הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף יט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף יט
[מוזיקה] ביקורים דף יטס וחייבים באחיות דכתיב ראשית ביכורי אדמתך תביא רואים שיש החיות עד שהוא מביא ותנים קורבן נאמר כאן שמחה ונאמר ללן שמחה כתוב שם וזוכת עליו שלמים ושמחת מה שמחה שנאמר ללן שלמים אבקן שלמים ושיר נאמן נאמר כאן טוב שמחת בכל הטוב ונאמר ללן ביחזקאל כתוב ונחה להם כשיר גבים יפה כל ומיטיב נגן אז מה הטוב של שם זה שיר כך גם פה זה שיר ותנופה דכתיב ולקח הכהן לתן מידיך ויניחו לרבות הביכורים שייתנו תנופה כמו שיטת רב לזר בן יעקב בפרק הבא שהביקור טעונים תנופה ולינה שאדם צריך ללון שם בירושלים ולא לחזור הביתה באותו יום שהוא הביא את הביכורים נכתבו פנית בבוקר והלכת ו עליך כל הפינות שאתה פונה לו יהיו אלה בבוקר אמר רבי יונה הדוד טמר בשנים הם קורבן אבל יש הן קורבן אז גם בלי קשר ל הביקורים לא כך טהון לינה מחמת את הקורבן ניטלת מן הטהור על הטמה רבי יונה אמר רבי מיש חד מרבני אחד מנון אמר זאת אומרת שהפירות הטמאים חייבים בביכורים כי כתוב כאן שמביאים ביכורים מן הטהור על הטמא חרנה אמר זאת אומרת מעשר ראשון שיקדימו בשיבולים פטור מתרומה גדולה כי הרי יש כאן תרומת מעשר זת אומר שתרומת מעשר קובע מה שמה שמקודם עצם המעשה ראשון לא קבע את המקום כאן למעשה על כוחך שכשאדם מפריש טרומה מעשה ראשון שזה עדיין שיבולים המעשה ראשון הזה פטור מתרומה גדולה עוד לא חל כאן חיוב טרומו גדולו וזה עוד לא קבע את ה שיבולים לכן עכשיו שהוא יבוא ויפרי מזה תרומ תרומת מעשר זה קובע את כל התבואה למעשר שאי אפשר יהיה יותר לאכול רי הלכה ד' אומרת המשנה אתרוג שווה לאלם בשלושה דרכים וליר בד אחד אילן השיוך שלו לאיזה שנה הוא שייך נקבע לפי הכנתה של הפרי מתי שהפרי חנט לעומת זה ירק הולכים אחרה לקיטה אם נקטנו אותו השנה החדשה הוא שייך לשנה החדשה אז אנחנו אומרים אתרוג שווה לאילן בעורלה וברבי ובשבת היינו כל הפירות שחנטו בשנה השלישית שייכים לעורלה למרות שהם ננקטו ברביעית אלה שחנטו רבית שייכים לקדושת רבית למרות שהם ילקטו בחמישיית ובשביעית לכאורה גם כן פירות שיכנית בשביעית שייכים לקדושת שביעית יכנ אתו בשישית אין להם קדושת שביעיית הם שייכים למעשר עני ומה אנחנו מסמים ואומרים וליק למה אתרוג שווה לירק שבשעת לקיו בשט לכיתתו יסורו דברי רבן גמליאל שהשיעול הולך לפי הזמן שלקט אותו אם לקטנועי הוא יהיה שביעית הגמרא תשאל שזה לא כל כך מסתדר רבי אליעזר אומר שווה לאילן לכל דבר אומרת הגמרא אם לאילן למה לירק אם לירק למה לאילן למשל שביעית למה פטור מל המעשרות לכאורה בגלל שזה הבקר אז אם כן איך אמרת הולכים אחר החנתה בשביעית ואחר לקיטה למעשר ממונ אפשר זה לא מסתדר אם זה חנת בשביעית מה אתה אומר זה שביית וזה הבקר אז כשההוא לקוט את זה בשנה ראשונה של אחר כך אתה אומר זה חיה במעשרות מיסר שני איך זה הבקר זה בכלל לא חיה במעשרות אז תמן אמרין ככה נכנס משישית לשבעת אז הרי הוא שייך לבעלים כהיל אבל בכל אופן ממעשרות הוא פטור מה שהוא פטור מה ש שביעית פטור ממעשרות לא בגלל שזה שייך להפקר אלא שביעית פטור ממעשרות הוא פטור ממעשרות כמו דין ירק אמר לו רב אמנונה זה אתם יכולים להגיד משישית לשביעית אבל אמר ד בטרו מה יהיה אחרי נכנס משביעי לשמינית היינו היא מוכנת בשביעית ולקטו אותו בשמינית מה תגיד הרי הוא הבקר כאילן כי הוא חנת בשביעית וחיה במעשרות כירק אין דבר כזה מה והפקח היה במעשרות אמר רבי וחנון אז באמת ככה בשאר שני שבוע את מהלך בו כירק ובאמת ביחס לשמיטה ובשביעית את מהלך בו כאילן מה איך למס איך אבידה מחמישית לשישית אי מוכנת בחמישיית ונלכד בשישית שישית תן לו דיל של מעשר רני כמו שישית כמו לכיתה משישית לשביעית לא אל לך אחרה לכיתה תלך אחר חנתה קיילן שישית נכנס מחמישית לשישית ושביעית הוא חנת בחמישית אז תלוי מתי לקטן לקטן בשישית שישית כמו הל קיתה מסר אני לקטן בשביעית לא אז תחזור ותסתכל אחר הכנתה חמישיית נכנס משישית לשביעית ושמינית אז גם תלוי לקת בשביעית יהיה לזה דין של שישית תלך אחר החנתה קתן בשמינית שמינית רבותינו חזרו ונמנו הם חולקים הם אומרים אתרוג בשעת כשעת לכיתתו למעשרות ושביעית זאת אומרת לא כמו רבן גמליאל שרק לגבי לכיתתו הולכים אחר ירק אלא גם לשביעית הולכים אחר ירק אז הוא שווה בשני דרכים לאילן היינו לרבי ולאורה ובשני דרכים לירק עד כאן דף יטס
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה