הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ח
[מוזיקה] אורלו דף כס הלכה ג' אומרת המשנה אילן שנעקר והסל אמו סל הכוונה גוש של אדמה שהוא קשה ויבש אז הוא צמוד עם האילן אם יכול לחיות על ידי הסלע הזה אז הוא פטור מלספור מחדש שני ורלה ואם לאו אז ברגע ש תנו אותו מחדש הוא חייב באורל מחדש כיוון שזה בעצם נטיה חדשה עוד מקרה היה לנו אילן שעומד בשדה ופתאום נעקר הסלע מצידו זיזו המחרשה או שזעזעו ועשאו כעפר הוא פורר מאוד את כל מה שנמצא סביבו אם יכול לחיות באופן הזה אז בעצם זה נחשב שהוא לא נעקר ופטור ועמלו הוא חייב באורל מחדש אילן שנעקר נשתייר בו שורש אחד שהוא מחובר לאדמה אז הוא פטור כיוון שהוא יכול לחיות על ידי זה וכמה יהי בשורש צריך להיות שזה יהיה בעובי כזה רבן גמליאל אומר משום רבי אלעזר בן יהודה איש ברתותא כמחט של מתון כעובי של מחת של מתון מתון אומר הרב כלי של הורגים שנועצים מחת בראשו של קנה ומותחים אותו לרוחב העיריה עובי כזה זה עובי של יניקה ואילן יכול להחזיק אם יש לו שורש בעובי כזה בלי זה אז הוא לא יכול להחזיק זה נטייה חדשה אילן שנעקר ובו בריכה היה אילן ש לקחנו ענף שעדיין מחובר בו ונתנו אותו באדמה והוצאנו מזה עץ חדש אז בעצם בהתחלה העץ החדש הברכה היא יונקת מן האילן ומה קרה האילן יום אחד נעקר ועכשיו הוא חיה ממנו האילן נשאר חי בזכות הבריכה שהיא נמצאת עכשיו באדמה אז הדין הוא שחזרה זקנה להיות כבריה אז מה זה אומר הרב של הרב פני משה אומר שמונים לשתיהם שני הורלה מאותו רגע שנעקר האילן הזקן מאותו רגע שאילן נעקר כאילו עכשיו שניהם מחדש באדמה בזכות הבריכה הזאת ומתחילים לספור שני אורלה אבל הגון אומר שהוא מונה שנות אורלה גם לזקנה משאת הבריכה של האיחור זאת אומרת אם הבריכה הזאת כבר נמצאת באדמה שלוש שנים אז לא נמנה בכלל אורלה ואם הבריכה הזאת נמצאת באדמה שנתיים אז נמנה גם לבריכה וגם לאילן שנה אחת של אורלה הבריחה שנה אחר שנה מה הכוונה היה לו אילן הוא הבריך ממנו הברכה אחת ועשה עוד אילן שנה אחר כך הוא לקח מהאין מספר שתיים עוד הברכה ועשה אילן מספר שלוש וכן הלאה וכן הלאה אז לא ספרנו לכולם אור רק לעץ המקורי אבל עכשיו נפסקה החיבור בין האילן לברכה נפסק אז מונה משעה שנפסקה היינו מהשעה שזה נפסק מתחילים למנות לברכה שלוש שנים גם כאן הגר גורס מונה משעה שנבראה זאת אומרת אם הוא הבריך את ה אילן מספר שתיים ורק אחרי שנתיים נפסק החיבור בינו לבין הגזע המקורי אז נוסיף לו עוד שנה לשני אורל סיפוק הגפנים סיפוק בגפנים זה כמו הרכבה באילנות סיפוק על גבי סיפוק זאת אומרת הוא הרכיב ענף אחד מעל ענף אף על פי שי בריחן בארץ ואפשר לחשוב שזה כאילו נוטא אותם ב נטע אותם בארץ כיוון שהם יונקים מהרכבה מהעץ המקורי מותר לא צריך צריכים לספור להם שנות אורלה מחדש רב מאיר אומר מקום שכוחה יפה מותר אבל מקום שכוחה רע שהיא לבד לא יכולה לינק מהעץ שחיברת אותו אליו אז אם כן אסור וצריכים למנות זה כמו עץ חדש צריך למנות לו שנות אורלה אז מה תנקה מחולק עליו לחורה תנק מי חייב להסכים במקרה כזה אז הגמרא תבה באיזה מקרה יש נפק מינה ביניהם בריכה שנפסקה והיא מלאה פירות וכל הפירות האלו עד עכשיו הם היו מותרים אבל מעכשיו והלא צריכים להתחיל לספור לזה שנות אורלה אם מוסיף ב2 אסור כיוון שאור כשהיא מתערבת אחד ב200 היא אוסרת את הכל לא כמו תרומה שההיא ב1 ו100 ולה זה ב1200 אומרת הגמרא אם יכול לחיות יכול לחיות לא הכוונה עכשיו אחרי שחיברת אותו בחזרה לאדמה אלא כני מתנית אם היה יכול לחיות כשהוא היה תלוש עם הסלע בצידו אז פטור אם הוא לא היה יכול לחיות אפילו שעכשיו נתת אותו מחדש חייב לספור אורלה מחדש עד כאן דף ח
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה