הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מ
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מ
[מוזיקה] חלו דף מ אנחנו מתחילים בשורה הרביעית מלמעלה רבון בי אנחנו למדנו כאן שאם יש לו כו טבל ובצד השני גם בצק של כו תבל ובאמצע יש לו כו של דבר שכבר הפרישו ממנו הפרשת חלה אז הוא לא חוצץ אדרבה שני החתיכות האלה מתחברות הוא מחבר ביניהם שואל רב יונה רב יונה בא יף לי עניין מאסר בהמה כן מה תגיד היו לו חמש בהמות חיו בכפר חנניה וחמש חיוב בכפר ר בנותני בעיקרון אם היו לו חמש בכפר חנניה ועוד חמש בימות בכפר קרוב יותר למשל בכפר ציפורי שהוא קרוב בתוך 16 מין אז הם היו מצטרפים הוא היה חייב כי יש לו 10 בהמות וצריך להפריש מהם מעשר בהמה אבל המרחק בין כפר חנניה לכפר בנותני זה 32 המה 32 מיל ואנחנו יודעים שמעל 16 מי זה כבר לא מצטרף אבל מה יש לו גם חמש פטור בציפורן חמש בהמות שהוא כבר הפריש עליהם עשר בהמה בציפורן באמצע האם תגיד כמו דת מרך הדבר שניטל עלתו מצרף דבר שהוא היה בר חיוב וכבר פרשנו ממנו כיוון שהוא היה בר חיוב הוא מצרף את שני החלקים אף תמן כן למרות שהבמאי כיוון שהם היו ברי חיוב הם יצרפו את החמש מכאן וחמש מכאן והם קרובים לכל אחד 16 מיל וזה הצטרף אומרת הגמרא אם תאמר שניה היא חלה שהי כנשוך שזה בעצם כמו מחובר והאן שישה עשר מי לא כנשוך הו גם מרחק של שישש מי לגבי מעשר בהמה זה נחשב מחובר זה מצטרף אומרת המ בכל אופן יש חילוק אי אפשר ללמוד מעשר בהמה מחלה למה מצינו חלה מהלכה יש הרבה פעמים במשנה ובגמרא חיוב חלה מדרבנן אז יכול להיות שהצירוף כאן הוא צירוף לחומרא מדרבנן אבל לא מצינו מסר בהמה מהלכה אי אפשר להביא מסר בהמה מד רבון מה יביאו חולין באזורו ונגיד שזה קדוש רק מדרבנן אין כזה דבר לכן אי אפשר ללמוד מחלה ולכן לא נצרף אלא אם כן יהיה בציפורי בהמה אחת של פטור היא תצרף את אלה שכפר נניה כבר בנותני יעות אמר רבי ישמעאל כוסמין וחתן שני מינים הן לכאורה רבי ישמעאל שאמר להפריש מהקו חדש והקו ישן מהאמצע הוא אומר נכון למה כיוון שוסמן וחייטים שני מינים ועל ידי שהוא מדמה לו כיוון שהעיסה שלהם נראית אותו דבר את אומר מצרף אז חדש וישן לו כל שכן הרי זה ממש אותו מין אמר הבילה למה רבנן סרים תל רבון כי הם אומים אומרים יש הבדל כוסמין וחיים שני מינן ואין בני אדם טוען לומר שתורמים ו מסרין מזה על זה כולם מבינים שחיטה א אפשר להסר אותה על כוסמין וכוסמין על חיטה חדש ויישן מין אחד אם כאן אתה אומר כן אם אתה תגיד לו להפריש חלה מהאמצע משניהם אף הוא סבור לומר שתורמים מש מזה על זה אז תצא תקלה לכן חכמים אסרו לקחת את הפרשת חלה מהאמצע הנוטל חלה מן הקו אז רבי עקיבא אומר שזה חלה רבי עקיבא מדמה ל לפירות שלא נגמרו מלאכתן הכוונה לפני המרוח עבר והפריש מהן תרומה ריזו תרומה לעומת זה רבנ מדמין לתבואה שלא הביאה שליש שהיא עוד לא גדלה בגידול של שליש שמה שעבר והפריש ממנה תרומה אינה תרומה אז גם פה זה לא חלה זה מה שאמרו בהתחלה אחר כך הגמרא מתחרטת חזרו לומר אינן דומין לא לפרות שלא נגמרה מלאכתן ולא לתבואה שלא הביאה שליש אלא רבי עקיבא מדמה לה לאומר הרי זו תרומה על הפירות האלו שהם עדיין מחוברים כשהטל שו אז תכו לתרומה ונטלו אז גם פה רבי עקיבא החלה לא חלה עכשיו על הקו אל אחרי זה כשהוא יוסייף מתברר שאז החלה תחול ורבנן מדמים לה לאומר הרי זו תרומה על הפירות האלו יש גרסה בגרה לכשיבוא שליש שכאן זה נחשב שלב כל כך מוקדם אי אפשר להפריש את התרומה בצורה כזאת הוון ממה מה דמר רבי עקיבא נותן חלה מקו שזה חלה זה רק מהלכה ז רק מדרבנן או מדבר תורה לא נפק מינה שאם אחר כך הוא יוסיף על זה הוא יצרך להפריש עוד פעם אבל זה לא נכון למה מלמד תנינה בהמשך המשנה רבי עקיבא פותר אם צירפו כו וקו של שני אנשים למה כי כבר הפרישו מהמהם חלה וחכמים מחייבים אז זה מוכיח לנו שהד אמורו שמה שרבי עקיבא אמר שמקודם זה חלה זה מדבר תורה אפילו מדבר תורה מה שאמרנו בסוף המשנה נמצא חומרו כולו איש אית תנה יש כאלה שגורסים תני כולו חומרו וכך נבהל מי שגורס מןד אמר חומרו כולו זה הולך לרבי עקיבא היינו חומרו של רבי עקיבא שאמר שבקו אחד זה חלה זה מקל שכשמקרבים שני קווים פותרים אבל לפי רבנן שהם הקלו בהתחלה ואמרו שהחלה שפרשת מכו זה לא חלה אז זה יוצר חומרה שאחר כך נחבר שני קבים כאלה נתחייב להפריש אותם בחלה כולו חומרו רבנים עד כאן דף מ y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה