הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לא
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת חלה מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת חלה דף לא
[מוזיקה] חלו דף ל אנחנו מתחילים השורה הרביעית רבי עקיבא אומר הכל הולך אחר קרימה בתנור רבי עקיבא מדבר במשנה על האיסה של הגר שהיא שהוא התגייר רק אחרי שהיא נתה עיסה אבל הוא אפה אותה בתנור אחרי שהוא התגייר אומר רבי עקיבא האפיה בתנור הקרמה בתנור היא מחייבת בחלה אז לכאורה אפשר להגיד שלרבי עקיבא לא הולכים אף פעם אחר הגלגול אז אומרים חבריה בשם רב לוזו מודה רבי עקיבא לחכמים ביסת אדיות שגלגל טיבולה וממילא אם היא נתגלגלה ביד האדיוט היא תהיה חייבת בחלה פה עדיין אתה יכול להגיד שזה רק לחומרא באים עוד בא רביל ומוסיף עוד רבי לה בשם רב לוזו מודה רבי עקיבא לחכמים בעיסת הקדש שגי גולה פותרה כי הולכים בעיקר אחר הגלגול ורק לגבי גר רבי עקיבא אמר שנלך לא רק אחר הגלגול אלא גם אחר הקרמה בתנור כי זה דומה לביאת ישראל הארץ שגם שם אמרנו שאם הם צאו בצקות והם אפו אותם אז התחייבו בחלם טוב עד כאן בשים רב לוזו כהנה אמר כהנה דיבר על המשנה במנחות שם עוסקים במנחת את העומר שצריכים להקריב שצריכים להקריב ממנה שעה אחת היו לוקחים שלוש שעים וטוחנים אותם ופים ובוררים אותם בריירה אחר בריירה בנפה אחר נפה עד שיוצא מזה שעה אחת ואותה לוקחים למלכת העומר ומה הם העודף מה עם הנותר אז חכמים אומרים שכיוון שהמרווח היה ברשות ההקדש זה פטור מן המעשרות אבל התחייב בחלה רבי עקיבא אומר זה חייב גם במעשרות למה אז כאן בא ואומר ש שיטת רבי עקיבא דברי רבי עקיבא אין מרוח פותר במו כו מקדוש עכשיו הגמרא מבינה שכמו שמרוח הוא השלב של ההתחייבות בתבואה כנגד זה בישא מה השלב של ההתחייבות בחלה הגלגול אז אם כן אמר רבי יונה הדד כהנה שהוא בא והוציא שלדת רבי עקיבא הקדש לא פותר פליגל רב לוזו למה מן דמר גלגול פותר היינו רב לוזר שאמר אצלנו שגם רבי עקיבא מודה ש הגלגול ביד הקדש פותר אז כמה מרוך פותר ולמה שמה רבי עקיבא מחייב במשרות יש שמה סברה צדדית שאנחנו אומרים שם שקדש בכלל מראש לא התכוון לקנות את כל השעין רק את מה שעתיד יהיה להתברר לטובת מנחת העומר מנדה אמר אין גלגול פותר היינו שקנה מסביר אז אין ה מרוח בותר זה נגיד בדעת רבי עקיבא ורם קרבנין גלגול פותר ברשות הגוי אנחנו רואים מפורש במשנה שלנו ראינו שרבנו אומרים שגלגל פותר ברשות הגוי אין המרוח פותר ברשות הגוי ראינו במשנה בדמי שלפי המנדה אמר שסובר שאין קניין לגוי להבקיע בארץ ישראל המרוח לא פותר ברשות הגוי אז רואים שבדעת רבנן יש חילוק וקשי על דרבנן גלגול פותר ברשות הגוי אין המרח פותר ברשות הגוי מה ההבדל אז אומרת הגמרא שני י דכתיב כל מעשר הארץ מזר הארץ יש כאן ריבוי של כל מעשר הארץ גם מה שגדל ביד הגוי ואכה אז הגו גורס איך כתוב אצלנו בעיסה כתוב ראשית עריסותיכם ולא של נוכרים טוב אומר רב חנינה ברי לרבי הלל אחרי שאתה אמרת כזה חידוש ברנן שראית מפורש שיש כאלה תנאים שמחלקים בין גלגול לבין מרוח א מנד רבני תקנה פליגל רב לזור מה שקנה דיבר זה עניין מרוח ורב לזור דיבר לעניין גלגול כמו רבני אמר גלגול פוטר בשוט הגוי א אינ מרוח פוטר בשוט הגוי כך גם בדעתו של רבי עקיבא אתה יכול להגיד רבי עקיבא אומר גלגול פותר ברשות הקד כמו שאמר רב לוזר אצלנו ואין המרוח פותר ברשות ההקדש כמו שאמר כהן השם לגבי מרוח עד כאן דף ל
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה