הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ערלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ערלה דף ב
[מוזיקה] אור לו דף ביס אנחנו מתחילים באמצע עמוד רמין שנטעו לשם רמין עץ של רמין בדרך כלל מגדלים אותו בשביל עצים לא בשביל הפרי הפרי שלו לא כל כך חשוב אותו דבר הענבים של ההדס מגדלים את ההדס בשביל ההדס לא בשביל הענבים שלו מה קרה אם היה איש עשה משהו משונה הוא נוטע את הרמין בשביל הרימן בנות הדס ש טם לשם בנות הדס יהיה חייו במעשרות איתן יתן חייו יתן תן פטור הגמרא מבארת שזה לא מחלוקת אמר רב חסד מנ דמה חיה מדובר במקום שרוב משמרים לכן רוב האנשים פה מגדלים את זה בשביל הפירות לכן הוא חייב מן דמה פטור במקום שאין הרוב משמרים אז בטלה דעתו רבי יוסי באי אם מדובר במקום שהרוב משמרים למה לי חישב מה החידוש אפילו לא חישב ככה אנו אומרים זית ותאנה עד שיחשוב עליהם עץ שזיתים לא נחשב עץ זיתים עד שהוא יחשוב על הפירות זה בסתם העומד לפירות אז מה החידוש עולם מה אתה מחדש בזה שאתה אומר שהוא חשב עליהם אז תירוץ ראשון אלא אפילו מחצה משמרים ו מחצה שאין משמרים אפילו שאין כאן רוב זה מקום שחצי משמרים וחצי לא כאן צריך שהוא יחשוב ואם הוא יחשוב לא בתלה דעתו וזה חייה במעשרות רבי מתיה הוא מתרץ תירוץ אחר אמר רבי מתיה באמת מדובר במקום שהרוב משמרים שאלת למה צריך שהוא יחשוב לא צריך אז מה החידוש שהוא חייב במסות בגלל הסייפת אמר רבי מתיה מינד בטרה בגלל הברייתא שנמצאת אחריה מה כתוב אחר כך מקום שאיין רוב משמרים אפילו חישב פטור זה החידוש אז כיוון שפה רצינו לדבר על חישב אז לכן כבר גם ברשע במקום שרוב משמרים אמרנו שכשהוא חישב הוא חייב אבל לא חיייבים להגיד שהוא חישב רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יוצדק גפן שעלת במקום חורשין זאת אומרת גפן שגדלה פתאום ביר זה לא מקום שמגדלים שם פירות פטורה מן העולם אמר רבי יוסי אפילו נטא לא רק אם היא עלתה שמה לבד אפילו אם הוא בעצמו נטא אותה כיוון שזה מקום רחוק שלא אוכלים שמה היא פטורה מ ה מן העורלה שואלת הגמרא ותנינן הרי במשנה הבאה בפרק שלנו כתוב העולה מאליו חייב בולה מהמה ש בגלל שזה עלה מאליו סליחה ותנינן העולה מאליו חייב בעורלה למרות שזה עלה מאליו זה כן חייב בעורלה אז מה אתה מדבר פה על מה שגדל בחורשים פטור אונה הגמרא תמן המשנה לקמה מדברת שזה עלה מאלה במקום ישוב אז לכן מה זה משנה אם זה עלה מאליו או שזה ננטה סוף סוף זה משמש לאכילה ברמה הכה מה שאנחנו כאן דיברנו מה שרבי יוחנן בשם רב שמעון בן יוצדק דיבר מדובר במקום חורשים ששמה זה לא עומד למאכל אפילו אם הוא נתה את זה אומר רב אליעזר דוד תימר בשינה עושה כדי תפילתה שהיא עושה קצת פירות זה לא כל כך חשוב אבל אם היייתה עושה כדי תפילתה חייבת כדי תפילתה הכוונה כדי הטיפול אם הוא ילך ויטפל בעץ הזה יקטוף ממנו את הפרות וסחב אותם לעיר עדיין יהיה לו משתלם יהיה הרבה הכנסה במקרה כזה היא כן חייבת באור לה זה כן חשוב הפרי לא אומרים שהוא בטל מה שאנחנו דיברנו שהיא לא עושה כדי הטיפול של הגידול והבאת הפירות לעיר רב חונה שאל רב חונה מסתפק אתרוג שנטאו למצוות הוא נטא עץ אתרוגים כדי שיהיה לו אתרוגים למצווה לא בשביל לאכול מה הוא שיה חייב באולה האם זה כמו לסיג לקורות ולעצים או שזה נחשב לפרי חזר רב חונא ואמר אתרוג שנטאו ל מצוותו חייב רולה זה נחשב פרי אז הגמרא שואלת איך אתה אומר ככה ולא כן תנינן ולקחתם לכם כך נאמר על האתרוג ולא מן המצווה תקנה אתרוג מהכסף שלך לא מכסף של מעשר שני אז לכאורה גם בעולה כתוב כתוב ולתם הורתו את פריו שלוש שנים יהיה לכם הראלים היינו שזה שלכם ולא של מצווה מחלקת הגמרא ואומרת תמן המסר הוא לקחתם לכם בדמים ולא מן המצווה ברם החה הפסוק של אורלה לא לזה הוא מתייחס וניתן לך דוגמה כמו לתמר גבי שופר יום תרועה יהיה לכם שמה לא כוונה ממון אל הכוונה מכל מקום זה מתייחס לבני האדם כל האנשים בכל מקום צ לתקוע בשופר בראש השנה וכה אותו דבר כאן שלוש שנים יהיה לכם ארלים לא יחל מכל מקום היינו כל האנשים כל היהודים איפה שהם שואלת עכשיו הגמרא על רב חונה מה באמת ההבדל מה בינו בין ההוא שמגדל את האתרוג בשביל מצווה למשמר פרותיו לעצים התשובה היא אני קורא על פי גרסת הגרה בצד תמן הוא רוצה בעצו בכלל לא מתעניין בפירות לכן לא נוהג בזה אורלה ברא מחה הוא רוצה בפריו למה דכתיב פרי עץ הדר התורה אומרת להביא את הפרי אם את קוראו עץ אין אדם יצה חובתו בחג הסוכות בעץ לכן כאן באמת יהיה חייו יהיה ל אזה שם של אורלה מה דמילה איזה מקרה אתה כן רוצה לדמות שבו ראוי להסתפק זית שנטעו להדליק בו בחנוכה הוא בכלל לא מתכוון להשתמש בו לאכילה מתכון להשתמש בשמן שלו להדלקת נעות חנוכה כאן יש להסתפק אם זה נחשב שהפרי תפל הוא לא מאכל ולא יהיה בורלה או שכן יהיה בעורלה אז אומרת הגמרא אמר רבי יוסי ברבון זה דבר תורה לנהוג אורלה זה מן התורה וזה להדליק נ חנוקה זה מדבריהם אז לא יכול להיות שהדין דרבון יעקור מפה לגמרי שם מאכל כי סוף סוף הוא מביא את הזיתים והם ראויים לאכילה אז באיזה מקרה ראוי לדמות ולהסתפק זית שנטאו להדליק בו את המנורה בבית המקדש ששם זה דבר תורה וזה דבר תורה שמה יש מקום להסתפק הם הזיתים האלה נקראים פרי והם יהיו חייבים בעורלה או שלא ויהיה באמת פטור מן העורלה עד כאן דף ב' y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה