הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף טז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף טז
[מוזיקה] אור לו דף טז אנחנו מתחילים פרק שני התרומה הוא תרומת מאסר של דמאי ושל ודאי החלב והביקורים כל אלה יש עליהם שם תרומה הדין שלהם שעלים באחד ומ אם הם נפלו לתוך חולין ויש 100 כנגדם הם עולים ומצטרפים זה עם זה זאת אומרת תרומה ותרומת מסר וביקורים הם מצטרפים אחד עם השני וגם אם הם בטלו שם וצריך להרים הוא צריך לקחת כנגד מה שנפל ולתת לכהן העולה וכלי הקרם עולים בחד ומתי לא מספיק אחד ומ ומצטרפים זה עם זה אתה נקם מפה סובר שאסורים עם שמות שונים מצטרפים זה עם זה ואי לא צריך להרים הגמרא תבאר ש ברשת צריך להרים בגלל ממון השבט הכסף של הכהנים אבל פה זה לא רלוונטי רבי שמעון אומר אינן מצטרפים שני שמות לא מצטרפים אף פעם רב ליעזר אומר מצטרפים בנותן ת אם זה ימין בשאינו מינו הם כן מצטרפים אבל לא לאסורים זמין במינו הם לא הצטרפו התרומה הוא תרומת מסר והמשנה הייתה צריכה להגיד שמצטרפים זה אם זה מה החידוש למי נצרכה לפי מי זה חידוש לרב שמעון אף אגב דרב שמעון אמר בהמשך שאיפה שזה שני שמות אין שני שמות מצטרפים מודה שכולן שם תרומה לכן הם מצטרפים מנתן את תומת מאסר של דמאי שגם בתרומת מסרת של דמה החמירו שהיא עולה רק באח ו100 זה רב מאיר דרב מאיר מחמיר בדבריהם בדברים דרבון כמו דברי תורה איפה מצינו ושכח רב מר מחמיר בדבריהם כשל תורה אמר רבי חנינא היד תנין את המן הרואה כתם אישה שרואה כתם עם דם ויש שמה מספיק לשלוש ראיות זה לא רק שהיא טמאה עכשיו אלא הרי זו מקולקלת וחוששת משום זוב דברי רב מאיר אם זה היה בימי זובה אז היא חוששת שאולי היא ראתה שלושה ימים אולי הייא ראתה שלוש ראיות ותהיה ספק זבה גדולה חכמים אומרים אין בכתמים משום זוב שכיוון ש דורית אישה לו טמ רק אם היא מרגישה אז חכמים גזרו על כתם אבל משום זוב לא גזרו אז הנה אתה רואה שרב מאיר סובר שמחמירים בדברי חכמים כמו תורה רב יונה בי ולמה לא תנינן גם כן חלת דמאי אולי תרצה להגיד בגין דתנינן חלת ודאי לכן לא ניתנה חלת דמאי כך תרצה להגיד זה הרי לא יכול להיות נכון למה ואתני ן תרומה ו ותרומת מעשר של דמאי למרות שדיברנו על ודאי דיברנו גם על דמאי אז למה בחלל לא אז הגמרא לא עונה רב חנניה בשם שמואל אומר לנו דבר ראשון תדע שדמי צריך חלה מי שקונה מעם הארץ יבול של דמאי זה ספק מאוצר צריך להפריש חלה אם הוא קנה ממנו לחם אמר לי רב חי בר לוליה נותן לו דמיו מן השבט רק בגלל ספק ור הוא צריך להפריש אבל כשהוא ייתן את זה לכהן הוא יקח ממנו את הדמים כי זה ממון שלו ספק המוציא מחברו עליו הרעיה אמר לי כן אמר שמואל שהוא נותן דמיו מן השבט רב מנה בשם רבי יוסי אלא נותן דמיו מן השבט למה גזרה למחר הוא מביא ודאי ואומר דמו כדי לטל ממנו דמים לכן אף פעם לא יקח ממונו מן השבט רבי יוחנן שאל לגמלי זוגה נגי נתון מפקין חלה מן דמ למדנו בזה למעלה מחלוקת אמר לי לא כן לא כן אמר שמואל כוד רבי ברכיה בשעה שגזרו על הדמי רוב העם מפרישין אותו לתוך בתיהם זאת אומרת ש בתרומה ובכל הם נזהרים ולכן בעצם הוא אומר לו שלא גזרו להפריש חלה מדמי אמר רבי יוסי ורבי בון תנאי בית דין שתייה חלתו בצפון צפונ זה מתייחס למה שלמדנו במשנה בפרק חמישי של דמאי שמה כתוב שמי שלוקח מנן אחתום אז כיצד הוא מאסר הוא נטל כדי תאומת מאסר וחלה והוא אומר אז על זה עכשיו הגמרא אומרת שאם הוא לא אמר מפורש איפה תהיה החלה אז תניא בית דין הוא שתה חלתו בצפון צפונ במקום המסוים הזה מה זה קשור לפה למה מביאים את זה פה כי מתוך הציטוט הזה מה אנחנו רואים מפורש שנהגו להפריש חלה מן הדמאי עד כדי כך שהיו צריכים להסות ני בית דין להגיד בסתם לאיזה מקום הוא מפריש עד כאן דף טז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה