הדף היומי ירושלמי מסכת עירובין דף ז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת עירובין דף ז
[מוזיקה] רובן דף ז הלכה ג אומרת המשנה כורה שאמרו להניח מעל פתח המבוי היא צריכה להיות רחבה כדי לקבל אריח ומה זה אריח והריח חצי לבנה של שלושה טפחים זאת אומרת הלבנה היא ריבוע של שלושה על שלושה טפחים ויריח הוא חצי ממנה זאת אומרת שהוא ארוך שלושה טפחים והוא רחב טפח וחצי אז אומרת המשנה דיה לקורה שתערך הבת טפח כדי לקבל אריח לאורכו אם אתה מניח את האריח לאורכו לאורך הכורה אז נמצא שכש הקורה ממש מתחתיו במרכז מתחתיו והיא רחבה תפח אז הוא בולט חצי טפח מכאן וחצי טפח מכאן לא חצי רבע טפח מכאן ורבע טפח מכאן ואריח עומד טוב אומרת הגמרא אמר רבי בא כדי לקבל עליו דומוס של אורחין לאורכו לא מספיק שהקורה תהיה חזקה להחזיק אריח אחד אלא הרבה אריחים אחד אחרי השני שורה של ארכין לאורכו וכולם היו לאורכן כל האריכי לומדים לאורך לעומת זה ככה הוא הסביר את הטנה שלנו תנה רבן שמעון גמליאל אומר הוא חולק על המשנה הוא אומר כדי לקבל עליו דומוס שלוחין לרכבו הוא סובר שהקורה לא מספיק לה שתהיה רחבת טפח היא צריכה להיות כמעט שלושה טפחים כדי שתוכל לתפוס את האריח לרכבו היינו שנניח את אורך האריח לרוחב הקורה מה בניאון מלבדה נפק מינה ברוחב הקורה אמר רבי שין בריות ביניהון היינו חוזק הקורה על דעת הון דרבנן 20 ארכים כיוון שאתה מניח את זה לאורך הקורה הקורה היא 10 אמות רוחב הפתח הוא 10 אמות ב10 אמות יש 60 טפחים אתה אומר להניח אורכן של שלושה טפחים אז ב-60 טפחים אתה יכול להכניס 20 אורחין אבל על דעת דרבן שמעון בן גמליאל שהוא אמר להניח אותם לרוחב אתה צריך 40 אורחים שתהייה חזקה להחזיק ול שתי קורות בזו חצי טפח ובזו חצי טפח כמה יהה ביניהן וזה יחשב כקורא אחת רבי זהירה אמר חצי טפח זאת אומרת כמו שאנחנו אומרים שמספיק לנו שהקורה תהיה רחבה תפח למרות שבולט אצבע מכאן ואצבע מכאן אצבע זה רבע תפח אז כך גם אם זה ייש שתי קורות שחצי טפח כל אחד וביניהם מרווח ריק שחצי טפח זה גם יהיה טוב מה בין חצי טפח מכאן וחצי טפח מכאן או אם אתה אומר חצי טפח הכוונה רבע טפח או אם אתה אומר חצי טפח באמצע תני רבי יושי טפח הוא מקל יותר הוא אומר אם יהיה שתי קורות שהם רחבות משהו אם יהיה ביניהם טפח אז עדיין האריח יכול לעמוד אצבע על הקורה הזאת ואצבע על הקורה הזאת אבל אם זה יהיה קצת יותר רחוק אז האריח כבר לא יכול לעמוד שתי קורות בזו שליש וכל שהו של טפח ובזו שליש וכל שהו וביניהם פחות משליש מה הדין אנחנו נגיד שזה כשר יב כי דאמר רבי יוחנן שהוא דיבר על העמוד על העומד והחלל היינו הבור שיש סביבו גדר אמרנו שאם בתוך חלל הבור אם הגובה של ההיקף של הגדר הזאת יש עומק ערה טפחים ולמעלה ישר תכים זה נקרא רשו היחיד מה זה למעלה אז רבי יוחנן אמר העומד והחלל מצטרפים בארבעה אבל בתנאי בהוא שיהיה עומד של כל צד רבה על החלל כך גם פה בכל צד יש לנו שליש ומשהו והחלל באמצע זה פחות משליש עכשיו אנחנו מדברים בתוך המבוי כורה שהיא יוצאה מקוטל זה ואינה נוגעת בכותל השני או שהיו שתיים זו כנגד זו והם לא ממש נוגעות אחת בשנייה אם יש בין זו לזו שלושה טפחים אז חסר כאן קורה צריך קורה צריך להביא קורה אחרת צריך להשלים את זה ואם לאבין צריך קורה זה נחשב שזה מגיע עד הסוף יתן איתן יותר קל הוא בא ואומר ארבעה מן ד אמר שלושה כדי עבירת אדם אדם יכול לעבור בשלושה טפחים בפחות מזה הוא לא עובר מן ד אמר ארבעה כדי מקום זאת אומרת שהמן דמר הזה שומרים לבוד בארבעה כאן שזה בתוך המבוי הוא מקל יותר קורה שרשה אחד למעלה מ-20 ממה והיא עומדת קצת אלכסוני וראשה אחר למטה מ-20 ממה אז החלק שלמעלה הוא בדרך כלל פסול מה עושים רואים כל שאילו יגוד בתוך שלושה טפחים והיא נראת בתוך 20 אמה אז מותר יש לנו כאן קורה ואם לאו אסור אותו רעיון גם מינימום הכורה צריכה להיות גבוהה לפחות 10ה טפחים אז קורה שראשה אחד למעלה מעשרה טפחים ורושה אחר רושה אחד למטה מעשרה טפחים רואים שאילו יגוד בתוך שלושה והיא נראת למעלה מעשרה טפחים מותר ואם ליו אסור שתי קרות זו למעלה מזו זאת אומרת הם לא עומדות אחת מעל השנייה אל הכוונה שהם עומדות אחת ליד השנייה אבל לא באותו מפלס אחת יותר גבוהה ואחת יותר נמוכה האם הם הצטרפו רבי יוסף ברבי יהודה אומר רואים את התחתונה כאילו היא למעלה והעליונה כאילו היא למטה ובלבד שלא תהיה העליונה למעלה מ-20 ממה והתחתונה למטה מעשרה טפחים משמע בפשטות שיכול להיות הפרש ביניהם של 18 ומשהו אמות אבל בסוף הגמרא נראה לא ככה אומרת הגמרא אשכח תני רבי יוס ן רבי יהודה בשיטת אביו בעניין אחד וחלוק על אביו בשיטת אביו דו אמר רואים את התחתונה כאילו היא למעלה והעליונה כאילו היא למטה זה רב יהודה אמר ככה וחלוק על הבי הוא אמר ובלבד שלא תה עליונה למעלה מ-20 ממה והתחתונה למטה מערה תפח מה אכפת לך שהיא למעלה מ-20 ממה אם תמר בשיטת אביבו אפילו למעלה מכמה כי הרי רבי יהודה התיר במשנה הראשונה אפילו למעלה מ-20 אמה רבי יוסה חינן בר שלמיה רבי יודן חינן בר שלמיה בשם רב צריך לדעת מה שאמרנו כאן שאחת למעלה מ-20 ואחת לא תהיה למטה מעשרה טפחים והוא שתהה העלי בתוך שלושה טפחים לתחתונה צריך שהם יהיו במרחק של לבות ביניהם אז אם כן ככה פירוש שהוא אמר והוא שתהיה העליונה למטה מ-20 אמה שלא תהיה העליונה למעלה מ-20 ממה הכוונה והשנייה צמודה לה בתוך שלושה טפחים או ששניהם למטה והתחתונה לא תהיה למטה מעשרה טפחים והשנייה צמודה לה בתוך שלושה טפחים עד כאן דף ז y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה