הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף מא
[מוזיקה] חלו דף מא הלכה ג אומרת המשנה נוטל אדם כדי חלה מעיסה שלא הורמה חלתה זאת אומרת חלה של טבל בצק של תבל עיצה של תבל לעשותה בטהרה הוא רוצה שה חלה שהוא מפריש כל הזמן תהיה טהורה ובכל העיסות שהוא מתעסק בהם הוא חושש שהם יטמאו לו אז הוא שם כדי חלה יסה בצד שזה שמי שיהיה שמור בטהרה להיות מפריש עליה והולך אבל לא חלה של ודאי אלא חלת דמאי עד שתשרה אז מבארים כאן המפרשים מה כוונה חלת דמאי לכאורה בתרומה עצמה אין דמי כי המא הארץ לא נכש ו על התרומה אם חלה היא כמו תרומה אז זה לא שייך להגיד דמאי אז או שנגיד שבחל כן יש דמאי חשדו את עמי הארץ או שנגיד שהכוונה היא חלת ספק חלה שהיא ספק נתרמה אז אם זה חלה אם הוא רוצה להפריש על חלות של ספק הקלו לשים בצד עיסה שתישאר בטהרה למה מה איזה קולות יש כאן שחל מה היא ניטלת מן הטהור על הטמא וגם היא ניטלת שלא מן המוקף ולכן אפשר להקל לשים בצד את העיסה הזאת ועוד דבר הגמרא תדייק מכאן שאם אתה אומר עד שתר שמה שמ שלפני שזה נסרח אפילו שזה כבר קצת קרוב להיות רוח עדיין אפשר להפריש את זה זאת אומרת שאפשר לתרום חלט של דמאי מנרה על היופי שואלת הגמרא מהוא עד שסרח האם הכוונה היא מאוכל הדם כבר זה נקרא נסרח ואי אפשר לעשות את זה תרומה או עד שתפסו מאוכל הכלב אבל לפני שזה פסול מאוכל הכלב עדיין אפשר לעשות את זה טרומו חלו אונה הגמרא נשמעין מן אדם נצרכה מאוכל אדם מתמת ומה תאכלי ושורפים אותה בטומה כבר שורפים אותה כמו דבר שנטמא ולא אומרים שכיוון שזה נשרך מאוכל הדם כבר פקע מזה שם טרומו אז מה אתה מתמ תומה ת אוכלין זה נחשב אוכל ואת אמרת שזה יהיה סרוח מאוכל הדם אלא וודאי שעד שזה יהיה סרוח מאוכל כלב כך גורס גרו אבל בשם הסטייפלר כן מובא ליישב את הגרסה הרגילה שכשזה כבר נפסל מאוכל הדם זה כבר לא יכול להיות חלה בכל אופן הדו מורו שתורמים מן הרע עלי היופ שאתה רואה שעד שזה לא נסרח לגמרי עוד אפשר לעשות את זה חלה וא תהי כיד אמר רב שמואל ברבי נחמן בשם רב יונתן שתורמים מעלי סטפני על האספנית שאוכלים אותה במקום שאוכלים את העלים גם למרות שהעלים הם יותר גרועים מהפרי בעצמו אפשר להפריש מהאלים על הפרי או על הירק מה שזה כדה גמלי אל זוג האנשי ושכח מתקנא אספנית אתה שאל לרבי יוחנן אמר לי תמן קניבה נשאר מן העלים הפריש מן קנובת תפריש את העלים תני בבריתה כתוב תרומת מעשר של דמאי והגמרא לא מבארת מה כתוב בבריתה אבל בהמשך הברייתא שם כתוב שתורמים את התרומה מאסר של דמאי מן הטהור על הטמא אז הגמרא שואלת על זה הי תחמי בוא תראה תרומת מאסר של ודאי מותר לקחת אותה ניטלת מן התואר על התו אין לה דין שאסור להפריש אותה מן התואר על התו כמו תרומה כמו תרומ גדולו אז תרומת מעשו של דמלו כל שכן מה החידוש אמר רבי יוסי שמה מדובר בספק טרומו גדולו ענן קיימים מדובר בתרמו גדולו אבל בתומו גדולו אין דמאי אז הכוונה היא ספק טרומו דבר שאתה מסופק אם הפרישו עליו אז בדבר שאתה מסופק אפשר להפריש ומ גדולו מן התו על התו מה שבוודאי אסור זאת אומרת ספק הפריש תרומה ספק לא הפריש טוב עכשיו במשנה להלן כתוב שמי שהפריש מן הדמאי מי שבא להפריש מן הדמי על הדמאי היינו מסופק על סופק יש לו ישא יש לו פירות שספק הפרישו מהם תרומות ומעשרות ספק לו ויש לו פירות אחרים שגם כן זה ספק והוא הפריש מזה על זה אז כתוב שמה שהוא תרם זה טרומו אבל הפירות שהוא רצה לתקן הם לא בטוח תקנו כי אולי הפירות שהוא הפריש הם כבר היו מתוקנים אז לכן יחזר ויתרון כך כתוב במשנה בדמי אז הגמרא עכשיו שואלת כמו לתמר מנה ודאי על הדמאי שאדם מפריש מטבל ודאי על דמאי והוא נותן את ההפרשה שלו את התרומה הזאת שהוא הפריש לכוי את המעשרות הוא נותן אותם אז תרומה לא תאחל התרומה עצמה שהוא נתן לכהן אי אפשר לאכול אותה בגלל שאולי הרי היא הרי וודאי חייבת אולי הוא הפריש אותה על דמי שהוא באמת כבר מתוקן נמצא שהתרומה הזאת נשארה תבל אז הכהן לא יאכל אותה עד שיוציא עליה תרומות ומעשרות בעצמה אז את ההלכה הזאת שאתה אומר במי שמפריש מן אודאי על אדמה הי גם תגיד ויאמר מן אדמ על אדמה הי גם כן תגיד את ההלכה הזאת שהתרומה ש שהוא נותן חוץ מזה שהוא צריך להפריש עוד פעם תרומה דמאי השני אבל מה שהכהן קיבל הוא צריך להפריש מזה גם כן כי אולי הפרישו ממנ חיוב על הפטור ואז זה נשאר טבל אמר רב שמעון בר קרסנה כאן ברוצה לאוכלה הסיפה שמה עוסקת כשאדם הפריש מן הדמי על הדמי ורוצה לאכול את הפירות שהוא תיקן אז לכן שמה המשנה אומרת אומרת יחזור ויתרו כי אולי הוא פריש מפטור על החיו אז הוא יפריש מחדש אבל הכהן עצמו למה לא דיברנו על זה כי יכול להיות שמדובר ברוצה לספה שהוא רוצה להשתמש עם הטוו שהוא קיבל למשל הוא קיבל את זה הוא רוצ להשתמש עם זה למשל לשמן סרי ה רוצה להדליק בזה את הנר שבמקרה כזה לא החמירו שהוא יפריש את זה עוד פעם מוב רק שהוא בא לאכול אז כיוון שזה לא הנושא שם אז באמת לא כתבו את זה אבל הי נו חנים הכהן ירצה לאכול את התרומה הזאת הוא צריך להפריש עליה גם כן עוד פעם טרומו עד כאן דף מא
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה