הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף כד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף כד
[מוזיקה] ביקורים דף חף ד אנחנו מתחילים בסוף העמוד הקודם אמרנו שמה שחכם חתן ונשיא כשהם מתמנים מוחלים להם על כל עוונותיהם הגמרא אומרת רבי מנה מיקל לאין דמתני בכסף אותם כאלה שהיו מקבלים מינוי של רבנות בכסף הוא היה מזלזל בהם רב אמי קרא לאון את הפסוק אלוהי כסף אלוהי זהב לא תעשו לכם אמר רבי אשי וטלית שעליו שהוא לובש בזמן הדרשה זה כמו כמרד שחמור אמר רבי שין זה שהוא מתמלא בכסף איין עומדים מפניו ואין קוראן אותו רבי והטלית שעליו כמרד של חמור רבי זירו אחד מן רבנן הבו תיבין עב חת מלין ד מתמ בכסף אז אמר ההו דמן רבנן לרבי זירה בונה עביד נשין תני ולא נקום לון מכמי וככה לא נקום לפניו תרגם יעקב איש כפר גוברה את הפסוק הפסוק בספר חבקוק הוי אומר לעץ הקיצה אורי לאבן דומם הוא יורא זאת אומרת יודע הוא הוא בכלל יודע מה להורות הנה הוא תפוס זהב וכסף מה הכוונה לא בכספה תמני לא בגלל הכסף שלו ה תמנה וכל יח כל רוח אין בקרבו מה הכוונה לא חקים כלום הוה באיטון ממנ אתם מחפשים למנות מישהו שהוא כן מתאים אז בבקשה והשם בהיכל קודשו ה רבי יצחק בר לעזה כנישתא מדרת דקיסרין אותו תמנו רב מי שאל לרבי שמעון שמעת שממנים זקנים בחוץ לארץ היינו שסומכים אנשים בחוץ לארץ זקנים אמר לי שמעתי שאין ממנים זקנים בחוץ לארץ אמר רב לוי וליו מקרא מלה בן אדם בית ישראל יושבים על אדמתם אז מה אתה לומד מכאן הכל ישיבה שלך הינו שמיכה לא יהה אלא על אדמתך רבנן דקיסרין אמרין ממני זקנים בחוצה לארץ אבל על מנת לחזור על מנת שהם יבואו לארץ רבי צ בנחמן ובעזה ו מנוני על מנת לחזור רבי זמינה וצור וממנו על מנת לחזור אף רבי יונה הפתקה ולא קביל עלי מתמנה הוא לא רצה לקבל שמיכה אמר עד זמן ד מתמנה רבי עד שימנו את רבי הרבי של רבי יונה זה היה רבי זירה ובסופו של דבר נתמנה רבי זירה נסמך אמר רבי חמא יהודה בן טיטס הו ברומי ומנו על מנת לחזור על מנת שהוא יבוא לארץ רבי שמעון ברוה אב ב דמסקוס זה דסק ומנו דקיק מני מינו שם אנשים שהיו יותר קטנים ממנו והוא לא התמנה שמעון ברוה ובקי ומרגלית בכל מילה הוא היה אומן בקי באבנים טובות וגולות ובכל דבר הוא היה ממש אומן ובכל אופן ולא העיגול מכ לא היה לו כיכר לחם לאכול ו רבי יוחנן קרילו וגם לא לחכמים לחם אמר כל מי שאינו מכיר מעשיו של אברהם סתכל על האיש הזה יכיר מעשה אבותיו של זה ממנו משמעון ברו הוא כזה גדול אפשר ללמוד מה גדולתו של אברהם אבינו שמעון ברו הב דמסקוס ושלח לרבי אבח גרומן סבט בגבו הוא שם שם שערות בנות מה מהזקן שלו לרמז לו בגין אילין סבת הרי אתה מזכין קום התהלך לאר ישראל בוא תעלה לארץ ישראל רב בוהו הוא מאוד מאוד האריך את רב שמעון ברבה אז מה הוא אמר מי יגלה עפר מעיניך רבי יוחנן הבאו ככ אומר על עצמו הבאו רגלו תמני הבאו שהיה יותר נמוך שהיה רק לרגלי רבי שמעון ברו הוא כבר התמנה שמעון ומפרי שהוא מעפרה זה לשון ה מעפורת שראוי לו הפורת של חכמים הוא עדיין לא תמני הלכה ד' אומרת המשנה החליל מכה לפניהם עד שהם מגיעים לר הבית הגיעו לר הבית אפילו הגריפ אס המלך נטן סל על כתפו זאת אומרת כל אחד ואחד כבר מחוייב להביא את הביקורים בידיים ונכנס עד שהוא מגיע לאזהרה ודיברו לביים בשיר מה הם שרו הרו ממך השם כ דליתני ולא שימחת אויבי לי למה דווקא את המזמור הזה אז הרש צרלי אומר כיוון שזה באספת העם אומרים את זה שזה דומה לחנו קת הבית הגוזל שעל גבי הסלים היו עולות מה שבידם גם בידיים היה להם גוזלות נותנים לכהנים מתנה בשביל הכהנים עודנו עסל על כתפו קורא מי הגדתי היום להשם אלוקיך עד שהוא גומר כל הפרשה זה תנ הקמה שהוא סובר שלא היייתה תנופה אבל רבי יהודה אומר שהוא קורא רק עד הרמי עובד אבי הגיע לרמי עובד אבי מוריד הסל מ כתפו וחזו בשפתותיך וכהן מניח ידו תחתיו תחת הסל ואז יוצא ששניהם מניפים ו מניפו עכשיו הוא אומר רמי עובד אבי עד שהוא קורא את כל הפרשה ומניחו בצד המזבח בקרן דרומית מערבית והשתחוו ויצא בראשונה כל מי שהוא יודע לקרות קורה וכל מי שאינו יודע לקרות מקרין לפניו אז היו כאלה שיתביישו ובגלל זה נמנעו מלהביא התקינו שיהיו מקריין את מי שהוא יודע ואת מי שאינו יודע העשירים מביאים את ביקוריהם בקלטות של כסף ושל זהב הינו כל מיני סנים מצופים בכסף וזהב ועניים מביאים אותם בסלי נצרים של הרק קלופים והשלים והביקורים של העניים גם הסל כבר ניתנים לכהנים רב הונה אמר הפירוש של הטעם של המשנה מה הוא למה כל אחד לוקח בידו כי כתוב ולקח הכהן התנה מידיך לא מהשליח אית תני תני מחלף זה הולך על מה שאמרנו שהגוזל שעל הסלים היו עולות ומה שבידם נתלים לכהנים בבריתה כתוב הפוך אלה שבסל מתנה לכהנים ואלה שבידם עולות למה כדי לסמוך מתנה למתנה הגוזל ש בשנים והפירות ש בשלים שניהם לכהנים תני רבי יוסי לא היו נותנים את הגוזלת על גבי הסלים שלא ינבלו את לא ינבלו הביקורים אלא תולה אותם חוץ לסלים קורא מ הגדתי היום אחר כך הוא מניח את הסל והוא עוד פעם קורא בתנופה מרמי עובד אבי אבל בברייתא תני חד צוקו מרבי זהירה שהוא חוזר עוד פעם קורה מתחלה חוזר להגל אתי היום אנחנו שואלים על זה ו יש אדם מגיד חוזר ומגיד כבר קרא את החצי הראשון של הפרשה אונה הגמרא כן דייקו את זה מהפסוק כי המנועה איך כתוב בפסוק כבר הגדתי למרות שאמרתי עוד פעם הוא חוזר עוד פעם ואומר הגדתי היום מתחילה בזמן התנופה עד כאן דף חוף ד'
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה