הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ד
[מוזיקה] אורו דף ד' אנחנו מתחילים בשורה השלישית אומר רבי חנון דברי רבי שמואל רבי שמואל אומר כל שאין לו אורלה אין לו רבי אם לא היה לו שנים של אורלה אז לא ננהג בו בשנה הרביעית דין רבי רבי יוחנן בי מה הכוונה עד שיהיה לו שלוש שנים אורלה רבי יוחנן מוסיף ומסתפק על דברי רבי ישמאל מה רבי יוחנן מסתפק אז פה נחלקו רב יונה ורבי יוסי אמר רבי יונה זה הספק של רבי יוחנן עיקר אורלה צריך עלי עיקר הדין של אורלה רבי יוחנן מסתפק אין עיקר הורלה פחות משלוש שנים אולי כמו שרבי שמואל אמה שאם אין אורלה אין רבי אז כך גם בדין אורלה בעצמה אם אין לך שלוש שנים מלאות של אורלה אין אורלה למשל עץ שהוא נטה אותו לסיג ובשנה הראשונה אין אורלה שנה שנייה גם לסיג אין אורלה פתאום בשנה השלישית הוא חושב עליו למאכל אז אנחנו נגיד כיוון שאיין פה שלוש שנים מלאות של אורלה לא ינהג בפה אורלה או שלא זה אמר רבי ישמאל לעניין אורלה יכול לנהוג חלקית כך באה רב יונ את הספק ש רבי יוחנן אמר רבי יוסי הוא למד אחרת עיקר רב צריכה לי זאת אומרת לגבי אורלה ודאי שיש אורלה גם חלקית גם אם זה לא שלוש שנים מלאות אבל הנפק מינה באורלי היא לגבי הרבי מה שרבי שמעל אמר שאם אין שלוש שנים אורלה אין רבי מה הכוונה אפשר להסביר שהכוונה אם כל השלוש שנים לא היה בכלל אורלה אז גם אין רבי אבל אם היה קצת אורלה יש רוי או שכך הכוונה אמן שלוש שנים מלאות של אורלה אין רוי אבל אם יש שורלה חלקית יש רוי עוד פעם אומר רבי יוסי עקר צך לי כל שאין לו אורלה אין לו רבי האם הכוונה שאין לו אורלה בכלל אז אין לו רבי או שכל שהיה לו שלוש שנים מלאות ורלה אז אין רבי טוב ובזה עכשיו הגמרא עוברת לעניין אחר תני כתוב בתוספת אילן שמקצת נטוע בארץ ומקצתו חוצה לארץ כמובן ארץ ישראל חייבת במעשרות חוצה לארץ פטור אז מכיוון שמקצת נטוע בארץ כאילו לא בארץ דברי רבי אל תתייחס לזה שתסתכל רק אחר הנוף ותגיד החלקים שבארץ חיייבים שבחוץ לארץ פטורים לא כיוון שיש כאן שורשים והשורשים מתערבים אז תתייחס לזה כאילו שיש פה תערובת וממילא לא תוכל לאסר את העץ מני יובי אלא תביא ותסר עליו לפי חשבון מבחוץ זה דברי רבי רבן שמעון בן גמליאל אומר שלא הולכים אחר השורשים אלא הולכים אחר הנוף צד הנטוע בארץ חי הנטוע חוצה לארץ פטור ככה ירושלמי מבין שלדעת השים גמליאל הולכים אחר הנוף ומבאר הב בוו בשם רבי יוחנן את דברי רבי מה שרבי אמר נעשה כאילו כולו נטוע בארץ לא הכוונה שכולו חייב אלא נעשה כתב ומאסר החלק של הארץ כתב והחלק שלחוץ על הארץ כמתקן כמוסר מעורבין זה בזה אז בעצם יוצא שלדעת רבי הולכים אחר השורשים לדעת רבי שמון בן גמליאל הולכים אחר הנוף עכשיו זהיר רב שם רבי יוחנן הוא אומר ממרא שורש פטור פותר לפי הבנה עכשיו רבי יוחנן דיבר לגבי ביקורים אדם שיש לו שדה ועץ בפנים ושורש אחד של העץ שלו יונק משדה חברו כיוון שזה יונק משדה חברו אז הוא פטור מביקורים על כל העץ למה כי בביקורים כתוב אדמתך זה כבר לא אדמתך שורש פטור פותר אז בעצם מה כתוב ש רבי יוחנן הולך אחר השורשים אז אנחנו שואלים מה כרבי ורבי אמר שורשים חיים זה מזה ולכאורה זה לא יתאים אם רבי שמעון בן גמליאל שהולך אחר הנוף דוכה הגמרא ואומרת דברי הקולי שורש פטור פותר הן ד תימר שורש פטור פוטר בשורש שהשריש מתוך שלו לתוך של חברו וכמו שאמרנו שלגבי ביקורים כתוב אדמתך אז זה לא אדמתך אבל אם השריש מחוצה לארץ בארץ זה לא בדע כאן בהחלט רב שמעו גמליאל יגיד שהולכים אחר הנוף שורש פטור פותר שואל את הגמרא וא ותנינן הקושיה שלנו מבוססת על הדין שאנחנו מכירים שאם אדם לקח ילדה היינו ענף צעיר והרכיב אותו על אילן זקן על זקנה וזה התחיל לגדול ולעשות פירות אין דין אורלה מכיון שאילן הזקן הוא כבר עבר שנות אורלה אז הולכים אחריו ולא מתייחסים לדה כמשהו חדש שנטוע בארץ עכשיו שת הגמרא ותני רב יוסי אומר אפילו עץ אחד שהחלק הפנימי שלו מיועד למאכל והחיצוני לסיג לעשות גדר לסגור את הגדר החלק הפנימי חייב החיצון פטור אם אתה אומר ששורש פטור פותר כיוון שבע זה יש שורש פטור של החלק החיצון שהוא עומד לסייג אז יפתור צד החיצון לצד הפנימי כמו שאמרנו בילדה ששמת אותה על הזקנה הולכים אחר השורש איך נתרה את רבי יוחנן רבי זעירה אמר לה סתם רבי לה הוא אמר את זה בשם רב לוזו מה הם מתרצים ראוי לחשוב עליו ולחייבו ילדה שאתה שמת אותה על העץ הזקנה העץ הזקנה אף פעם לא יכול להיות חייב באור לו בגלל שהוא כבר עבר שני אורלה הוא פטור בעצם אבל כאן השורש של החלק החיצון שהוא פטור כרגע למה כי חשבת עליו לסייג זה לא פטור גמור זה לא פטור גורף אם אתה תחשוב עליו למאכל אז הוא מיד יהיה חייב באור לו לכן שורש כזה לא פותר רבי יוסי בשם רבי יוחנן בא ואמר לנו שורשים אין בהן ממש זאת אומרת שלגבי ביקורים הולכים רק אחר הנוף אז אמר רבי זהירה לרבי יסר רבי יסר זה רבי בפירוש מהתנ מן דרבי יוחנן על ביקורים או שבעצם בעולה הוטון קימים רבי יוחנן אמר את מה שאתה אומר שורשים אין בהם אמש הוא דיבר על אורלה כמו שאמרנו מקודם שלא הולכים בעורלה אחר השורשים לפתור והכרת אדם מילת בביכורים אתה מחבר את הדבר הזה לביכורים ואתה אומר שורשים אין בהן ממש עד כאן דף ד y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה