הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ז
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ז
[מוזיקה] ביקורים דף ז אנחנו מתחילים בשורה החמישיית מלמעלה רבב בשם רב יוחנן היורש מביא ביכורים ואינו קורא מבררת הגמרא מה ענן כמין איך מדובר פה אם יורשה בחיי אביו אם הוא עוד לא ירש והיורש הזה מביא את זה בחיי האבא שלוחו הוא שליח מביא ואינו קורה ברור מה החידוש ואם לאחר מיתת אביו אבא שלו כבר נפטר והוא ירש שלא הין זה כבר שלו לגמרי שבי ויקרא אלא כי ענן כמין בשהיה אביו חולה ומסוכן אז הרב מסביר שאפשר היה לחשוב שכיוון שאביב הוא כבר נטה למות אז הוא כבר כמו הבעלים הוא יוכל לקרוא כומה שמלן שלו בפירוש של רבי אליהו פונדה כתוב כאן שהכוונה שאבא נפטר עד שהוא הביא אבא כבר נפטר א כיוון שכשהוא לקט את זה זה לא היה שלו אז הוא לא קורא כתיב ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך השם אלוקיך ולביתך מה זה לביתך אשתך מלמד שאדם מביא ביקורים מנכסי אשתו וקורא מבארת הגמרא הרב שמעון בן לוקיש אמר לאחר מיתה שהוא כבר ירש אותם לכן הוא מביא וקורא ה ב חיין לא זה לא נקרא האדמה שלו הוא לא יקרא רבי יוחנן חולק רבי יוחנן אמר לא שני בן בכייני לא שניה הי בכייני לאחר [מוזיקה] מיתה אומרת הגמרא רבי שמעון בן לקיש הוא כשיטת כדעת ורבי שמעון בן לקיש אמר אדם יורש את אשתו דבר תורה כך גורש גרה אז לכן הוא יכול להעמיד את הפסוק באדם שירש מאשתו נכסים אבל רבי יוחנן שסובר שבעל לא יורש את אשתו דבר תורה הוא לא יכול להגיד שהפסוק מדבר בירושת הבל שהוא ירש את אשתו נכון שבא לורש את אשתו מדרבנן אבל אי אפשר להעמיד את הפסוק באופן כזה אז לכן הוא מסביר את הפסוק מחיים וגם החיים הוא יבי קו כמו הבעלים בנכסיה קניין פירות כקניין הגוף וגם לאחר מטה הוא יביא כי הוא ירש מדרבנן סוף סוף אבל הוא ירש רבי יוחנן בשם רבי יושעה הנחה מעכבת כשאדם מביא את הביכורים הוא צריך להניח אותם על יד המזבח ליד הקרן דרומית מערבית זה מעכב אבל אין קריאה מעכבת לקרוא את הפסוקים זה לא מעכב שת הגמרא ותנינן אוכל ביכורים עד שלא קרה עליהם לוקה המשמעות שהוא לוקה שם ככה זה נמנע שם באלו אנה לוקין מה שמע שזה מעכב רב שיה רב יהודה בשם שמואל אומר אל תקשה לי משם שמה זה שיטת יחיד רבי קיבא ה הוא היחיד שסובר שהקריאה מעכבת רבי יוסי בי הידן רבי עקיבא איפה ראינו שככה רבי עקיבא סובר אמר רבי מנא שמעית אבא תני שמעתי את אבא אומר ברייתא הנחה מעכבת אין קריאה מעכבת רבי עקיבא אומר קריאה מעכבת רבי יעקב ברחה בשם רב לוזו מתם אמרו הנחה מעכבת מפני שהיא נוהגת בכל כל אחד שמביא יכול להניח לכן ההנחה מעכבת אבל הקריאה שיש כאלה שמביאים ולא קוראים אז לכן הקריאה לא מעכבת רבי תנחומא רב הונא בשם רבי אלעזר ה אומר בשם רבי אלעזר עוד טעם מפני ששנה עליה כתוב פעמיים בפסוק בהתחלה כתוב ונחתו לפני מזבח ואחרי זה כתוב ונחתו לפני השם אלוקיך אז התורה אומרת את זה פעמיים ללמד שזה מעכב אמר רבי אבא מרי אני אסביר לך למה רב לוזר הביא שתי תנים טרת חדה כרב יהודה וחד כרבנים מה הכוונה חד כרב יהודה לרבי יהודה אמר לצורך נשנית רבי יודה סובר תן רבי יודה סובר שכשהוא כתבה פעמיים הנחה זה לא מיותר הנ השניה היא מלמדת על התנופה אז אם כן תשאל למה הנחה מעכבת לכן צריך להגיד את הטעם שהיא נוהגת בקול מפני שהיא נוהגת בקול אבל כרבנן דינו לא אמרין שלא לצורך נשנת אז הפסוק שחוזר על עצמו בעצם מלמד שזה מעכב אז למה זה מעכב מפני ששנה עליה עד כאן דף ז
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה