הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מה
[מוזיקה] לו דף מ אנחנו מתחילים בשורה השביעית מלמעלה אית תני תניה ירדן מארץ ישראל הבריתות כאן מתייחסות למשנה בפרק תשיעי של בכורות שמה שיטת התנא רב מאיר ש כבסים מארץ ישראל וכבשים שנמצאים מעבר ליד לא מצטרפים למעשר בהמה כדי שאדם תחייב במעשר מה צריך שיהיה לו מינימום רה כבשים אז אם יש לו חמישה בארץ וחמישה מעבר לידן הם לא מצטרפים כי זה דין של ארץ וחוץ עלא הארץ אז אומרת הבריתה איתני תני הירדן בעצמו מארץ ישראל אם יהיו עליו חמישה כבשים על איזה גשר או בספינה הם הצטרפו איתן יתן ירדן גבול הירדן מחוצה לארץ ת יתן הירדן גבול בפני עצמו הוא לא משתייך לפה ולא לפה מנד ירדן מארץ ישראל הוא דורש את הפסוק והערבה והירדן הוא גבול מה שמע שירדן הוא חלק מהגבול מה דמר הירדן מחוץ לארץ הוא דורש את הפסוק ביהושע שכתוב הירדן גבול אותו לפאת קדמה מה שמו גבול אותו אבל הירדן עצמו בחוץ ן דמר הירדן גבול בפני עצמו אז לפי השיטה שלא צריך מתי יכול להיות שתי כבסים שנמצאים על הירדן יהיו מחוייבים במעשר בהמה והוא שיהיה במקום אחד 10 כך מביא הרב שגורס החזון איש ירדן כך כתוב בבריתה ירדן שנטל מזה ונתן לזה מה שנטל נתל ומה שנתן נתן אז בפשטות הכוונה שהירדנים חוצ אז פתאום הוא עבר מפה לפה הוא הכניס חלקים מחוץ לארץ אל תוך הירדן או הוציא חלקים מארץ ישראל אל חוץ רדן אז מה שנתן נתל ומה שנתן נתל אז הגמרא מיד מתפלת מה ענן כמין מה מדובר פה אם במקום שהיה ארץ ישראל ונעשית סוריה סוריה הכוונה כי מעבר ליד שמה מקומות שנגעו בהם משרות כמו סוריה זה לא יכול להיות שהדין השתנה ודאי שהם נשארו כמו שהיה מקורה זאת אומרת חזקתו למעשרות לשביעית לכן מפרש רבי ירמיה רבי מי בשם רבי יוחנן רבי סימון הוא פירש בשם רבי שוע בן לוי לחזקות למשל לגבי חזקה שאנחנו יודעים ששלו שרוסס לחזוק בגמרא בבבא בטרה שאם השדה נמצאת בארץ אחת ובעל הבית הלך לארץ אחרת שאיין שיירות מצויות מפה לפה וה חזקה לא נשמעת והמחאה לא נשמעת אז אי אפשר להחזיק אז במקרה כזה כיון שירדן באמת הוציא את החלק הזה לחוץ לארץ וזה דין של מציאות כיוון שירדן עובר פה אז אין שירות מציאות מפה לפה אז ממילה זה יחשב חוץ לארץ או אם זה כניס אותו פנימה זה יחשב כארץ ישראל וביעור שגם כן לגבי הביעור של המעשרות אנחנו יודעים שיש כמה ארצות שלוש ארצות לביעור שאם יש עדיין פרות במקום אחד הבהמה שבארץ אחרת היא לא תעבור ממקום למקום אז אם כן כאן שהירדנים למסר באמו הכוונה לא כמו שיטת רב מאיר רב מאיר סובר שארץ ישראל וחוץ הארץ לא מצטרפות כאן אנחנו אומרים שהברית הזאת סוברת שארץ ישראל ועבר הירדן בעיקרון היו מצטרפות הכות וטכנית אנחנו כבר הזכרנו למעלה שאם יש מרחק של 16 מיל בין החמש הבהמות האלה לעוד בהמות הם פות למה כי הרועה יש לו שליטה במרחק הזה על כל העדר אבל אם זה מעבר לירדן אז כבר אין לו גישה לכן הכבסים שהיו שם לא הצטרפו רבי לא בשם רבי שמעון בן לוקי שהוא פירש פירוש אחר לא הכוונה שהירדנים משך עפר מהארץ לחוצה לארץ ועכשיו מישהו הלך וזרה שם אל תחשוב ש זה דין של ארץ ישראל לא מה שנטל נתל ומה שנתן נתל אמרנו במשנה שבמקומות שכבשו עולי מצרים ולא כבשו עולי בבל אז מפרישים שתי חלות הראשונה הולכת לאור לאש יש לשיעור למה שהוא דבר תורה אז מבארים המפרשים למרות שהוא לא ממש דבר תורה אבל יש לו עיקר מן התורה כי חזל גזרו דומיה מה שהיה לפני כן בזמן ש של כיבוש אלי מצרים של כהן אין לשיעור שהיא מדבריהם שואלת הגמרא ולמה לא מספיק שיפריש להוא ולא יפריש לכהן אונה הגמרא שלא יהיו אומרים ראינו תרומה טהורה נשרפת אז כשהוא נותן גם לכהן מבינים שזה תרומת תמאה ויפרי לכהן ולא יפריש ל הוא אז זה עונה הגמרא שלא יהיו אומרים ראינו תרומת תמאה נאכלת ועכשיו מתוך שהוא מפריש שתיהם וכשהוא בא לכאן ו לכאן אז הוא נשאר הוא מברר ואז יעמיד אותו על ההסבר המלא של הדבר שבעצם אין כאן חיוב גמור מן התורה ו התרומה המרכזית צורפים אותה כיא טמאה והתרומה הנוספת היא שלא תשכח טויס טרומו עכשיו עוברים לדבר על החלק היותר רחוק מארץ ישראל ששמה אנחנו אומרים אחת לאור ואין לשיעור והשנייה לכהן ויש לה שיעור וזו וזו מדבריהם הוא אז כיוון ששניהם הם מדרבנן מותר לרבות בנחלת ולא לרבות בשרפ עד כאן דף מ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה