הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ט
[מוזיקה] אורלו דף טס אנחנו מתחילים ארבע שורות מסוף העמוד הקודם אמרנו וכמה יהי בשורש אז אמרנו כעובי מחת של מתון חזקיה שאל פחות מכאן כתוש אם אתה אומר שכש האילן נתלש מן הקרקע ויש לו שורש אחד שהוא כמתן ה זה נחשב שהוא מחובר זה נחשב שהאין לא נקר אבל אם לא היה כ מתון אז הוא בעצם לא יונק זה נחשב עקור אז עכשיו האם נגיד שכל עץ שעוד לא צמך בו שורש בעובי של מטון הוא עדיין נחשב תלוש מן האדמה עוד לא נתחיל לספור לו שנות אורלה עד שיהיה לו עובי כ מתון אולי עד כדי כך ועוד הוא שואל השתחווה לו השרו אנחנו יודעים שמי שמשתווה ל מחובר הוא לא עסר אותו אבל כאן זה יחשב כתלוי שהוא יעסור אותו כותבים עליו גיטי נשים אי אפשר לכתוב גיטי נשים על מחובר כי זה מחוסר קציצה אבל כאן שזה נחשב כתלוי שאפשר יהיה לכתוב עליו גיטי נשים ככה שאל חזקיאן חזר בחזקה אנחנו נראה שחזקיהו אדאי חזר בו לגמרי שזה לא נחשב תלוש איך אתה יודע שהוא חזר בו אמר רב יונה דה חזר בי מן הדברים דילן שנראה שחזקה אמר מוכח שהוא חזר בו דמר רבי יוחנן בשם רבי ניא מכיוון שיש כמחט של מתוי זה המחת של מתון דבר בריא שיש לו שלוש שנים הוא הביא בשם רבינא ממרא שאם העץ הזה הגיע השורש שלו לעובי של מתון הוא כבר בטוח נמצא שלוש שנים באדמה אתה לא צריך לספור לו שני אורלה אז בא חזקיה ושאל על זה שליש מחת האם זה ראייה שהוא גדל שנה שני שלישים זה מוכח שהוא גדל שתי שנים או שלא יכול להיות שהוא היה כל הזמן דק ורק אחרי לקראת סוף השלוש שנים הוא מאוד מתאב חברי הבי החברים הסתפקו מחת ועובי של עוד שליש מזה אז כבר יהיה דבר ברי שיש לו ארבע שנים ולא נצטרך לספור לו רב עד כאן מה שחזקה שאל והחברים שאלו אבל בכל אופן מה נקא מינה במה שחזקה שואל מה חזקיה שואל אם מצינו שהשורש שלו עבה כמו שליש מחת האם זה ראייה שהוא גדל שנה לכאורה מהנ קמינה שנצטרך למנות לאור לה מכאן ואלך רק שנתיים אבל אם חזקיה עדיין בעמדתו הקודמת שעד שהוא לא הגיע לרמה של שורש בעובי כמחט של מתון הוא בכלל נחשב תלוש אז לא מתחילים לספור שני עולה עד שהוא יגיע לעובי מחת של מתון אז מה עלף כמינה אם הוא שליש או שתי שליש אז מוכח עוד פעם אן תימה לא חזר בי למ שאל כן מכאן באמת מוכח שחזקה חזר בו ובוודאי שזה נחשב כמחוז אמר רבי יונה אנחנו נגרוס כאן על פי גרסת הגרה אמר רבי יונה מן מילתי דרבי יוסי שנראה להלן אז אנחנו נראה שרבי יוחנן חזר בו מן מילתי דרבי יוסי אז מוכח שחזר ירב יוחנן שמה דאמר רבי יוסי בשם רבי יוחנן אפילו יש בו שלוש שנים עדיין אין בו כמחט של מתוי אז רבי יוחנן חזר בו ממה שאמרנו למעלה שמחת של מתוי זה בדיוק שלוש שנים ולא זה עוד יכול להיות יותר אמר רבי יודן מתניתא מסייעה לרבי יוסי שמה כתוב אומר רבי שמה הנושא שאנחנו יודעים שיש הבדל בין נטיות נטיות מכניסים מתה עשרה לבית סיעה אחר חוקרים אותם ומפזרים אותם יותר ואילנות שמים שלוש בביצה אז הבריתה שואלת מתי עד מתי הם נטיות אז כתוב שם בנות חמש בנות שש בנות שבע עכשיו זה לאלא יכול להיות או שש או חמש או שבע אז אומר רבי אף כשאמרו בנות חמש בנות שש בנות שבע זה לא הכוונה באותו העץ אלא בגפנים בנות חמש בתאנים בנות שש בזיתים בנות שבע בוא נתפוס למשל תאנים עד שהם לא בנות שש זה עוד לא אילן זה עדיין נטייה אז אם אנחנו יודעים שכ מחץ של מתוי זה כבר אילן אז לא יכול להיות שכבר בשלוש שנים יש מחץ של מיתון אלא רק אחרב אחרי זה עד גיל שש אז זה הוכחה לדברי רבי יוסי בשם רבי יוחנן אומרת הגמרא ונח אמוי הרי אנחנו רואים הגמרא מקשה על זה אמר רבי אמר שרק בגיל חמש התאנים נחשבות אילן אנ חמוי הדין מרוות תנה אציה בפירה האצים של הטענה גם יותר צעירים מגיל חמש הם מוציאים הרבה פירות פחות מגיל שש אמר רבי יודן כד טריפן לעובי אז הרב מפרש כאשר אתה מחלק את הגזע של עובי התאנה אז היא ממהרת להוציא פירות אז איזה מין טריק שאתה עשית אבל באופן טבעי הם לא מוצאים הרבה פירות התאנים לא מציאים עד שהם יהיו בנות שש אמרנו במשנה אילן שנעקר ובו בריכה רב החונה בשם רבי יוחנן הוא אומר ובו ברכה בריכה הכוונה בוא הברכה אומר רב מנה אית בני נשה שמון בריכה יש אנשים שקוראים את השם שלהם בריכה מלשון ברכה כמן ד אמר בוא ברוך השם על שם הפסוק של הברכה רב זעירא רב יסי רב לוזו בשם רב חנינא רבי בא רב חי רב לאוזו רב חנינא בשם רב חנינא בן גמליאל ילדה שסיפקה לזקנה טהרה הילדה היייתה לנו נטיה ילדה בוא נגיד שהיא כבר גדלה שנתיים היא אסורה בעולה הוא טלש את הענף של הילדה והרכב אותו על זקנה שכבר עבר עליה מזמן שלוש שנים באותו רגע טהרה הילדה אין בה יותר איסור אורלה כל מה שיגדל מכאן ולהלאה יהיה מותר לא אומרים שכיוון שההיא כבר התחילה באיסור אז תשאיר את האיסור עד שיגמר לה לילדה הזאת שלוש שנים אמר הבחי ברבה מתניתא אמרה כן לכאורה זה מוכח במשנה כי מה כתוב במשנה סיפק גפנים על גבי סיפק סיפוק גפנים סיפוק על סיפוק זאת אומרת הוא הרכיב ענף ועוד ענף או ענף על ענף אף על פי שהבריח בארץ הוא הבריך אותם בתוך האדמה מותר רגע אם אתה אומר שאם היא קודם כל הייתה ילדה והיה בה איסור אורלו למרות שאחר כך הגבת אותה על הזקנה לא יבכה האיסור אורלה צריך לגמור לספור לה שלוש שנים אז גם פה וחש לומר שמה כשברח אותה בארץ שמה השריש הילדה עוד לפני שעד שלא תתאכזב חל בה כבר האיסור של שלוש שנים ולמרות שהיא תאכם עם הזקנה תישאר אסורה אז מוכך מהמשנה שלנו שאף על פי כן לא אכפת לנו כי ילדה שאחר כך סיפקת אותה בזקנה טהרה אב חנניה ברי רבי הלל הוא דוחה את הראיה ואומר יכול להיות שהמשנה שלנו דרבי יהודה שזה ברור לו דרבי יהודה אמר מתחי עד שלא תשרי זה עניינים ש בטוח לנו בעבודת האדמה שקודם כל היא מתאחה עם האילן ורק אחר כך היא משרישה רבי יוסי בשם רבי יוחנן הוא בא לחלוק על רבי זהירה רבי זהירה אמר לנו מקודם שכיפת ילדה וזקנה הטהרה ופקה ממנה כל האיסור מכאן ולהלאה רבי יוסי בשם רבי יוחנן הוא אומר סיפוק אין מטהר השורשים אמר רב זהירה לרב יוסי שאתה אומר את הדבר הזה בשם רב יוחנן בפירוש שמעת מן רב יוחנן או מן שיטתי אתה למדת את זה מדבר אחר שמה משיטת דמר רבי יוחנן לעניין הקדש וגם תני כן שמה למדנו קראנו בבריתה הקדיש ואחר כך נתה הקדש פטור מן העורלה בתנאי שזה היה הקדש מהתחלה אבל נתה וזה התחייב באורלי אחר כך אחי קדיש אז ההקדש לא מבקיע את זה מאיסור אורלה חייב בעורלה ואתה מקיש וטו תה רבי יוסי סברין מימר הקדש פטור וזקנה פטור אז כמו שבהקשר חילוק בין אם מתחילתו הוא היה אסור ואז הקדיש שלא פקע איסור לבין אם מתחילתו הוא כבר קדוש אז לא חל עליו מראש איסור אורלה אתה אומר הוא הדין בזקנה היינו דבר שהזכייה מרכיב עליו אורלה מרכיב עליו ילדה שכבר יש בחיוב אורלה אז כבר יש בחיוב הוא לא פוקע אבל אם תרכיב עליו איזה ענף שלא היה בו דין אורלה אז הוא בטל אל הזקנה אתה משווה אז אומר רבי זהירה ולא דמיה זה לא באמת דומה למה הקדש רויו לפדותו ולחייבו הקדש גם בזמן שהוא הקדש הוא בר הוא יש לו פוטנציאל של חיוב כי באותו רגע שתודה הוא יהיה חייב אז לכן אם כבר חל החיוב עכשיו אתה מקדיש ההקדש לא מפקיע הוא לא כזה הוא לא כזה מופקע מעולה להפקיע חיוב אור לקה אבל ת לך גבי הזקנה את הרעיון הזה של ראוי לחשוב עליה הול חייבה לא אז כנה היא פטורה לגמרי לכן גם אם הרכבת עליה דבר שהוא כבר חייב היא תתאר אותו ותפקיד ממנו את החיוב עד כאן דף טס
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה