הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לד
[מוזיקה] חלו דף לד אנחנו מתחילים בסוף העמוד אמרנו במשנה ועמלו מוציא חלה על הכל המשנה עוסקת באדם שיש לו שאור מעיסה שלא הורמה חלתה זאת אומרת שאור טבל שהוא שם אותו בתוך עיסה שלמה שאורמה חלתה זאת אומרת שיש פה תבל מעורב בכל העיסה אז מה עושים הו אם יכול להפריש עליה ממקום אחר זה הכי טוב ואם לאו מוציא חלה על הכל הוא מוציא הפרשת חלה מכל התערובת כאילו הכל חייב בחלה זה המשנה בבריתה כתוב עוד אפשרות ואם לאו זה ברייתא מביא ארבעה רובעים ומשך ו משיך מה הכוונה במקרה שהשיעור שנפל הוא היה רובע הקו והוא בעצם חייב בחלה מה תעשה תביא ארבעה רובעים של קמח תייצר מהם בצק ארבעה רובעים האלה לא חייבים בכללה הם פחות משיעור תצרף אותם תשיך אותם אל העיסה השלמה שיש בה רובע קו של שאור תבן אז הנה קיבלת לך חמישה רועין שחייבים בחלה ותפריט חלה מהארבעה רועין האלה עכשיו רב יונה בשם רבי זירא אומר שיש כאן חידוש גדול למה זאת אומרת רוב השעור שנטבל במקומו תובל ארבעת רובעים במקום אחר הרי הרוב השאור הזה מאיפה הוא בא הוא בא מעיסה שלמה שנתחייב בחלה זאת אומרת הוא בא הוא היה מחובר מקודם לעיסה אחרת של ה שהיו באוד ארבעה רובעים ויחד אייתו הם היו חמישה רובעים אז מה יוצא עכשיו בוא נציא חידוש אם איזה אישה עושה עיסה שיש בה בדיוק חמש רובעים קמח ועיסה התחייבה בחלו והוצא את הרובע מפה כשההוא עדיין תבל צרף אותו לארבע רובעי אחרים זה הצטרף איתו גם כן זאת אומרת רוב השעור שנטבל במקומו תובל ארבע רובין במקום אחר זה חידוש אחד וחידוש נוסף גדול שרואים כאן ל עוד חידוש מה השעור הזה מאיפה בא לפני שהוא הונח כאן בעיסה הגדולה הוא היה חלק מיחידת בצק אחרת שהתחייבה בחלה זאת אומרת הוא היה חייב בחלה מחמת שהוא היה נילוש בבצק אחד שלם ומה אתה אומר איך תתקן אותו תביא עוד ארבע רובעים ואל תלוש אותם איתו ביחד אלא תשיך אותם לעיסה שלו אדו מורו שנשך תורה מפה אנחנו לומדים שחיבור על ידי נשוך זה חיבור גמור מדין תורה כי אם זה חמור אם זה חיבור רק מד רבונו איך זה יתקן את השעור שהוא מחוייב בחלה כבר מדאורייתא או כיוון שהזכרת את הנושא הזה אמר ה במי תדע לך התפלגו רבי יוחנן ורבי שמען בן לקיש רבי יוחנן אמר הנשוך תורה החיבור הזה של נשוך זה חיבור מן תורה שמעון בן לוקיש אמר אין הנשוך תורה רב חי ברבה מחליף שמו אתה הוא הייתה לו גרסה שלרבי יוחנן הנשוך לא תורה ולרש לוקיש כן אז בא ונקו מרבי יוסי את מה שמעת מן רבי יוחנן אמר לו ננו לא שמת כלום לא שמעתי ממנו שום דבר ישירות על הלכות הפרשת חלה אבל אלא רבי יוסי אומר נפרש מלאון דרבנים נפרש מה סוברים רבי יוחנן ורי לוקיש מן מילאון דתמן תנינה שלמדנו משנה במסכת תבול יום המכניס חלות על מנת להפריש ונשכו יש לו כמה חלות הוא תכנן להפריש מכל אחת חלה הוא הכניס את כולם לתנור והם נשכו אחת בשנייה בית שמאי אומרים חיבור בטבול יום תבול יום זה אדם שהוא בדרגת שיני לתומו הוא לא יכולל לפסול חולי אבל אם הוא יגע בתרומה או בחלה שזה כמו תרומה הוא יפסול אותה עכשיו אם הוא נגע בחלה אחת אומרים בעת שמאי חיבור בטבול יום פסל את כל החלות הנשיכה היא חיבור ובית הלל אומרים אינו חיבור נשיכה זה לא חיבור ככה נחלקו בית שמאי ובית סיל אמר רב שמעון בן לוקיש על המשנה הזאת בטבול יום ממד תן אינו חיבור איך בציל מקילים לומד מכאן רבי שמעון בן לוקיש אדם הרה שאין חייבים עליו משום טמא זאת אומרת שגם אם זה לא יהיה טבול יום גם אם זה יהיה אדם שהוא טמא ב בדרגת ראשון לתומו אם הוא הגע בחלה אחת מדין תורה החלה השנייה שנושכת בה זה לא חיבור אלמה רבנן מחמירים בתומו חמורו שהשה נקראת חיבור אבל בטבול יום שהוא קל רבנן הקלו זתומרת מה אנחנו שומעים כאן מפורש בדברי ריש לוקיש שהוא סובר שתולי שנשיב מן התורה אבל אמר לו רבי יוחנן רבי יוחנן לא הסכים איתו אמר לו רבי יוחנן לא אל תלמד מזה אל תלמד מפה שנשיב יכול להיות שבטו חמורה נשיכה זה חיבור מן התורה אז למה מקילים בטבול יום שניה בטבול יום דכתיב בטהור וטמא התורה קוראת לו גם טהור וגם טמא הוא טהור לעניין חולין מבעוד יום שאפילו שהוא שוד לא הריב שמשו הוא לא פוסל את החולים ולתרומה הוא נחשב טמא עד שתחשך אז לכן מקילים בטבול יום שנשיכתן דו אמר דבר תורה שנו חיבור בטבול יום סליחה רבי יוחנן דו אמר דבר שנו חיבור בטבול ום תורה הוא שהדין תורה זה ש תבול ום שונה וחריג אז אם כן מה הוא סובר שבעצם דו אמר הנשוך תורה החיבור של נשיכה מדין תורה זה חיבור לומד זה ורבי שמעון בן לוקיש דו אמר אינו תורה דהוא אמר אין אנשוך תורה היינו כמו הגרסה הראשונה כמו מה שאמר לנו רבי עמי שואלת הגמרא ואותן נן הרי בברייתא שלנו שממנה התחלנו מה אמרנו ואם להב אם אין לו אפשרות לתקן את הרוב השעור שנמצא לו כאן בתוך היסה מה הוא יעשה מביא ארבעת רובעים ומשך הוא משיך הוא גורם להם חיבור על ידי השכה וזה יתקן את הרובע הזה איך אם הרובע חייב מן התורה איך ההשכלה תועיל אם אתה אומר שההשכלה היא לא חיבור דבר תורה ככה נקשה ל ריש לוק יש אמר אבו שיה תיפטר שבא מעיסת או מחמת נשוך השיעור הזה בעצמו שהוא נפל עיסה והוא טבל למה הוא היה טבל הוא לא היה חלק מעיסה שלמה של חמשת רובעים אלא הוא במקור שלו רק היה נשוך עעם עיסה של עוד ארבע רובעים אז לכן כל החיוב שלו היה חיוב של נשוך הינו חיוב דרבון ולכן גם אפשר תקן אותו על ידי השכה שזה חיבור רבונו עד כאן דף לד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה