הדף היומי ירושלמי מסכת עירובין דף עא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת עירובין דף עא
[מוזיקה] עירובין דף ע תמון תנינן למדנו במשנה בנגעים שם מדברים על המצורה שכל עוד שהוא לא השלים את הקורבנות שלו הוא מחוסר כיפורים ואסור לו להיכנס לאזהרה אבל מצד שני הוא צריך להיות באזהרה כדי שיוכלו לתת מן השמן במידה מהשם על הבהן יד ועל הבהן רגל שלו ועל תנוך האוזן שלו אז מה עושים? מעמידים אותו בשער, בשער נקנו, והוא מכניס רק ביאה במקצת. אז איך הוא מכניס? הכניס ראשו ונתן על תנוך אוזנו, ידו ונתן על בו ידו ורגלו ונתן על בו רגלו. כך כתוב שם שחכמים אומרים, זאת אומרת שהוא מכניס את הראש, מחזיר אחר כך את היד ואחר כך את הרגל. לעומת זה רבי יהודה חולק ורבי יהודה אומר שהוא מכניס את שלושתם כאחת כדי שלא להרבות בביאות של ביה במקצת הגמרא מחלפה שיטת דרבנים. למה תמן אמרין אסור להערים, אי אפשר להרבות בטומ אז לכן מכניסים את הראש לבד ואחרי זה את היד לבד ואחר כך את הרגל לבד וכאה הם אומרים שמותר לטמות את האבנת ובעצם להרבות בטומנה הגמרא יש חילוק תמן אם אנחנו נגיד לו להכניס את שלוש שתם בבת אחת שמה יכניס ראשו ורובו ויהיה אנוש כרת אבל כאן אין את החשש הזה ורמך משום מכניס כלים טמאים במקדש אז זה אנחנו אומרים לא נורא העיקר לזרז ולהוציא את הטומ החוצה עכשיו הגמרא שואלת מה חלפה שיטת דרבי יהודה תמן אמר מותר להרים יכניס את שלושתם בבת אחת וכמרי כאן הוא אמר רבי יהודה אומר אסור להרין זאת אומרת אסור לטמות את האבנת וצריכים להמתין עד שהוא ילך לביצות אונה הגמרא תמן דלאבתלתזמני יש לנו עניין שהוא יכניס את שלושת האיברים בבת אחת כדי שלא יעשה שלוש ביעות של טומא זה צורת ריבוי בטומ ברמה אחה טומא ידועה מבפנים מי אפשר לה לצאת בלא שהות בלא טומא אתה יכול להוציא אותה בזריזות בלי להוסיף טומא לכן אני מעדיף שאתה תישה קצת ותביא צבת וככה אל תרבה בטומ עכשיו הגמרא שואלת הוציא ממקום שחייבים עליו כרת שזה באזהרה ונפל תוך כדי שהוא יוצא נפל באיזה לשקה נפל למקום שאין חייבים עליו כרת מה יהיה הדין האם נגיד כבר נראית לצאת כיוון שהוא כבר התחיל להוציא אז הוא יוכל להמשיך ולהוציא את זה עד הסוף או שכיוון שזה נפל במקום שאין חייבים בו כרת שיכווה על זה פסחתר עד מוצא השבת או היום טוב. שאלה נוספת, אם תרצה להגיד שבמקרה הקודם כבר נראת לצאת, מה הדין אם כשהוא בא להוציא את זה מצא אחר בצידו, שזה לא באזהרה אלא בלשקה, לא במקום שחייבים כרת. מוציא את שניהם, כי כיוון שהוא כבר מוציא יוציא גם את השני או אינו מוציא אלא את שנראית לצאת. עד כאן הספק והגמרא לא פושטת. הוא היה אומר צבת בצבות עבד. אז הקורבן העדה מביא שזה מופיע בתוספתא בשם רבי יהושע. הוא היה אומר זה רבי יהושע צבת בצבת עבד. איך עושים צבת? על ידי צבת. צבת קדמיתא הצו הראשונה בעולם. מה הבת? ביריה הבת. זאת אומרת זה בריה מיוחדת מששת ימי בראשית. אמר רבי חנינקו מרבי מנה ומה אתה אמר לה מצוות האחת למדו כמה צביטות מצוות אחת שיצרו כמה צבות נהיה בעקבותיה וכו משביטה אחת למדו כמה שביטות זה בא להסביר את הטעם שרב שמעון במשנה שהוא אמר שהוא לא יקשור את הנימה של הכינור אף על פי שזה קשר שאינו של קיומה וזה שבות אבל אם תתיר לו את הקשר הזה כמה קשרים אחרים הוא יכול לעשות והוא גם בסוף יבוא לידי קשר דאורייתא לכן שלא יקשור אדן הלך פרק המוצא תפילין וסליק אלא מסכת עירובין בסיעתא דשמיא Ja.
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה