הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מג
[מוזיקה] חלו דף מג אומרת הגמרא הרב בוו בשם רבי יוחנן לא חייב רבי אליעזר אלא בכירי אלא בחירי בתי אבות מה שרבי אליעזר אמר במשנה שישראל שהיו אריסים לגויים בסוריה רבי אליעזר מחייב אותם במעשרות מדובר בחקירה בתי אבות זאת אומרת חקר כאלה שגם האבות שלהם כבר היו חוקרים כאן בשדה כמו אלה שהיו כמו חקירה דבי רבי שראינו שהמלך אנטונינוס החכיר לרבי את השדות ל-2000 שנה כגון ילין דבית רבי תעני רבי חלפתא בן שאול הוא לומד אחרת הוא אומר כנס כנס רבי אליעזר רבי אליעזר פשוט לא רצה שהם ישתקו בסוריה לכן הוא כנס אותם שלא ירוויחו רווחים מזה מה נפק מבנו מה ההבדל בין שתי הטעמים מקרה שהוא הריס לשעה מנד אמה כנס אז הוא חייב הוא גם בכלל הכנס נדהמה בחירי בתי אבות שהם כאילו כבר נתקעו פה אז הריס לשעה הוא לא חקרי בתי אבות וממילא רב ליזר לא יחייב אותו הלוקח מן הנחתום בסוריה צריך להפריש חלה דמי דברי רב מאיר זאת אומרת אף על פי שרוב המי הארץ בסוריה מפרישים חלה אומר רבן גמליאל כמו שגזרו על הדמאי כך גזרו על הפרשת חלה אתה לא יודע אם הנחתום מפריש תפריש שוב פעם חלה חכמים אומרים אינו צריך להפריש חלת דמי למה אמר רבי חנניה קום מרבי מנא ויאו רבן גמליאל מה היתה מהון דרבנן שלא נגזור להפריש חלה פעם נוספת אמר לי כשם שלא נחשדו ישראל על תרומה בארץ כך לא נחשדו על חלה בסוריה זה הטעם של רבנן רבי יבון ברחי הבי לכאורה כמו שראיינו במשנה חידוש כמו תמר שתי חלות בסוריה אחת כדי שלא תשתכח העניין הזה שיש פה חלה שהיא טמאה צריכה להישרף ועוד חלה כדי שלא תשתכח תורת חלה אז לכאורה הוא דקוטה שתי תרומות בסוריה תרומה אחת תשרף בגלל שבעצם תרומת חוצה לארץ הטמאה ותרומה השנייה שלא תשתכח תורת תרומה אמר הב חגאי אתה יודע מה ההבדל חלה אין אחריה כלום היא ההפרשה האחרונה אז גם אם תיתן תגיד לו להפריש שניים יתן לכהן לא יצא מזה תקלה לעומת זה תרומה יש אחריה כלום גם אחרי שתרמו תרומה צריכים עוד להפריש מעשה ראשון מסר שני או עני ואחר כך הפרשת חלה יש כל מיני חיובים שבאים אחר כך וכשאתה נותן לכהן את התרומה השנייה אם אתה אומר כן נמצאת אותה התרומה שהוא מפריש תבולה למעשרות ש לא תקנו אותה כי הכהן שקיבל את זה חושב שזה תרומה והוא לא מבין שצריך לתקן אותה כי היא רק תרומה נוספת ש שהיא באה מצד גזירה לכן לא תיקנו את התקנה הזאת ביקש רבן גמליאל בריבי להנהיג את הדמאי בסוריה ולא הניח לו רבו שעייה רבו שיה לא הסכים למה הוא אמר לי הרי מה אתה רוצה להגיד שלמרות שיש לנו דין של הקדמונים שלא מפרישים דמאי בסוריה אתה בא כן לתקן שיהיה דמאי בסוריה אז עוד תקנה שקדמו אמרו מתה יחושו הכהלים על חלתם גם על התקנה שקודמים אמרו ש ככהן נותן לך חלה אתה לא צריך לחשוש אולי זה לא מוסר אולי זה מדמי ככה הם תיקנו אז בוא תגיד ותתקן שגם הפרשת חלה שהכוהנים מקבלים יפרישו מאיזה תרומות ומעשרות קדמי אם אתה כבר בא וגוזר אז לכן רב אושייה לא הסכים אומרת הגמרא לכאורה מח לפה שיטתי לרב אושייה תמן אמר אתה יודע למה כהן המרץ שנותן לכהן חלה הכהן לא צריך לחשוש לדמי שאולי לא הפרישו מפה תרומות ומעשרות למה כי אימת קודשים עליו ואינו נותן לכהן דבר שאלא מתוקן כיוון שהוא יודע שהוא נותן לכהן דבר קדוש חלה זה דבר קדוש אז הוא מפחד להביא לכהן דבר לא מתוקן לגמרי לכן הוא בוודאי מתקן אז מה בכלל רב אוש בא להשוות בין מה שרב גמליאל רצה לגזור דמאי בסוריה ששם באמת יש ספק למקרה של חלה וכה הוא אמר הכן אמר רבי בון ברכיה הוא בא לישב שלא יהיה קושיה על רב אושייה אומר אני אומר אותה שלור נתן לו רב אושייה התכוון לטאון לרבן גמליאל בריבי והוא אומר לו כמו שאתה רוצה לגזור על דמי בסוריה תבוא ותגזר על החלה של האור שאם אתה אומר הרי אמרנו ש חלה אחת הולכת להור והחלה השנייה ניתנת לכהן אולי ההוא התבלבל ונתן לכהן את החלה של ההור וכיוון שהחלה שהולכת להשרף היא לא קדושה בעיניו כי הוא אומר הולכים לשרוף אותה אז הוא באמת לא תיקן אותה ואולי הוא יביא לכהן חלה לא מתוקנת על זה תגמור תגזור משום דמאי אמר לי רבי מנה זה לא נכנס בלשון של רב אושייה למה לא תני רב אשיה אלא מהתה יחושו הכהנים על חתן לתן מה שמחלה שמגיעה להם לא החלה של האור וז זה רבוש טען לרבן גמליאל בריבי תגזור גם על זה משום דמאי אז באמת נשארה הקושיה מרב אושייה על רב אושייה עד כאן דף מג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה