הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לט
[מוזיקה] חלו דף לט הלכה ב אומרת המשנה שני קבים היה לנו קו של חיטים מצד ימין וקו של חיטים נוסף מצד שמאל ובאמצע וקו אורז או שבאמצע יש קו של תרומה באמצע אינן מצטרפים שני החלקים שני הכבים משני הצדדים לא הצטרפו אחד עם השני כי האורז או רומה חוצצים ביניהם האורז כשהוא נבלל ביחד עם החיטה הוא נמשך אחריה והוא מתבטל אליה אבל כשהוא נמצא באמצע בין שני קבין של חיטה הוא חוצץ דבר שנטל חלתו באמצע אם היה באמצע דבר שהוא כבר הפרישו ממנו את החלה מצטרפים שכבר נתחייב בחלה זאת אומרת שד שהוא לא בר חיוב חלה הוא חוצץ דבר שהוא בר חיוב חלה רק שכבר הפרישו את החלה הוא לא חוצץ קו חדש וקו ישן שנשכו זה בזה שאנחנו יודעים שלא מפרישים חלה מזה על זה רבי ישמעאל אומר אז נלך שתי פירושים כאן לפי פירוש הרש ועוד כמה ראשונים שהם סובבים שמן התורה זה נחשב חיבור אז מ רבי ישמעאל אומר אומר יטול מן האמצע שיקח מהחלק האמצעי שאז הוא בעצם לוקח גם מן החדש וגם מן הישן וזה יהיה חלל שניהם וחכמים אוסרים למה כפי שנראה בגמרא שהם חוששים שאנשים ילמדו מכאן ויגידו פעם הבאה שאפשר לכתחילה לפרוש להפריש מן הישן על החדש או מן החדש על הישן לכן הם אוסרים לקחת מהאמצע אז מה כן הוא יקח על הישן מהקצה של הישן ועל החדש מהצד השני מהצד של החדש זה חכמים עכשיו לפי המפרשים פה של הירושלמי שהם סוברים שמן התורה זה בכלל לא חיבור אז הם פרשו שחכמים ושרים הכוונה שהם לא מצריכים להפריש זה הכוונה אוסרי הם בכלל לא מצריכים אותו להפריש הנוטל חלה מן הקו שיעור להפרשת חלה זה כו ורבע אבל היה לו רק כו הוא כבר הפריש חלה רבי עקיבא אומר חלה זה חל חכמים אומרים אינה חלה ממילא אם עכשיו יש לו הוא הוסיף לזה עוד קו ויש לנו כבר שני קווים שמקודם טלח על התן של זה בפני עצמו ושל זה בפני עצמו וחזר ועשה ניסה אחת לפי רבי עקיבא שמקודם זה היה חלה אז כשהוא חיבר אותם לא קרה שום דבר זה נשאר פטור החכמים מחייבים למה כי הם אומרים מקודם החלה שפרשת זה בכלל לא חלה עכשיו חל החיוב לכן צריך להפריש עכשיו נמצא חומרו מה שרבי עקיבא מקודם החמיר ואמר שזה חל וזה נחשב חלה כאן זה כולו כאן כשיצר בו את זה הוא יפתור במשנה בהתחלה הבאנו דוגמה שהקו אורז חוצץ וקו תרומה חוצצת אומרת הגמרא ניתנה אורז ולא ניתנה תרומה אונה הגמרא אילו תנינן אורז ולא תנין תרומה ואמרין אורז על ידי שאינו ממינו אינו מצטרף הוא חוצץ אבל תרומה על ידי שהיא ממינה כן מצטרף לכן הבה צוק מתנ תרומה צריך לכתוב שגם תרומה היא חוצצת או אילו תנין אן תרומה ותנור זינ אמרין תרומה על ידי שהיא אינה נגררת גם אם תערבב תרומה עם הטבל היא לא נגררת היא לא תהיה חייבת בכלה אינה מצטרפת אבל לא הרי זה על ידי שהוא נגרר אם הוא מתערבב ביחד עם החיטה הוא נגרר אחריה אז אולי הוא כן מצטרף ולא חוצץ הבי צור כמית נ אורז וצור כמית נ תרומה קו אורז זה לא מצטרף כן הכוונה הוא חוצץ באמצע קו מדומה כיוון שיש בו תערובת של טרומו גם כן אינו מצטרף קו טרומו אינו מצטרף קו הגוי הוא גם כן לא בר חיוב אינו מצטרף קו מין אחד זאת אומרת קו מין אחר הינו יש לנו פה קו חיטים וקו חיטים ובאמצע כקו שעורים הוא כן מצרף כי גם השעורים הם בר חיוב קו אישה אחרת גם מצרף למרות שזה לא יכול להתחבר לעיסה אחת שלמה כן כיוון שזה עומד לחלק אבל זה לא חוצץ בין שני החלקים בין שני קבים כיוון שהוא מן חיוב קו חדש מצרף גם הוא בר חיוב קו דבר שנטל עלתו מצרף כיוון שהוא היה בר חיוב רבי בון ברחי הבא הקו של חלה דבר שכבר הפרישו אותו הוא חלה הוא תרומה מה הוא שיצרף האם תגיד שהוא כמו תרום או שהיא חוצצת או שכיוון שהוא בעצמו היה בר הפרשת חלה אז הוא כן מצרף תני רבי חלפתא בן שאול קו הקדש מצרף הוא לא חוצץ כו חלה איינו מצרף הוא כן חוצץ תשאל מה בין הקדש מה בין חלה הקדש ראיו לבדו ולחייבו חלה ו לחייבו חלה אינו ראוי לבדה ו לחייבה הי ללא ברת פדיון עכשיו ככה יש לו חצי כו חיטים שיעור לחיוב חלה זה כו ורבע אז יש לו חצי כו חיטים וחצי קו סורי וחצי קו כוסמין שנמצא באמצע כוסמין בעצם הם מין כזה שהוא מצטרף גם עם חיטים וגם עם עורים אבל חיטה עם שעורה לא מצטרפים אז אם אתה מסתכל על הכוסמין שהוא מצטרף עם שניהם אז יש כאן כו וחצי אז זה מתחב בחלה תסתכל על החיטים לבד ועל הסורים לבד כל אחד מהם הוא רק חצי קו אז מה המקסימום מצטרף עעם הקוסמים להיות קו אבל קו זה עדיין לא שיעור חלה אז לכן תורם נוטל מן הקוסמי לפי מה שהם הוא מפריש רק על הכוסמין לבד לפי השיעור שיש בכוסמין רק הם חייבים כאן בחלה ככה מפרש הרב קנייבסקי קו חיטים וקו שעורים וקו כוסמין באמצע כאן יש בכל אחד קו שלם עכשיו אתה מסתכל על החיטים שהם קו שלם עם קו כוסמין אז יש פה שני קבים תסתכל על הסורי עם הכוסמין יש פה שני קבים אז בעצם כולם חייבים בחלה תורם מכ ל אחד ואחד לפי מה שהוא הוא יקח גם מן החיטים גם מן הסורים גם מן הקוסמים כל אחד א חלקי 24 מחלקו לא אמר אלא כו חיטים כו סורים וכו כוסמין באמצע אבל ה אם היה כאן כו חיטים וקו קוסמים וכו שעורים באמצע שהסורים מצטרפים עם הקוסמים אבל לא הם החיטים לא בד לא נגיד שכולם מתחייבים רבי בון בר חיה אמר רבי חנינא חברון דרבנן בים מה בין כוסמין באמצע מה בין סורין באמצע מה ההבדל אז רבי כהן בשם רבנן דקיסרין איין הכוסמין מצטרפים עם החיתים מפני שהוא במינו הרי שאתה תלמד בהלכות כליים אתה תראה שכוס מין וחייטים אסור לזרוע אותם ביחד הם כליים אז למה הם מצטרפים לעניין חלה אתה אומר המין במינו אלא מפני שהוא מדמה לו כיוון שהבצק של הכוסמין נראה כמו הבצק של החיתים יש ביניהם דמיון לכן הם מצטרפים אבל פה מכיוון שהוא רחוק ממנו והסורים נמצאים באמצע אז אינו מדע מלו אם זה היה אותו מין ממש אז היינו אומרים שזה מצטרף וסורים לא חוצצים כמו שאמרנו בבריתה למעלה שמיין אחר לא חוצץ אבל כיוון שבאמת חיטים וקוסמים הם שני מינים שונים כשהם לא קרובים אחד לשני ויש ביניהם חומר אחר שחוצץ אז הם לא מצטרפים עד כאן דף לט
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה