הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף יז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף יז
[מוזיקה] ביקורים דף יז את החצי הראשון של העמוד הגרו הרס את זה למעלה בדף תסו עמוד בז אז אנחנו מתחילים מהאמצע אומר הביל הוא בא לתרץ את הקושיה שהקשה אותו סבא את רבי יוחנן אותו סבא שאל איך במשנה שלנו כתוב שגדולי תרומה ומסר שני אסורים במשנה בתרומות כתוב מפורש שהם מותרים אז הוא בא ואומר הן תמה גידולם אסורים זה רבון זה המשנה שלנו והן תמה בתרומות גידולם מותרים זה רב שמעון שאצלנו הוא גם מתיר אומר לה אתה לא יכול להגיד שהמשנה שם זה רב שמעון למה ואנין שם בסוף המשנה בתרומות גידול הקדש שני שאמרנו שהם חולים אבל תדע לך הוא פודה אותם בזמן זרה שם הרב מסביר שהכוונה שצריכים לבדות לא לפי הערך שהם שווים עכשיו אלא לפי הערך ש חומר שהוא זרע לא את כלל הגידולים מה הוא זרע בוא נגיד קילו ועכשיו שזה גדל זה הרבה קילו כילו אחד הוא צריך לבדות אז בוא נבדוק לאיזה דבר הוא פודה אותם לא מפני קדושה שיש בהם זאת אומרת קודם כל אם אתה אומר שצריכים לבדות זאת אומרת שמדובר שאפשר לבדות לא מדובר במסר שני שנכנס לירושלים ויצא מדובר במסר שני שעוד לא נכנס לירושלים שובר פדיה אז נכון שבמשנה של לנו מדובר במסר שנו שהוא כבר לא ב בדיה אבל בכל אופן אפשר להעלות אותו לירושלים ולאכול אותו אז אם רב שמעון אצלנו במשנה שלנו אמר מותרים זאת אומרת שהוא סובר מותר לגמרי לא כמו מה שכתוב שם שיש בהם קדושה כן עוד פעם אם אתה אומר לאיזה דבר הוא פוד אותם לא מפני קדושה שיש בהם אז אף אך היית נו מחיצה מפני קדושה שיש בהם ואצלנו כתוב שרבי שמ מתיר הוא לא מצריך להעלות אותם את הגידולים לירושלים אז לכן ודאי שהמשנה שם היא לא רבי שמעון כי רב שמעון מתיר לגמרי אז המשנה שם היא רבון רבי ירמיה רבי אמי בשם רבי שמעון בן לוקיש אין דתם אר אצלנו גידולם אסורים כיוון שאצלנו עוסקים באיסור מחיצה היינו זה חוץ לירושלים אז ממילא רבון אומרים יש לך פה איסור מחיצה איסור מחיצה יש לו התר תעלה אותו לירושלים עד שלא תעלה לירושלים זה לא בטל כל הגידולים אסורים גם לזרים וגם לבמור יש לזה התר אבל שם המשנה בתאומות זה גם רבונו אבל הם אומרים הגידולים מותרים למה הגידולים מותרים מדובר שאיין יתר מחיצה כאילו אין איסור מחיצה איין דתים הגדולי מותרים זה לגבי יתר זרות שמה זה כבר בירושלים הוא רוצה רק להכיל את זה לזרים את הביקורים או להכיל את ה מס שני ולא פדיון אז על זה אומרים רבון כל מה שגדל בטל אבל את המסר שני הבסיסי שאותו זרעת זה תבדק כנגדו עכשיו אנחנו חוזרים למשנה אמרנו במשנה ראלו במסר בביקורים א שאין כן בתרומה תמן תנינה במסר שני למדנו וגם לתתי זו תרומה שמה אז יוצא שתרומה צריכה וידוי תמן התמר תרומה תאונה וידוי ואחי אתמר מה אמרת אצלנו שרק המסר והביקורים צריכים ודוי אבל תרומה אין תאונה וידוי סתירה אומר רב הי תני תמן המעשר והביכורים אחד הנותן ואחד הנותן תאון ודוי מה הכוונה מסר וביקורים גם הנותן הבעלים אם הגיע זמן הביאור הוא חיב לבאר ולעשות ודוי וגם המקבל המקבל את הביקור עם הכהן שקיבל שמגיע זמן הביאור הוא צריך לבאר ולעשות וידוי מה שאין כן טרומו רק זה שישראל שיש אצלו טרומו שהוא עוד לא נתן לכהן הוא צריך לתת לכהן אבל הכהן לא מבאר את זה אז מה שאמרנו שם שתרומה תאונה וידוי הכוונה הבעלים הוא צריך לסלק בזמן זמן הביאור את התרומה מרשותו לתת את זה לכהן לא עוסקים שם במקבל אבל אצלנו שאומרים שהמסר והביכורים תאונן וידוי שזה אין בתרומה זה הכוונה וידוי של המקבל של הכהן זה אין בתרמו זה תירוץ אחד אומר רבי זהירה הוא תירץ תירוץ אחר רבנן דוכי אמרין מי שיש לו מעשר בפני עצמו מתוודה ששלו ער שני עושה על זה וידוי מי שיש לו תרומה בפני עצמה אינו מתוודה רק אם יש לו גם תרומה וגם מעשר והוא כבר מתוודע על המעשר הוא גם עושה וידוי על התרומה אז זה התירוץ תרומה אין עליה וידוי בפני עצמה אבל כתפילה אל המסר שני אומרים גם עלי הוידוי וזה מה שכתוב במשנה שם אומר רבי יוסי מתניתא אמרה כן זה לכאורה מוכח מהמשנה איך מוכח למדנו במשנה במסר שיני שמה כתוב שהכוהנים והלויים גם כשהם מביאים ביכורים הם לא קוראים כי הם לא יכולים להגיד מן האדום א שר נוסע תולי אבל רבי יוסי אומר שהם כן יכולים לקרוא יש להם הרי מקלט יש להם אדמה רגע איך מדובר כהן מביא מה אננ קמינים מתרומה או מעשר שלא אן הוא בכלל לא צריך להפריש תרומה אז מה שצריך להגיד לדבר על וידוי אלא כי ענן כימין ומסר שיני אז אתה רואה שכשהוא מביא מיסר שני לבד אז הוא אומר וידוי אומר הבילה בסדר שמין ל מי שיש לו מעשר בפני עצמו מתוודה גם שמין על מי שיש לו ביכורים בפני עצמה מתוודה אבל שמין על מי שיש לו תרומה בפני עצמה אינו מתוודה הרי זה היה עיקר התירוץ זה לא כתוב במשנה אז לזה אין לנו רעיה עד כאן דף יז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה