הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ח
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ח
[מוזיקה] ביקורים דף ח אנחנו מתחילים במשנה בסוף העמוד הקודם הלכה ו' אומרת המשנה קונא שני אילנות בתוך של חברו מביא ואינו קורא אנחנו נראה שמי שקונה שלושה אילנות הוא בוודאי קנה קרקע והוא מביא ביכורים והוא גם קורא מי שקונה רק ילן אחד לא מביא בכלל מי שקונה שני לנות הוא מביא אבל לא קורא רב מאיר אומר מביא קורה גם מי שקנה שני לנות קנה קרקע יבש המעיין ונק ץ הילן מביא את הפירות אבל אינו קורה למה כי הוא כבר לא יכול להגיד שזה בא מהאדמה בדרך כלל הפרי בא מהעץ לא בא מהאדמה אז למה אתה אומר אדמה אשר נתת לי כי העץ יונק מהאדמה אבל אם העץ איבד את החיבור שלו את היניקה שלו מהאדמה אז אתה כבר לא יכול להגיד שזה פרי של האדמה רבי יהודה אומר מביא וקורא הוא לא מתייחס לזה שהאין נפל סוף כל סוף הפירות האלה גדלו בקרקע הזאת ויש לו את האדמה יכול להגיד זה פרי האדמה עוד הלכה אומרת המשנה מן החג היינו מחג סוכות ועד חנוכה מביא וקורה סליחה מביא ביכורים ואינו קורה למה אז הרב מביא את הספרי שיש שמה דרשה כתוב אמרת ונשמח לזה ושמחת מהצרות ועד החג שזה זמן לקיטה כשאדם לוקט הוא שמח אז כשההוא מביא את זה באותו זמן אז הוא גם אומר הוא גם קורא אבל אחרי הסוכות שהוא מביא את זה זה לא זמן לקיטה זה לא זמן השמחה על זה אין ואמרת אין קריאה רבי יהודה בן בתירה אומר מביא וקורא הוא לא סובר את הדרשה הזאת אומרת הגמרא רבי יוסי בן חנינה בי הוא שואל שאלה קנה אילן אחל אמרנו לא קנה קרקה שניים גם לא קנה קרקע זה הדין אז למה לגבי ביכורים אתה אומר אם הוא קנה אילן אחד אינו מביא כוק בכלל לא מביא ביכורים אם הוא קנה שניים מביא ואינו קורא כך שואל רבי יוסי בב חנינה את רבי אלעזר אמר לו רבי אלעזר מילים צריכ לרבנים דברים שהם קשים באמת צריכים עיצה איך לענות עליהם בבית וע דעת שאל אתה שואל אותי ככה בפרסום אז הגמרא לא עונה הרב מביא את הגמרא בבבא בתרא ולא יחפור שהגמרא בבבלי מתרצת ואומרת שתנקה מסתפק מי שקנה איילן אחד ודאי לא קנה קרקה לכן לא מביא מי שקנה שני אילנות ודאי סליחה מי שקנה שלושה אילנות ודאי קנה קרקה ומביא וקורא מי שקנה שניים ספק אם הוא קנה קרקע ספק לא לכן מביא ואינו קורא יבא שמה עיין נקצץ וכולי אז ראינו מחלוקת תנקה מאמר מביא ואינו קורה הוא כאילו אומר אומר יש פה בעיה הפרי לא מתייחס לאדמה כי המחבר שלו האילן התייבש נפל אבל רבי יהודה כן מתייחס לאדמה אומרת הגמרא לרבי יהודה עבד את האילן כקשים כמו תבואה שקוצר את התבואה ודאי שהוא מביא ממנה ביקורים למרות שהקשר בין התבואה לארץ לאדמה כבר נקצץ אני לא אומר שהחיבור לא לא נמצא פה זה כבר לא פרי אדמה לא זה נחשב פרי אדמה זה גדל באדמה אותו דבר ה אן תנין תמה למדנו במסכת ברכות ברך על פירות האילן בורא פרי האדמה יצא למה לכאורה רב חזקיה בשם רב יעקב ברחה הוא אומר זה שיטת דרבי יהודה דרבי יהודה סבר אצלנו הוא עבד את האילנות כקשים אז הוא אומר פרי שגדל על העץ העץ זה כמו קש שמחבר אבל זה בעצם גודל באדמה לכן אם ברך בורה פרי אדמה יצא אבל לפי רבנן של כאן לכאורה אם הוא יברך פרי אדמה לא יצא אמר רבי יוסי לא דברי הקולי שם גם רבנן מודים פירות האילן בכלל פירות האדמה כי סוף כל סוף האילן בעצמו גדל באדמה ואין פירות האדמה בכלל פירות האילן מי שיברך בורא פרי אדמה על דבר שגדל על העץ יצא אבל יברך בורא פרי העץ על דבר שגדל באדמה לא יצא רבי בון בר כאנה בא קום מרבי אילא מכר לו שדה בקמת ה לוקח מה הוא שיביא ממנה ביקורים אמר לו למה לא גם הפירות שלו גם האדמה שלו אתעד כדון לכה אפילו עם התבואה יבשה שהיא כאילו עומדת לקצר אמר לי אפילו ייבשה אפילו קצורה זה הגרסה הפשוטה כי סוף סוף הוא מכר לו גם את האדמה מה מה אתה אפילו חיטין כך אנו אומרים הלוקח מן השוק מביא ביכורים אז הוא בעצם טמע אבל מה רבי אילה סובר רבי אילה סובר כן כיוון שהוא מכר לו גם את הפירות וגם את הקרקע אז זה בעצם שייך אחד לשני אומרת הגמרא פשיט אדם מלתה מכר לו פירות שייר לו קרקע אדם מחר לחבר שלו את הפירות אבל הוא השאיר לעצמו את הקרקע המוכר אינו יכול להביא למה שאיין לו פירות וגם הלוקח לא יכול להביא כי האדמה לא שלו מה קורה אם אחר כך המוכר הזה חזר ולקחן ממנו קנה ממנו בחזרה את הפירות ועכשיו הוא רוצה להביא מהם ביכורים מצד אחד הוא הבעלים של הפירות וגם של הקרקע למה שלא יביא מצד שני כיוון שזה עבר היה תקופה שזה לא היה שלו אולי לא יכול להביא אומרת הגמרא נשמעין מן הדה נוכיח את זה מכאן כתוב ככה נתן לה קודשים אדם נתן לזונה באתנה נתן לה קודשים זה לא נאסר זה לא נקרא אתנן הרי הנו מותרים למה כיוון שלא יכול לחול על זה שום בעלות אחרת זה כבר שייך להקדש זה כבר שייך למזבח אם הוא נתן לינות שמנים וסלטות כל דבר שקצה בו קרב לגבי המזבח זה יהיה אסור זה כבר נקרא לא תביא אתנן בית השם אלוקיך מה זה הדוגמה של ינות שמנים וסלטות שהם קרבים למזבח אין בכלל אלא פרכי ענבים ואתר של שיבולים הוא נתן לה אשכולות של הענבים או שיבולים ואחר כך אסו מהם יין או קמח אז בוא נבדוק מה ענן קמים מה הוא נתן לה אם בשנתן לה בננה אם בשנתן לה בננה מה פרכיל ענבים ושיבולים אז מה אתה אומר כיוון שהוא נתן את זה ל תנן את תנן אי אפשר להביא אותו ביכורים ואם זה לא היה אתנן אם זה סתם אדם שקיבל מחבר שלו פרכיל נבים ושיבולים בין כך הוא לא מביא מזה ביכורים כיוון שהוא הוא הוא לא בע על הקרקע ככ אנו אומרים הלוקח מן השוק מביא ביכורים אזה לא יכול להיות שמדובר במקרה כזה אלא כי הענן קימים שהיו הגפנים משלה שגדלו אצלה בבית ומחר לו פירותיהם לאותו גבר לאותו איש ואחר כך וחזר נתנן לבננה אז פה מה אתה אומר בעיקרון אם זה לא היה אתנן כיוון שהיא גם בעלת הקרקע והיא גם עכשיו בעלת הפירות היא הייתה מביאה מזה ביכורים אבל מפני שהיה אתנן אי אפשר להביא מזה ביקורים הלא היה אתנן מביא מפורש הוכחה הדם הרע חזר ול כחן ממנו מויא עד כאן דף חס
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה