הדף היומי ירושלמי מסכת עירובין דף מד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת עירובין דף מד
[מוזיקה] רובין דף מד אנחנו מתחילים בהלכה ו אומרת המשנה חמש חבורות ששבטו בטרקלין אחד ונראה בגמרא שמדובר שהיה ביניהם מחיצות אבל שלא מגיעים עד לתקרה בית שמאי אומרים מרוב לכל חבורה וחבורה כיוון שהחיצות המחיצות מחלקות ביניהם ובית הלל אומרים שכיוון כן שהמחיצות לא מגיעות עד למעלה כולם נחשבים בבית אחד ועירוב אחד לכולם אבל הוא מודים שאם מקצתם שרוים בחדרים גמורים כוונה בחדר שהמחיצה עד למעלה או בעליות בקומה אחרת שהם צריכים ערוב לכל חבורה וחבורה אומרת הגמרא חמש חבורות שו ששבטו בטרקלין טרקלין לפניהם כמו החצר של הבתים ככה סוברים בית שמאי ולכן הרו כל חבורה וחבורה היו שם פפילו פפיליונות זה וילנות כמי שאין בתין והם מפצלים אותם מברר את הגמרא מהנן קיימין איך מדובר כאן אם שהיו פפיליונות מגיעות עד הקורות אז ודאי כלמה מודה שאין מערבין נרוב לכל חבורה וחבורה המחיצות חילקו ביניהם אין שם פיליונות מגיעות עד הקורות וגם המחיצה לא גבוהה עשרה טפחים כל עם המודה שמערבי נרוב אחד לכולם הם לא חלוקים אלא כן הנקימין מתי נחלקו בית שמא ובית הלל כשהיו פפיליונות גבוהות עשרה ולא מגיעות לתקרה שניהם מסכימים גם בית שמאי ובית הלל שאם היו שווים שאם היו שותפים בעיסה ובתבשיל זאת אומרת שת עסקי האפייה והתבשיל הם עושים במקום אחד אז הם נחשבים במקום אחד ומערבים רוב אחד לכולם רבי שעין בי לא רק במקרה שהם חולקים אלא מעטה אפילו מקצתן שרואים בחדרים או בעליות גם כן אם הם שותפים ביסר בתבשיל הם נעשים כאחד רבי בא בשם רב יהודה שני בתים זה לפנים מזה זאת אומרת שהפנימי חייב לעבור על החיצון ערב הפנימי אין החיצון צריך לערב כיוון שהוא תפל אליו אבל אם ערב החיצון הפנימי צריך לערב כי הוא לא תפל אל החיצון אמר רבי פנחס אותו רעיון אנחנו נגיד במצרים אבל הפוך מה נגיד נתן על החיצון, סליחה נתן על הפנימי. אם הוא עשה חזקה והוא קנה, עשה פעולת חזקה במצר של הפנימי, אז הוא עוד לא קנה את החיצון. צריך ליתן על החיצון. אבל אם הוא נתן על החיצון, כיוון שכל המעבר הפנימי זה דרך החיצון, אז הקניין הזה תופז גם לפנימי. אינו צריך ליתן על הפנימי. רבי יעקב ברח הרבבו בשם רבי שע בן לוי. הוא אומר יותר חזק מזה, אפילו לא ערב הפנימי, למשל, עם הפנימי הזה לא דר כאן בחצר, הוא לא גר כאן, שהוא לא צריך להשתתף בעירוב. אין החיצון צריך לערב. זאת אומרת מה שהחיצון צריך לא צריך לתת עירוב זה לא רק בגלל שהפנימי נותן כבר אלא הוא בכלל לא נחשב דייר כאן למה נעשה בית שער ואמרנו שמי שגר בבית שער הוא לא עוסר על בני החצר מילתא אמרה מפה נלמד שיש בית שער גם למישהו יחיד כי הרי החיצון משמש בית שער רק לפנימי לא לשער די רי החצר לעומת זה מילת דרב אמרה אין בית שער ליחיד איפה איפה למדנו את זה? דמ רבי באבר יהודה בשם רב על המשנה שם שאמרה שמי שבבית שער לא נותנים שם את העירוב ומי שדע שם לא עוסר הדתמר בבית שער של רבי אבל בבית שער של יחיד מי שמניח שמה הרי זה עירוב והדר שם הרי זה עוסר עליו רבי בא בשם רבי יהודה בשני בני אדם שגרים בבית אחד שיש לו רשות ואחד שאין לו רשות הכוונה בעל הבית יכול כל רגע לסלק אותו מכאן. ערב זה שיש לו רשות הותר גם זה שאין לו רשות. ערב זה שאין לו רשות זה לא תפס. לא הותר זה שיש לו רשות כמה שהוא תפל אליו. עד כאן דף מד. เ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה