הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לה
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לה
[מוזיקה] חלו דף לה אנחנו מתחילים חמש שורות מלמטה רבי זעיר הבי למדנו בדף הקודם על מה שכתוב במשנה שאם יש לנו שאור מעיסה שלא הור מח חלתה זאת אומרת שאור טבן שנפל לעיסה מתוקנת כבר אז מה עושים אם ה יכול להפריש עליו ממקום אחר זה הכי טוב ואם לא הוא מפריש שיעור חלב מכל העיסה והברית מוסיפה ואומרת עוד אפשרות אם השעור הזה היה רובע הוא יביא עוד ארבעה רובעים שיעשה מהמהם בצק ואז הוא ישיח את זה בעיסה הזאת ואז נמצא שמתחברים עם השעור על ידי נשיכה ואז הוא יפריש מארבע רובעים חלה על כל העיסה והגמרא הב הביע רב עמי הביא שנחלקו רבי יוחנן ורב שמן בן לוקיש האם חיבור כזה של נשוך זה דבר תורה או לא רב יוחנן אמר הנשוך תורה ורב שמן בלקיש אמר שנשון התורה אז רבי זעיר הבי מה פליגן רבי יוחנן ורבי שמעון בן לוקיש בשוך מאליו כמו הדוגמה של הנשים שהכניסו שם חלות בתנור אבל הם שיכו ביד דור כל עם המודה שה נשוך תורה אולי גם רישל קיש מודה במקרה כזה או שנגיד לא אז רבי זירה בסוף אומר אפילו תימר שיכו בידו יהה מחלוקת מה ונגיד שלרב שמעון בן לוקיש אפילו אם משיחו בידו השכה זה לא חיבור אז איך נסביר את הברייתא שאמרה שאם יש לך רובע של שעור תבל מעורבב בעיסה איך תתקן אותו תביא עוד ארבע רובעים ותשיר אותם עם העיסה ואז תתקן רואים שזה תיקון שמועיל מן התורה לא נאמר רב שמעון בן לוקיש כדעתו לשיטתו שיש לנו עוד מחלוקת רבי שמעון בן לוקיש ורבי יוחנן דמר רבי שמעון בן לוקיש בשם חזקיה תבל בטל ברוב ואז מה ברגע שהשיעור הזה נפל לסא מצד הדין הוא בטל ברוב הוא לא צריך שום מעשה שום הפרשת חלה מן התורה רק מן רבנן צריך הפשה חלה לכן אם תיקח ארבעה רובעים תשיך שזה חיבור מדרבנן זה יועיל להפריש חלל לדבר שהוא חייב רק מדרבנן רבי יוסי ברבי נורא אמר טבל בטל ברוב רבי יוחנן או אמר רבי יוחנן איין התבל בטל ברוב ככה רבי יוחנן חולק אז בעצם יש לנו שתיים כנגד אחד רבי שמעון בן לוקיש בשם חזקיה וגם רבי יוסי ברבי נורא הם אומרים בטל ברוב ורבי יוחנן אומר שלא בטל ברוב רבי בבר ממל ורבי הילה העלו ובדקו מרבי יסה סברין ממר שניים רבין על אחד ונפסק שזה בטל ברוב ולא שמין דמר רבי סימון בשם רבי שוע בן לוי שהוא גם אמר אין התבל בטל ברוב אז אם כן זה תרי כנגד תרי שואלת הגמרא אנן ואם לו מוציא חלה אחת על הכל מה המשנה שלנו אמרה שאם שעור של תבל נפל לתוך העיסה והוא לא יכול להפריש ממקום אחר הוא מוציא מכל העיסה חלה סימן שהיא עדיין חייבת פשת חלה אז איך אתה אומר שהתל בטל ברוב אמר רב יוסי כל המוד שהוא מפריש גם ר ש לוקיש וגם רביס רבי נורא שאומרים שטבל בטל ברוב הם מודעים שהוא צריך להפריש מה פליגן לחוש להפרשה השנייה זאת אומרת האם ההפרשה הזאת היא הפרשה דאורייתא או לא שמה נפ כמינה דמר טבל בטל ברוב ארימת הוא הרים אותה הרים הפרשת חלה חדשה ונפלת לאתר חורן שכל שכל החלה הזאת היא חלה שהיא רק מד רבונו סליחה כן שההפרשה הזאתי רק מד רבון אינו חושש להפרשה השנייה כי חלה מד רבון לא טובלת היא לא עושה מדומה לא צריכה 100 כנגדה מ דמר אין הטבל בטל ברו אז הרימה כשהוא הרים פה חלו זה חלה דאורייתא ונפלת לתר חורן חושש להפרשה שנייה כמו כל הלכות מדומה אומר רבי בו מה פליגן רבי יוחנן ורבי שמעון בן לוקיש בטבל שנטבל דבר תורה היינו בתבואה כזאת שכבר נגמרה מלאכתה לגמרי והגיע למצב של חיוב מן התורה אבל בתבל שנטבל מדבריהם כל עמה מודה שהתבלו שטבל בטל ברוב כך אומר רבי בא היתי רבי בא בר קהנ קו מרבי יוסי איך אפשר להגיד דבר כזה הרי ותנינן לפני שנקרא את קושיית הגמרא רק נקדים שמה למדנו עכשיו שמה שכתוב במשנה שצריך להפריש את כל הישה לדעת ריש לוקיש צריך להפריש רק מ לרבנו כיוון שמ דאורייתא הטבל בטל ברוב אבל לדעת רבי יוחנן מה הפירוש ברש שצריך להפריש צריך להפריש מדאורייתא כי הטבע לא בטל ברוב לפי זה בוא נמשיך שך ונקרא ואנן בהמשך המשנה שלנו כיוצא בו זיתי מסיק שנתערבו עם זיתי ניקוף ענוי בציר שנתערבו עם ענוי הוללות זה יתן ניקוף וענו הוללות פטורים מן המעשרות לכאורה כיוון שהוא מתכנן לעשות מהענבים והזיתים האלה יין ושמן ולא טבל שנטבל מדבריהם הוא עוד לא נגמרה מלאכתן ובכל אופן אתה רואה שהוא צריך להפריש רואים שגם בדבר דרבון אומרים שזה לא בטל ברוב כשתיגמר מלאכתו הוא יהיה חייב להפריש מן התורה אומר רבי מנא כי אמתיה פירשתי את המשנה שלא מדובר בזיתים או ענבים אלא מדובר בשמן של זיתי מסיק שנתערב בשמן של זיתי ניקוף אותו דבר ביין אז אם כן זה כבר היה גמר מלוכה לגמרי שזה כבר חייב במעשרות מן התורה ולכן אומרים שזה לא בטל ברוב דומד המקרה הקודם של הבצק של השעור שנתערב בחלה בעיסה עד כאן דף לה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה