הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף יג
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף יג
[מוזיקה] ביקורים דף יג אנחנו מתחילים בשורה השנייה והן נכסי כהן אמרנו שתרומה וביקורים זה ממון הכהן רבי בא רבחי בשם רבי יוחנן על הפסוק שכתוב לך נתתים למושך למושך הכוונה לגדולה זאת אומרת כדרך שמלכו ועוד הוא דורש למושך זה לשיחה למושך זה גם לשון של הדלקה אז הרב מביא את המשנה כתוב עצים ד מושכן ככה אנחנו אמרנו בגמרא בסוכה בדף מ עצים ד מושכן טוב הייתי אומר שאפשר להשתמש עם התרומה להדלקה בין טמאין בין תורין אז רב אבו בשם רבי וחננו לומד ככה מה שכתוב במעשר לא ביארתי ממנו בטמא אז מה אני שומע ממנו לא ביארתי בטמא אבל בתרומה מותר ואיך מדובר בטומה מביר את התרומה בטומאה אבל בטהרה לא מצינו התר רבי זירה בשם רב לוזר מנן למעשר שני עצמו שנטמא שאין מדליקים בו למרות שהוא טמא ולא ראוי לאכילה תלמוד לומר לא ביארתי ממנו בטמא אומרת הגמרא למה אתה צריל פסוק ראוי לבדו אפשר לבדות אותו אז אז ברור שאם לא תבד אותו אסור להדליק אותו ואם תבד אז ודאי שאתה יכול להדליק אותו ראוי לבדות או וא תמר אכן בכסף שאתה פודה תקנה משהו טהור לא את יאלה או בלקוח בכסף מסר שני שנטמע דבר שכבר קנו אותו זאת אומרת זה לא מסר שני מקורי אלא קנו אותו בכסף מסו שני ועכשיו הוא נטמע לדעת התנא רב יהודה אי אפשר לבדות אותו אז פה צריכים ללמד שאי אפשר להשתמש בו להדלקה או שאתה תגיד שמדובר בביכורים שנטמאו ודברי הכל שכיוון שבביקור אין פדיון אז אפשר היה לחשוב שאפשר להשתמש בו ב להבעיר אותו בטומה קומש מלון לא ביארתי ממנו בטמא ולומדים ביקורים ממסר הרי הלו בתרומה קוראים השין כ במייסר תמנ תנינה למדנו במשנה בחגיגה נוטלין לידיים לחולין ולמסר ולתרומה לקודש לא מספיק לטול מטבילין צריכים לטבול את הידיים לטבול אותם אז בכל אופן יש פה סתירה גם מחולי וגם ממסר תמן התמר המסר טעון רחיצה ואכה אצלנו התמר המאסר אין המאסר טאון רחיצה אונה הגמרא הן דמר המאסר טאון רחיצה רבניים מער רחיצה רב מאיר איפה ראינו שהם חולקים תמנ תנינן למדנו במשנה במסכת פרה כל הטעון ביאת מים מדברי סופרים למשל הידיים שהם שניות מטמ את הקודש אם הוא יגע במשהו זה יעשה אותו שלישי והוא יפסול את הקודש והוא עצמו פוסל את התרוממו כי טרומו יכולה להיות שלישי ומותר בחולין ובמסר דברי רב מר הנה לפי רבי מאיר לא צריך רחיצת ידיים לחולין ומייסר וחכמים אוסרין במעשר הגמרא מבינה מה אוסרין שצריכים רחיצת ידיים אז המשנה בחגיגה היא כמו החכמים שואלת הגמרא ולא שמיע דמר רב שמואל בשם רבי זהיר מהוא וחכמים מוסרים במעשר הכוונה רק אם הוא בא לאכול נפסל גופו מלחל במעשר אבל אם הוא רק בא לגת הוא לא צריך לרחוץ ידיים אז הגמרא דוחה את זה היא אומרת לא מסכימה עם שמואל למה היא אומרת קדון הן תמר המעשר טעון רחיצה רגע לפני הקושיה אז עוד פעם אז לפי זה מה נסביר אן תמר המעשר טעון רחיצה נסביר שמדובר ברוצה לאכל ואין דמר אין המעשה ון רחיצה נגיד שמדובר ברוצה רק ליגע אז מיד הגמרא דוחה את זה ואומרת למה לחלק לא האם זה לא ככה שהוא רוצה לאכל הוא רוצה ליגע הרי למה בכלל גזרו במי שרוצה לבוא ולאכול משום נט צרך תרומה כדי שלא תחליף בין מיסר לתרומה ובכי בתרומה יש חילוק אם הוא רוצה לגווע או רוצה לאכול אז כמו שתרומה לא חילקנו גם במייסר לא נחלק לכן הגמרא דוכה את דברי שמואל אז בעצם התירוץ הוא שכאן רב מאר וכאן חכמים הם מצריכים רחיצה ורמר לא מצריך שואלת הגמרא כל זה עדיין תירוץ על מיסר אבל מה תגיד על חולין ותנין על חולין וכי יש בחולין משום נטילת צר מה הספרה להגיד במשנה בחגיגה שלחון צריכים נטילת ידיים אן אנחנו נאלץ להסביר שלא מדובר בחונן רגילים אלא באדם כזה שגם את החונים שלו הוא אוכל שנעשו על גב הקודש בטהרת קודש ש המר חו שנעשו על גב הקודש לא קחון אז אנחנו נגיד שתי אפשרויות טיפת יק רב שמן בן לוזר קרב לוזר רב צדוק אק רב שמעון בן אלזור תני רב שמעון בן אלזור אומר משום רב מאיר הידיים תחילה חולי ידיים שהם טמאות ברמה של תחיו למשל אדם שהכניס את ידיו לבית המנוגע אז הידיים שלו הם רישן לתומו הם יתמו את החולים ו שניס טרומו אז אם תרצה להגיד כמו רבי שמעון בן אלזור אז נאמין שמדובר בידיים שהוא הכניס אותם לבית המנוגע שהם רישן לתומו שמה המשנה בחגיגה אמרה שצריכים מחיצת ידיים קרב לזו ברב צודק דתני אנ תמן וחולין שנעשו על גב הקודש הרי אלו כ חולין רב זב צודק אומר הרי אלו כתרומה מה זה אומר לטמ שניים ולפסול אחד אז אם כן אם תרצה להגיד כאן שמדובר בחולין איזה חולין צריכים מריצת ידיים ליב דרב ליזר ברב צודק בחולין שנעשו על טהרת הקודש נותנים להם ממש דין של קודש שיש רביעי עד כאן דף יג [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה