הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ט
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ט
[מוזיקה] ביקורים דף ת אנחנו מתחילים חמש שורות מסוף העמוד הקודם על מה שאמרנו במשנה מן החג ועד חנוכה מביא ואינו קורא חברה בשם רבי שע בן לוי הם אמרו ככה הפרשן קודם לחג ועבר עליהם החג מביא ואינו קורה אבל אם הוא הפריש אותם אחרי החג הפרישה קודם לחנוכה ועברה עליהם חנוכה רכבו אם הוא הפריש אותם לאחר חנוכה הם אפילו לא קדושים לא קטשל טוב אז אנחנו שואלים לטלו לחבריה הדע לסבה רבי זהירה שכל הביכורים שנראו ליטור בקריאה אינן ניתורים אלא בקריאה הרי כשההוא לקט אותם אם הוא הפריש אותם קודם לחג אז הם היו ראויים לקריאה אז איך הוא יכול להביא אותם אחרי החג בלי לקרוא אונה הגמרא לא אית לאון הם יגידו שמדובר הם מדברים במקרה כזה בשפריר קודם לחג עם מחשבה להבין אחר החג אז מראש הוא לא התחייב בקריאה לכן אחרי החג הוא יביא אותם בלי לקרוא אבל אין ו חנמ אם כשההוא יפריש לפני החג הוא יתכנן להביא מיד והוא התחייב בקריאה הוא כבר לא יכול להביא את זה אחרי החג שואלת עכשיו הגמרא ר ותנינן אין מביאין ביכורים לא מן החדש ל הישן ולא מן הישן על החדש אל תביא לא מן היבול של שנה שעברה על היבול של השנה ולא מן היבול של השנה על היבול של השנה הישנה צריכים להפריש מאותה שנה על אותה שנה בוא נבדוק איך מדובר מה נן כימין אם אתה אומר שאנחנו מתעסקים כאן בתבואה שהראש השנה של התבואה זה ראש השנה של א' תשרי ש דבר שהביא שליש לפני כן שייך לשנה הקודמת והביא שליש אחרי כן שייך לשנה הבאה אז אם בפירות שהביאו שליש לאחר ראש השנה זה נקרא החדש על פירות שהביאו שליש לפני ראש השנה שזה נקרא הישן הרי בכלל מה אתה אומר שלא מפרישים ם ביקורים אחד על השני מכיוון שלא הביאו שליש לפני ראש השנה אז הם חדשים אז ברור לנו דבר ברור שלא השרישו קודם לעומר ובין כך הם אסורים באכילה עד שיבוא העומר הבא והם אסורים עד שיבוא העומר ויתרם אז למה אתה צריך להגיע לזה שלא מפרישים מן החדש על הישן בן כך החדש הזה בכלל עוד לא אסור עוד לא מותר באכילה עד שיבוא טז בניסן הבא אז אלא אנחנו על אלא על כורחנו על מה אנחנו מדברים על פירות האילן שראש השנה שלהם זה טו בשבט ואנחנו יודעים שאלה שכנתו לפני טו בשבט שייכים לשנה הקודמת ואלה שחנטו על השנה אחריתו בשבט שיחים לשנה החדשה אלא כי ענן קמין בפירות שחנטו קודם 15 בשבט שזה נקרא ישן על פירות שכנתו אחר 15 בשבט אז מה אתה אומר מכיוון שהוא מן חדש על הישן אל תפריש ביכורים אבל ה מן החדש על חדש מאלה של אחריתו בשבט על אחרי טו בשבט כן מביא טו בשבט זה אחרי חנוכה אתה אמרת שמה שהוא מפריש לאחר חנוכה בכלל לא קדשה וסבין ממ לאחר חנוכה נן כימין כך אנחנו מקשים על חבריה אמר הבחינה בזמנן לא הבנת לא מדובר שהוא מפריש מן החדש על החדש תכף אחרי טו בשבט לא הוא מחכה להצרת ואחרי הצרת הוא מפריש עליהם ואז אומרים לו שאתה מפריש באחרי הצרת אל תפריש מן החדש על הישן שהיה לפני טו בשב אלא מן החדש של החדש לפי זה גם יכול להיות שמדובר בתבואה הלכה ז אומרת המשנה הפריש ביכוריו ומכר את שדהו מביא את אותם ביכורים אבל ואינו קורה כי כבר אין לו קרקע והשני היינו הקונה שקנה את הקרקע מאותו המין אינו מביא הוא כבר פטור מלהביא ביכורים אבל ממין אחר אם הוא יביא הוא מביא וקורא רבי יהודה אומר אף מאותו המין הקונה השני מביא וקורא הפריש את ביכוריו נמקו נבזזו נגנבו עבדו או שנטמאו הם התקלקלו במינים פשוטות מביא אחרים תחתיהם יש לו אחריות אבל אינו קורה כיוון שהאחריות שלו היא לא מן התורה ולכן השניים שהוא מביא במקום אין חייבים עליהם חומש אין בהם קדושת ביכורים נטמאו באזהרה אחרי שהוא כבר הביא אותם אז נופץ הכוונה הוא זורק את הפירות ואת הסל הוא ייתן לכהן ככה הגמרא תגיד ואינו קורה כיוון שזה נטמע לו אבל הוא לא צריך להביא אחרים כיון שהוא כבר הביא את זה לבית הוא יצא ידי חובה ומנין שהוא חייב באחריותן עד שהביאם לבית שנאמר ראשית ביקורי אדמתך תביא בית השם אלוקיך מלמד שהוא חייב באחיות עד שהביאם להר הבית וכפי שאמרנו מקודם שזה רק דרבנן אז הפסוק הזה זה הסמכת בעלמה הרי שהביא ממין אחד וקרה וחזר והביא ממין אחר כיוון שהוא כבר הביא פעם אחת וקרא הרי זה אינו קורא הגמרא תגיד מה החידוש כאן לפי מי החידוש מה הית המון דרבנן שהשני שמביא מאותו מין לא מביא בכלל כי כתוב הפסוק אני קורא את גרסת הגרה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה הנה הבאתי פעם אחת הוא מביא ואינו מביא פעם שנית טוב עכשיו אנחנו שואלים ולהיטל לרבי יהודה קן שהוא אמר שהוא מביא מאותו עמין עונה הגמרא הוא סובר את הפסוק הזה היטלי באדם אחד אבל בשני בני אדם מביא וחוזר ומביא והשניים שהוא הביא לאחריות אין חייבים עליהם חומש אמר רבי יוחנן הדעה הזאת זה משום יחידי אני שונה אותה ותני כן רבי שמעון בן יהודה אומר משום רבי שמעון שניים אין חייבים עליהם חומש רק רבי שמעון הוא זה שסובר שמה שמביאים לאחריות זה רק מדרבנן רב שמואל ברב יצוק בשם רב הונה שניים לקחן אפילו מן השוק לא צריך לבוא מהשדה שלו שואלת עכשיו הגמרא איזה דין אתה נותן לשניים האלה שהוא מביא מה הבדלון כתוספת הביכורים כמו אדם שמביא את הביכורים והוא מוסיף עליהם עוד או כעיטור הביכורים כמו הפירות שהוא מעטר בהם את הביכורים מה נפק מינה אם תעבדי כתוספת הביכורים פטורים מן הדמאי אנחנו למדנו שתוספת הביכורים לא גזרו עליהם דמאי אז גם פה הפירות האלה יהיו פטורים מד דמאי אבל אם תאבדי כעיטור הביכורים חייביים בדמי אז נשארנו בשאלה אמרנו נטמאו באזהרה נופץ ואינו קורא הבח מברו כ בשם רבי יוסי בן חנינא נטמאו הביכורים הסלים ניתנים לכהנים מאיפה לומדים את זה דכתיב ולקח הכהן התנ מידיך לפעמים הכהן לא מקבל רק את הסל הרי שהביא ממין אחד וקרא וחזר והביא ממין אחר הרי זה אינו קורה למי נצרך מה החידוש הרי תנ הקמה אמר שאדם שהביא פעם אחת אז אפילו אם הוא מכר את זה למישהו אחר אז אותו אדם שני לא יביא בכלל הוא פטור מלהביא כיוון שכבר הבאנו פעם אחת עונה הגמרא לרבי יהודה אף אגב דרבי יהודה אמה מגיד וחוזר ומגיד יינו מביא וחוזר ומביא הרי שהביא ממין אחד קרה וחזר והביא ממין אחר הרי זה אינו מביא כאן רבי יהודה מודה שאותו אדם לא צריך להביא פעם שני הרי זה איינו קורה סליחה הרי זה אינו קורה אמר רבי יונתן תני רבי שמעון בן יוחאי הוא למד כן ככה הוא למד ואמרת ושמחת הוה אומר על השמחה למה המשנה אמרה שאם זה נטמע הוא לא קורא מה שאיין לו שמחה כי הפירות שלו נטמאו ואמרת מתי ואמרת כשיש שמחה עד כאן דף טס yna
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה