה200 זה אסור אבל אם יש אחד ב200 אז זה כבר מותר מה הדין תבלין אמר לי אין תבל ביותר מ-200 גם תבלין וסר עד 200 לא יותר אז הוא שואל טנינה במשנה לקמן אנחנו נראה כל המחמד שהוא מחמיץ את העיסה ומטבל שהוא נותן טעם מדמע אם תימר שהכוונה היא ל12 כמו כל תערובת 100 הכוונה בתרמו ומת הכוונה באור לו וכילה הקרם אפילו לא חיימץ אפילו לא טיבל מה מיוחד במחמצת בל מוכך אלא מוכרח שזה עוסר אפילו ביותר קשה על רבי יוחנן וריש לוקיש אונה הגמרא אלא מתי רבי יוחנן וריש לוקיש אמרו שה תבל הזה התבלין לא סר הם רק דיברו בענבים בענבים ענן כימין שאין להם כל כך כוח והם לא נותנים כל כך טעם רבי יוסי בשם רבי יוחנן בשלא צמכ אבל אם צמכ אז יש בהם טעם יותר חזק יש טבל ביותר מ-200 הבחי בשם רבי יוחנן שלא בישלו אבל אם בישלו יש טבל ביותר מ-200 זאת אומרת שכל מה שדיברנו בענבים חיים שלא צמכ הם לא כל כך נותנים טעם אבל בישלו או סמקו אז לפי הטעם שהם נותנים רב יוסי בשם רבי שע בן לוי בשם רי פדיה נותנה טעמים אחד מ60 ככה גורסים כאן רבי אליהו פולדה וגרו אמר רב שמואל בר רב יצחק לרב חיה ברבה עוד פעם אניו קורא עוד פעם רבי יוסי בשם רבי ושע בן לוי בשם רבי פדיה נותני טעמים אחד מ-60 רבחי ברבה בשם רבי שוע בן לווי הוא אומר נותני תמים אחד מ100 טוב אז יש מחלוקת אם נותן טעם זה באחד מ-60 או באחד מ-100 אמר רב שמואל ברב צחוק לרב חי ברב הו רבי יוסי פליג לך אתה שאתה אמרת אחד ממ רבי יוסי חולק עליך ומתניתין טרכון לא מ-100 ולא אחד מ-60 שמה קראנו במשנה כל המחמד ומטבל מדמה אם תמר שהכוונה ל1 או ל2 היינו בתומו אחד 100 ובכלי הקרם ואור לו אחד מ-200 אזמה מיוחד במחמצת אפילו לא חיימץ אפילו לא טיבל סתם תערו וסרת באחד מ100 אלא בוודאי ביותר ענן כימין קשה עליכם אמר רבי ירמיה תיפטר בשר בבשר מתי הם נחלקו עם אחד מ-100 או אחד מ-60 לא בדבר שהוא מין שאנו במינו שנותן טעם תבלין או משהו כזה אלא בשר בבשר בשר של איסור שהתבשל בבשר של התר לפי רב חיה ב4 הוא בטל ב-100 לפי רב יוסי כבר ב60 הוא בטל אומר רב יוסי היא בשר בבשר י שר כל הדברים דומר אבבו בשם רב חנון כל האיסורים משערים אותם כאילו הן בצל או כפלו משערים אותם בבצל עכשיו הגמרא שואלת מי קדון מה בעצם שורש הוויכוח למה הוא אומר אחד מ-60 והוא אומר אחד מ-100 אז זה נראה בעזרת השם עם הדף הבא עד כאן דף י
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה