הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לו
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לו
[מוזיקה] חלו דף לו בדף הקודם ראינו מחלוקת שרבי שמעון מלוקי שמר בשם חזקיה שטבל בטל ברוב וכשהוא בטל ברוב מפרישים את התרומות והמעשרות שלו רק מד רבונו לעומת זה רבי יוחנן אמר אין הטבל בטל ברוב מתי רב יחנון לרב שמעון בן לקיש ואני יש לנו משנה בפרק הבא אדם שהוא מפריש חלות הוא עושה בצק והוא צריך להפריש מדי פעם חלה אבל הוא חושש שמה החלה שלו תטמא אז מה הוא עושה נותן אדם כדי חלה איזה כמות של חלה מעיסה שלא הורמה חלותה שלא הורמה חלתה שהיא טבל לעשותה בטהרה לשמר אותה שהיא תהיה בטהרה להיות מפריש עליה ו לך שכל מיני אישיות שיש לו הוא יפריש עליהם את החלה בבצק הזה שנמצא שם בחלה שנמצאת שם אז אנחנו אומרים שהוא יכול להפריש ולהפריש לפי החשבון בוא נגיד שלפי החישוב שלו הוא יכול להפריש עלזה חלה 10 פעמים איך הוא יכול להפריש 10 פעמים שואל רבי יוחנן ברגע שהוא הפריש שש פעמים אז כבר רוב החלה הזאת שהוא שם בצד נהיתה קדושה בקדושת חלה אז מכיוון שקדש רובה לשם חלה תבטל ברוב ואיך אתה מאפשר לו להפריש ולתרום על כל הטבל שם רואים שאיין הטבל בטל ברוב אמר יענה לך רב שמעון בן לוקיש ברושם לא מדובר שהוא אומר החלל העשיה הזאת תהיה על החלה ששמתי בצד לא אלא הוא לוקח את אותה חלה שהוא שם בצד והוא כל פעם מסמן וא אומר הנה זאת העשירית הראשונה היא החלק הזה נהייה חלה אחר כך שהוא יפריש עוד פעם הוא יסמן החלק השני ה הוא ירשום ויעשה סימון אז ממילא זה לא מתערב לכן למרות שהרוב יהיה קדוש בקדושת חלה זה לא הטב לא יתבטל ברוב תדע לך שהוא כן בוא נביא לך הוכחה שבעצם בעיקרון הטבל כן בטל ברוב איך נוכיח דתנינן תמן למדנו לאל במשנה בדמי הרוצה להפריש תרומה ותרומת מעשר כאחת אדם יש לו קרי יש לו פירות רוצה להפריש מהמהם גם תרומה שתרומה זה אחד מ-50 בעין בינונית שזה 2% וגם תרו ת מסר בבת אחת הוא רוצה להוציא את כל התרמות כאן אז מה הוא עושה הוא לוקח שלושה חלקי 100 3% הוא לוקח 3% מכל התערובת ששניים מהם אמורים להיות רומו גדולו ואחד אמור להיות טרומ ס מייסר אבל סדר ההפרשה שקודם כל הוא צריך לקרוא שם לטרום גדולו ורק אחר כך לקרוא לאותו אחוז אחד פלוס עוד תשעה חלקים כמותו בתוך הפירות מעשה ראשון ואז לאותו אחד לאותו אחוז הוא יקרא לו שם טרו מס מסר אז איך הוא מתחיל ואומר הוא אומר חלק אחד מהשלושה חלקים הוא נשאר עכשיו חולין אני לא הולך לקרוא לו שם טרומו והוא מסיים אותו מסמן אותו אומר החלק הזה ואז שני החלקים האחרים אני עושה אותם תרו מו דוי לו לכאורה לאיזה דבר הוא מסיים למה צריך לציין ולהדגיש את איזה חלק הוא משאיר שלא יהיה טרומו גדולו כדי שהתרומה גדולו תהיה מבוררת לכאורה העניין הוא לא כדי שלא יבטל ברוב כי אם הוא לא יברר ולא יסמן אז ברגע שהוא עושה שניים מתוך השלושה חלקים טרומ גדו החלק השלישי התבטל אליהם והוא כבר לא יוכל לעשות אותו אחר כך טרומ ס מייסר זה הוכחה לריש לוקיש שטבל בטל ברוב אמר הבי צוק בר לוזו לא שמה אפשר להסביר הסבר אחר שלא יהה אומר תרומת הקרי הזה וזה בזה יש לנו עוד סוגיה אדם שיש לו שני קראים קרי אחד של תבל ועוד קרי של תבל והוא אומר הקרי הזה התרומות שלו היא תהיה בצפונו וגם התרומה של הקרי השני תהיה פה זאת אומרת הוא אומר תרומת הכרי הזה וזה שתי התרומות יהיו בכלי אחד בכרי אחד אז שם מה הבעיה הבעייה היא שלמרות שאת התרומה של הקרי הראשון הוא אמר שהיא תהיה בצפונו בדרומו הוא סיים אותה אבל את התרומה של הקרי השני הוא לא אמר איפה היא תהיה הוא הוא לא ציין איפה היא ויש לנו כלל שתרומה צריכה להיות מסוימת מוגדרת לא תורמים אותה בערבוב והחידוש שם שלמרות שהיה אפשר לומר שאת התרומה של הקרי השני הוא עושה צמוד לתרומה של הקרא הראשון לא אומרים את זה למה כי חשוב לנו לסמן ולסיים את מקומה טרומו אז אם כן הוא הדין אצלינו שאלת שכשהוא לוקח 3% למה הוא מדגיש ואומר איזה אחוז נשאר חולים ולא נעשה תרומ גדו לו כדי לסיים ולציין את מקום התרו מ גדולו כך דוכה רבי צק בר אלזור את תריה לרש לוקיש אבל מיד הוא אומר חזר רבי צחוק בר אלעזר ואמר לא אמר נ כלום זה לא נכון מה שאני דחיתי למה כי רבי יוחנן בעצמו ולא רבי יוחנן כי אמר תרומת קרי זה וזה בוזה אז מה רבי יוחנן אמר כשהוא אמר תרומת הקרי הזה וגם של זה בקרי הראשון הוא אמר את התרומה של הראשון בצפונו וגם של השני יהיה פה אז אמר רבי יוחנן מקום שנתרמה תרומתו של ראשון שם נסתיימה הכוונה שם מסומן תרומתו של שני ובאמת זה מועיל אז מה אתה לומד מרבי יוחנן שהוא עצמו סובר שכל הסיבה שצריך לסמן ולציין את התרומה זה כדי שיהיו שיריה הניכרים אז אם כן גם אצלנו כשהוא לקח 3% כשהוא יפריש שניים מתוכם לטרו מו גדולו גם אם לא יהיה מבורר איזה שניים מתוך השלוש כל השיירה הם ניכרים לא צריכים עד כדי כך שהתרומה תהיה מסוימת ומצויינת אז על כורחנו למה הוא צריך להגיד איזה חלק נשאר בינתיים חולין ואיזה שניים נעשים תרומ גדולו כדי שהם לא יבטלו את החלק השלישי ברוב אז חוזרת הראיה ארשל כשל מקומה כתוב בבריתה ליקט דלת להיות מפריש עליה והולך הוא שם דלת שלמה בצד כדי שכל פעם שהוא צריך לתרום תרומה הוא יפריש מהדלת הזאת הרי זה לוקט ובא ורושם כל פעם שהוא עושה פעולת תרומה הוא צריך לסמן עד כאן תרומה ועד כאן תרומה דברי רבי רבן שמעון גמליאל אומר שהוא לא צריך לסמן אלא לוקט ומחשב כמו שהוא למוד כמו שהוא בדרך כלל רגיל לתרום עיין יופור עין רו עין בינוס טוב לכאורה מה הוויכוח אבון באע ממר מהדר דקן תרומה דכן תרומה שהוא צריך לסמן הוא סובר טבל בטל ברוב ולכן הוא צריך לסמן כדי שכשזה יגיע לרוב הטבל לא יתבטל כי כדי שהוא לא יהיה מעורב בתרומה מן דמ לוקת מחשב כמות שהוא למוד אז ברור שאין הטבל בטל ברוב אז באמת ריש לוקיש וודאי יגיד שזה מחלוקת אבל רבי יוחנן הוא אומר לך באמת לכולן טב לא בטל ברוב אז למה צריך לסמן אמר רבי בא כדי שיהיה יכול ליתן לשבת ביניהם אם פתאום יבוא לפניו כהן הוא לא יוכל לתת לו את התרומה כיוון שהיא מעורבבת כל הדלת אבל אם הוא כל פעם עושה רושם ורושם עד כאן עד כאן שהכהן יבוא יכל לחצות את הדלת את כל החלק של הרומו ולתת לו אבל רב שמעון גמליאל לא חושש לזה הוא אומר שהחוק כן ינטין עד שכל הדלת יהיה טרומו עד כאן דף לב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה