הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מו
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מו
[מוזיקה] חלו דף מו אנחנו מתייחסים למה שלמדנו במשנה בדף מב עמוד ב המשנה שם אמרה ובול יום אוכלה היינו חלת חוץ על הארץ שהיא הולכת לאור לשריפה אז אדם שיש לו טומ יכול לאכול אותה רק מישהו שהוא טמא שרץ הוא לא יכול לאכול את החל הזאת ואם אין פה מישהו שהוא טהור מטמי שרץ אז שורפים את החלה אבל אם הוא כבר טבול יום למרות שלא היה לו רב שמש הוא יכול לאכול אותה רבי יוסי אומר אילא צריך טבילה גם תמ שרץ יכול לאכול אותה אבל מה ואסורה לזו ולזו ללידות וליולדות שהמחנה המשותף שלהם שטמ יצא מגופם מי אמר את המשפט הזה אסורה לזו ולזו ללידות וליולדות זה רק תנקה מוסר אבל רבי יהודה רבי יוסי גם פה יתיר או שפה רבי יוסי בעצמו מודה שזה אסור אומרת הגמרא אף רבי יוסי מודה בה למה למה זה יותר חמור משרת מטמי שרץ חומר הוא בדבר שהטומאה יוצאה מגופו אחר כך המשנה ממשיכה ואומרת ונחלת עם הזר על השולחן זה לא זה הולך על השנייה של הכהן החלה השנייה שנותנים לכהן הוא יכול לאכול אותה על השולחן ביחד עם הזר אז הגמרא מבינה שלמרות שזה מתערבב עם האוכל של זר זר יכול לאכול את זה הורה רב בואו בבוצה שהיא צריכה רוב כדי שהיא תתבטל צריך שיהיה רוב חולין כנגדה אמר רבי יהונה מלמד שאינה צריכה אחד ומ זה ברור אמר רבי זיר מתנית אמרה מהמשנה שלנו מוכח שאפילו אחד באחד אפילו אם זה אחד על אחד בלי רוב גם זה בטל דתנינן אכלת עם הזר על השולחן מה שמ שהזר מביא כמו הכהן ובכל אופן הזר יכול לאכול אמר רבי יוחנה רבותינו שבגולה היו מפרישים תרומות ומעשרות עד שבאו הרובין רובין זה הכוונה הנערים הצעירים וביטלו אותם מן אינון הרובין מי הם הם הבנים של רב חיה שהם היו תרגמו ניה הם היו המתרגמים ואיך הם באמת הם ביטלו בגלל שגם הדין של הקודמים שתיקנו להפריש זה היה תלוי עומד על תנאי שאם רבז אחר כך יבטל את זה אז זה יתבטל רבי זעירה רבי יהודה בשם שמואל חלת חוץ לארץ ו תרומת חוץ לארץ אוכל ואחר כך מפריש זאת אומרת הוא בא לבאר מה הם ביטלו הם לא ביטלו לא להפריש בכלל אלא הם באו ואמרו זה לא זה לא עושה תבל אתה יכול לאכול ואחר כך להפריש אבל כן צריך להפריש רבי בא בשם שמואל הוא אומר לו ח שואל עלי תרומת דגן תירוש ויצר שרק הם מחוייבים מן התורה במעשרות רבי לבשם שמואל לא חשו לה לי תרמה גדולה בלבד אבל הירקות אפילו טרומה גדולה לא חשו כ הדל דתני איסי בן עקביה אומר מעשרות לירקות זה רק מדבריהם תני חלת הגוי בארץ גוי שהפריש חלה ותרומת הגוי בחוץ לארץ מודיעין אותו שאינו צריך כדי שלא יהיה חילול השם וממילא מיד אוכל כי אין לזה שום תוקף אמרנו במשנה וניתנת לכל כהן כי כיוון שאפשר לאכול את זה בטומה אז אפשר לתת את זה לכל כהן אפילו לכהן עמארץ בין לכהן חבר בין לכהן מהארץ ואז המשנה פותחת ברשימה אלו נותנים לכל כהן אומרת הגמרא יש מהמהם שנותנים דווקא לאנשי משמר בבית המקדש ולכן גם אפשר לתת שם לאם הארץ כי כל אלה שבאים למקדש הם ודאי תאורים ויש מהם נותנים לכל כהן אפילו ון כיוון שהם בין כך לא צריכים שמירה בטהרה הבכורות והביכורים לאנשי משמר את הבכור אתם מביאים לירושלים למקדש והביכורים גם כן מחלקים אותם בירושלים במקדש הושר כולן לכל כהן אז הרב אומר שמה שכתוב שער קולון זה לא ממש הכל כיוון ש קודשי מקדש וחרמים זה גם כן אנשי משמר רבי ירמיה בא הקום מרבי זהירה מנין ש חרמים שאדם אומר חרם דבר של שדה פלוני מי אמר שזה הולך לאנשי משמר אולי זה ילך לכל כהן אמר לי כשדה החרם לכהן תהיה אחוזתו יש כאן לימוד להשוות את ה שדה החרם לשדה אחוזה שואלת הגמרא אחוזה עצמה מנין שתלה אנשי משמר שמישהו שמקדיש שדה אחוזה והוא לא פדע את זה מישהו אחר פדע את זה אז ביובל זה לא חוזר לבעלים אלא זה הולך לאנשי משמר מי אמר אז אומרת הגמרא בגין דכתיב ל כהן תהיה אחוזתו ל כהן מה שמה הכהן המיוחד זאת אומרת שזה המשמר שלו שואת המרה אני אוכיח לך שהדר שה הזאת לא נכונה כי יש עוד פסוק וכתיב ונתן לכהן הזרוע ועליך יין ועקבה מה מ אתה גם את זה ניתן לאנשי משמר הרי ודאי שלא אז שוב פעם חוזרת השאלה מעם מנין ששדה אחוזה לכהן של המשמר רב אח רבב בשם רב יוחנן כי כתוב ל חרם קודש קודשים ולשם מה קודשי קודשים לאנשי משמר אף חרמים לאנשי משמר א זה חוזר לכרמים שת המרה מהת המטלטלים גם כן תגיד שזה הולך לאנשי משמר דתני ואנחנו יודעים לא ככה כי כתוב מה בן הקרקעות למטלת אלא שהקרקעות לאנשי משמר ומטלטלים לכל כהן רב יוסי ורבי בון רבחי בשם רב שיס כתוב ככה אישי השם ונחלתו יכלו מה אישים לאנשי משמר אף נחלה לאנשי משמר אז נחלה זה הולך לכל הנחלות גם לשדה אחוזה וגם לנחלות ששדה אחרת זה הולך לאנשי משמר עד כאן דף מו
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה