הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לג
[מוזיקה] חלו דף לג הנוטל שאור מעיסה שלו הו מחלתה רבי בון ברכיה בא קום מרבי זהירה מנחה שנתערבה בחולים יש לנו מנחה שהוא אמור לקמוץ ממנה קומץ ולהקריב אותו על המזבח ויש לנו הלכה במנחה שאם חלק ממנה עבד אז כבר לא קמצים את הקומץ מה קורה מנחה שנתערבה בחולין חלק מהמנחה נתערבב בחולין אבל יש חלק במנחה שהוא עדיין ניכר ואפשר לקחת ממנו את הקומץ קומץ הוא מתיר את השיריים לאכילה האם זה נחשב שהשירים נמצאים כאן קורה אני עליה ונותרת מן המנחה לארון ולבניו או שאנחנו נגיד שכיוון שהיא מעורבת בחולין היא בטלה שם והיא כבר לא נמצאת כאן חסר מן המנחה אז אי אפשר יהיה לקמוץ את הקומץ כך שאל רבי בון בר חיה בא רב זירה ומחבר את זה לסוגיה של טרומו אמר לי וכי תבל שני תרב בחולין גם תשאל קורא אני עלה עליה ונתתה ממנו את תרומת השם לארון הכהן אולי הטבל הזה יהיה בטל בחולים אין כאן דבר שאתה יכול לתת ל הכהן ואמרת לן ומה אתה אמרת לנו על זה ש כשהתקרב לנו תבל בחולין דוגמה בוא נתחיל בדוגמה פשוטה יש לו למשל 100 תהילים לפניו הוא רוצה להפריש מהם טרומו דולו טרומו גדולו מ100 תאנים זה שניים בעין בינוני צריך להפריש שתי תאנים ווא הוציא תאנה אחת לכאורה התאנה אחת שהוא הוציא היא תקנה חצי מכל התאנים אז כשההוא יבוא להוציא עכשיוו תאנה איך הוא מוציא אותה אולי היא כבר מהמתוכנן על זה מוציא ממנו עליו אם הוא רוצה להוציא עוד תרומה בשביל לתקן את המ הפירות האלה זה בסדר למה כי כך דרך התרומה שהוא מפריש והוא מוסיף ומפריש עד שהוא גומר להפריש אז הוא לא תכנן מראש לקרוא שם תיקון על אותה התאנה שהוא עתיד להרים אותה כתרומה אז לכן הוא יכול להמשיך ולקחת אבל לא ממנו על מקום אחר זה עוד מעט נראה למה הוא לא יכול לקחת את הכל להגיד תשמע יש לי פה 50 תאנים תבל שעוד לא תקנו אני עושה את כולם טרומו על מקום אחר זהו לא יכול אן פשיטה לך שאינו קומצו מתיר אם אתה במנחה תרצה להגיד לי שהוא לא יכול לקמוץ כי התערובת של המנחה בטלה בחולין אז אפילו ממנו עלי ולא מוציא כיוון שיש כאן תערובת של תבל שבטלה בכולי אז הוא לא יוכל להמשיך ולהוציא אפילו ממנו עליו כי זה כבר נהיה פטור וזה שעצם הדין שכתוב במשנה שצריך לפ להפריד זה לא רעיה כי יכול להיות שפשוט צריך להפריש מדי רבונו בגלל שזה דבר ששל מתירין אז אומרים תתקן אותו אבל מה שאתה אמרת שיכול להפריש ממנו עליו זה לא נכון כי בעצם הטבל בטל ברוב וגם מהמשנה שלנו וגם מתניתא אמרה שהוא מוציא ממנו עליו דתנינן שאם השעור הזה שחייב בחלה התערב בחלה אז כתוב יוצי ח לאחת על הכל אתה רואה שהתבלו בטל בחולין וקוראים קוראים פה את הפסוק ונתתה ממנו תרומת השם לאהרון הכהן אז גם במנחה הוא יוכל לקמוץ וקוראים כאן נותרת מן המנחה על אהרון ולבניו טוב אז בעצם רבי בון ברכיה שאל שאלה לעניין הקומץ ומלחה ורבי זהירה בא ועונה לו ומשווה את הדין של התרומה לדין של הקומץ אומרת הגמרא אמרין ליתד דרבי זירא תירוץ טוב תיבה על רבי בון בר חיה פשר לחלק אז לפני אבל לפני כן נתבונן מה הדין שאמרנו מקודם לגבי התבל שנתערב בחולי זאת אומרת היו לו פה 100 תאנים הוא רצה להפריש קמה לטו גדולו הפריש אחד אז מה אתה אומר הוא יכול להמשיך ולהפריש אם הוא רוצה לתקן ממנו עליו אבל לתקן על מקום אחר לא למה לא מה בן הוציא ממנו עליו מה בין המוציא ממנו למקום אחר אז אתה יכול לפרש פירוש חדש ולפי הפירוש הזה לא יהיה קשר בין טרומו לביין מנחה מה תפרש בשעה שהוא מוציא ממנו עליו אז כשאתה ממשיך לתכנן להוציא פה טרומו אתה יכול לעשות את כל התבל שיש פה ומו אתה לא יכול כי תמיד שתה תורם תרומה צריך שיישאר חלק שיהיה חוליים התרומה היא ראשית אתה לא יכול לעשות את הכל ראשית אה אז מה יוצא שוודאי גלום פה חלק שישאר חולי אז הויל והן אותו הטבל ראוי לעשות כל כולו טרומו כיוצא בו אז מה זה נחשב מין יש כ יש כאן חון אזה עכשיו מין במינו אין חון שבו מבטלים אותו כי זה מין במינו אבל בשעה שהוא מוציא ממנו למקום אחר אם הוא רוצה לעשות את כל הטבל טרומו על מקום אחר אז כל התבל יכול להיות כל כולו תרומ אז הויל ואותו התבל ראוי לעשות תרומה כיוצא בו אז זה נהייה אמין בשינוי מינוי זה טרומו בחולין [מוזיקה] בטל אז זה הסברה שאנחנו אומרים בתרומה אז יוצא שבתרון שזה לא בטל כי יש כן מין במינוי אבל גבי חולין ומנחה שהתערבו שזה מין בשי נו מינו שמה השאלה שרבי בון עדיין קשה אולי היכון יבטלו את המנחה טוב אמר רבי יוסי יוצא מכאן חידוש הדו אמורו תבל שנתערב בתרומה הואיל ואותו הטבל ראוי לעשות תרומה על מקום אחר 100% תרומה אז הוא יכול אז הוא ראוי לעשות תרומה יוצא בו כמו התרומה שהוא התערב בה אז אם כן זה מין במינו ולא בטל טוב ככה הגמרא דוחה את התירוץ של רבי זהירה ועכשיו הגמרא מתחרטת ואומרת לא ולית דרבי בון ברכיה תת דרבי זהירה זה לא ככה למה כי מה ענית שכשאתה רוצה להפריש וד תרו ממנו אז כיוון שיש פה חולין שישארו אז המין במינו ולא בטל והרי תרומה אי אפשר לעשות חולים אבל כשהוא מפריש ממנו על עצמו יש פה גם חלק של טרומו הוא לא יהיה חולין הוא כן מין בשי מינו אז למה הוא לא בטל אז הספרה הזאת לא נכונה דוחה הגמרא ואומרת הרומו שהיא מתוך התבל הזה היא ודאי לא יכולה להיות בטל למה מה נפשך אם שלמטה אם לפני שהוא קרא לשם טרומו אז היא לא בטלה היא עדיין לאלא טרומ זה מין במינו אז אף שלמעלה גם אחרי שהוא כבר תרם אותה לא בטל למה שכבר קידש כי הוא כבר הרים אותה והוציא אותה וקרא לשם איך היא תהיה בטלה אחרי שהוא הוציא אותה אז בעצם הסברה שדכין את רבי זירה כן נכונה שדוקא תבל בחולין לא בטל כי שמה זה חולין בחולין זה מין במינוי אבל לגבי מנחה שהתערבב בחולן אין לך רעיה עד כאן דף לג
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה