הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ז
[מוזיקה] אור לא דף ז ואנוכי שנטה אז המשנה אמרה שזה חייב תני גוי שהרכיב אילן מאכל על גבי אילן סרק אף על פי שאין ישראל רשא לעשות כן מצד הלכות כל עין אסור להרכיב עץ ועץ זה חייב באורל ממתי הוא מונה לו מאיזה זמן הוא מונה שני אורלה משעת נטייתו לא מהשעה שהוא הרכיב את הענף על העץ אלא משעת נטיית העץ זאת אומרת אם הוא הרכיב את זה על עץ בן שנתיים אז הוא ימנה אורלה עוד שנה ואם הוא הרכיב את זה על עץ בן שלוש הוא לא ימנה בכלל אורלה רבי שמעון בן לוקיש אמר הוא מבאר לנו הוא בלבד דברים שהן באים במחשבה עעל איזה ץ רק מדובר פה סוג עץ סרק כזה שיש לו פוטנציאל להתחייב באור לו איזה דוגמה כגון חרובי צלמונה וחרוב גדודה סתם עץ של חרובי צלמונה וכרובי גדודה הם נחשבים מלנו רק לא נוהג בהם אורלה כי הפירות שלהם לא חשובים אבל אם הוא יחשוב על הפירות שלהם אז זה יהיה חייב באורל אז כיוון שזה סוג עץ כזה שיש לו פוטנציאל להתחייב בורלה אז אני מתייחס לנטיית העץ אבל ערבה אם הוא יקח הגוי הזה ענף של עץ פרי ויתא אותו ירכיב אותו על עץ הרבה שהוא מופקע בכלל מחיוב אורלה אף פעם אין לו פירות אז זה כאילו שהוא נוטע בארץ והוא יספור שלוש שנים משעת ההרכבה רבי יוחנן חולק רבי יוחנן אמר אפילו ערבה סופרים את השלוש שנים משת נטיית הערבה שואלת הגמרא ותנינן ללמדנו במשנה בשביס אין נטעין ואיין מבריחים מבריחים הכוונה ש מכניסים ענף לארץ ומוציאים ממנו עץ חדש ואין מרכיבין על גבי עץ ערב שביעית פחות מ-30 יום לפני ראש השנה ואם נטה או הבריך או הרכיב יעקר רגע אם אתה אומר שכשאתה מרכיב על עץ אני סופר את זה לפי מתי נתתי את העץ אז כש מרכיב בתוך 30 יום לפני ראש השנה לפי מה אני מסתכל לא לפי שעת ההרכבה אלא לפי שעת הנטיעה של העץ אז למה הי עקר אז על דעת ד רב שמעון בן לקיש דו פטר לה בערבה ניחה רב שמעון בן לקיש יגיד שכאן מדובר שהוא הרכיב ענף של פרי על עץ סרק גמור על עץ רבה כאן מסתכלים על שת ההרכבה ולכן אם זה בתוך 30 יום לשוויץ יעקור אבל על דת ד רבי חנן דו אמר אפילו ערבה הולכים אחרי שת יה למה להיעקר אונה הגמרא זה לא שייך לעצם הדין של העץ אלא שנישן מתכן בשביס כיוון שהוא רכיב את זה פחות מ-30 יום אז האיחוי של ההרכבה בעץ יכול בשביס אז כאילו שהוא הרכיב בפועל בשביס זה לא משנה אפילו אם תייחס לעצם ה ספירת השנים לפי העץ אבל ההרכבה היא נעשתה בשביס והי ד אמר דה אז מאיזה בריתה אנחנו כן נוכיח כתוב ככה כתוב בבריתה הנוטע והמברך והמרכיב 30 יום לפני ראש השנה עלתה לו שנה שלמה ומותר לקיימו בשביעית עוד מעט נראה שעלתה לו שנה שלמה זה גם לגבי אורלה פחות מ-30 יום לפני ראש השנה לא עלתה לו שנה שלמה מה שהולכים בראש השנה א' בירש זה ראש השנה ל הנטיעות אז דווקא אם הוא נתה 30 יום לפני ראש השנה לא פחות מ-30 יום לא עלתה לו שנה שלמה ואסור לקיימו בשביעית אבל אמרו גם אם הוא נטא את הנטיה הזאת 30 יום לפני ראש השנה אז הגיע ראש השנה הראשון עלתה לו שנה אחת עוד ראש השנה זה שנתיים עוד ראש השנה הבאה לגבי הנטיעה כבר עברו שלוש שנים אבל עדיין לגבי אילן ראש השנה על האילנות זה טו בשבט אז ללכן פירות נטייה זו אסורים עד 15 בשבט כל מה שיחנק לפני טו בשבט יהיה אסור מצד אור רק מה שחנות אחרי תו בשבט של השנה הרביעית הוא כבר נחשב של השנה הרביעית ואין עליו אורלה אז בכל אופן אבל מה רואים כאן אחד מהדוגמאות שיש לנו כאן זה המרכיב ורק כתוב כאן שהמרכיב בתוך 30 יום לפני ראש השנה לא עלתה לו שנה זאת אומרת מפורש כתוב פה שהולכים אחרי זמן ההרכבה ולא אחרי זמן הנטיעה של האילן אז בשל מ לריש לוקיש הוא יגיד שמדובר בערבה אבל רבי יוחנן מה יגיד תני רבי יהושע אוניה הוא אומר לית כן מרכיב תמחוק כאן את המקרה של מרכיב מדובר רק על נוטה ועל מבריך אומר הרבב מורי אפילו כרב שמעון בן לוקיש אתה חייב להגיד שלית כן מרכיב למה מה מותר להרכיב לכתחילה הרי בעמוד הקודם אמרנו שרק שלישראל אסור להרכיב ענף של פרי בעץ רק אז ודאי שהמרכיב לשעבר ה בתחילה לא אז לכן איך כתוב כאן מרכיב אז ודאי שצריכים למחוק את המרכיב גם לריש לוקיש אמרנו שנטה בספינה חייו רבי צוק בר חקו לה בשם חזקיה הנוטה בעציץ שאינו נקוב חייב באורל למה מה קרה אף על פי שבדרך כלל לגבי זרעים זה לא יונק מהקרקע רב יוסי אמר מפני שהשורשים של האילן הם מפעפעים אותו הם כן יונקים דרך זה רבי יונה מפי כללי שנה בצורה זאת אומרת כלי חרס אין כלי חרס עומד בפני שורשים יש כאלה קוראים את זה בתמי כלי חרס עומד בפני שורשים טוב רבי ירמיה באי הציץ הזה שאם היה לו רק דלת אתה אומר היא לא היייתה יונקת הוא לא נקוב אבל עכשיו שיש בו אילן ויש בו גם גם דלת נטה בו דלת האם נגיד מאחר שהוא כנקוב אצל האילן גם נחשיב אותו כנקוב הוא אצל זרעים או שאין קשר רבי יוחן בשם רבי יני אילן שנטאו בתוך הבית חייב בעורלה אז הגרום מוסיף דכתיב כי תבואו אל הארץ ונטעתם היינו כל מקום בארץ גם בתוך הבית זה נקרא בארץ יש חיוב אורלה אבל פטור מן המעשרות למה כי במעשרות כתוב דכתיב אשר תעשר את כל תבואת זרך יוצא השדה הבית זה לא שדה מה שגדל בבית פטור מן המעשר אבל הוא בשביס צריך יש לנו ספק למה כי מצד אחד הכתיב ושבתה הארץ שבת לשם הארץ זה כולל את הבית מצד שני וכתיב סדך לא תזרע וכרמך לא תזמור דווקא שדה וקרן אבל בית אולי לא לכן שבייץ נשאר לנו בספק עד כאן דף ז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה