הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ד
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ד
[מוזיקה] ביקורים דף ד ודבש הדבש שהתורה מסיימת ואומרת ארץ זהת שמן ודבש אלו התמרים איך אתה יודע יכול דבש ממש רבי תנחומא בשם רבי צוק בר לוזו כתיב כתוב בספר דברי הימים שאחרי שהם עשו שמה חיזוק גדול בענייני מעשרות וכ פרוץ הדבר רבו בני ישראל ראשית דגן תירוש ויצרו דבש מה הדבש חייב במעשרות אלא ודאי הדבש שמה הכוונה אלו התמרים שהם חייבים במעשרות אז גם כן הדבש שאמרנו בשבעת המינים לגבי ביכורים זה תמרים רבי ברכיה בשם רבי שמואל בר נחמן ולמה כתיב ארץ ארץ שני פעמים אחד על החיטה ואחד על השמן להודיעך שאין הבית עומד אל על שני דברים הללו הינו הקמח והשמן הם שני הדברים העיקריים שהבית עומד עליהם ולמה נכללו למה באמת היו צריכים לכלול את כל שבעת המינים רבי יהודה בן רבי ורב שמואל בנחמן אחד אמר לברכה זאת אומרת להקדים את המוקדם לחברו לברכה חרנה אמר לשיעורים זאת אומרת שיעורי תורה תלויים בשבעת המינים חיטה כדי שישה בבית המנוגע בכדי אכילת פרס של כזית חיטה שעורה שיהיה מטמ עצם כשעורה וכך כולם יש בהם שיעורים שתלויים בהם בזית ברימון בתאנה כי גרוגרת ו בתמר בכ כותבת אומרת הגמרא מנד אמר לברכה ניכ מנד אמר ור ותנינן בארת כגריס לתי מנהון או עוד דוגמה כרשה מן השרץ לת הי מן ההון אז באמת נשארנו בשאלה פשיט האדם מלתה שאם אדם הפריש ביכורים חוץ משבעת המינים לא קדשו לא חל על זה קדושת ביכורים מה יהיה הדין בתמרים שבהרים ו בפירות שבעמק שמרנו לא להפריש מהם ביכורים כי הם לא מוצלחים האם זה חל רבי זירה רב יסע בשם רב לזור הוא אומר לא קדשו רבי עילא בשם רב עמי הוא אומר שהתפלג בדין הזה רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש רבי יוחנן רבי יוחנן אמר לא קשו רבי שמעון בן לקיש אמר קדשו אמר רבי יונ תמה לרבי שמעון בן לקיש שאמר שכן קדשו כי הרי שכן אם עבר ותרה מן הרעל היפה בתרומה למרות שלכתחילה לא מפרישים מן הרע על היפה אם הוא עבר רם תרומתו תרומה אז גם ביכורים אמר רבי יוסי אי אפשר להשוות שמעינן פירות הרעים חייבים במעשרות אז לכן אתה יכול להגיד שבדיעבד אם הוא הפריש אותם הם חלו אבל שמנ הן פירות הרעים חייבים בביכורים זה לא שמענו אז ממילא גם אם הפרישו מהמהם אולי זה לא חל מתניתא מסיה לרב יוחנן אין מביאים מן הציפורן הכוונה מאזור ציפורי ולא מן הביי שנין מבית שען ואם יא לא קדשו אמר רבי זאירה ותני תמן תאנים סוכות ש דקרו אותם קוצים מנוקבות ענבים מאובקות ומעשנות אין מביאים אבל מביאים מן התאנים בנות שבע ומן הענבים הלולו הכוונה שם מלבלבים והם מובחרות מן המובחר שואת הגמרא מן המובחר מר אבל זה הדבר הכי מובחר ואתה אומר אבל אפשר להביא מזה ודאי לכתחילה צריך להביא מזה מה החידוש אומרת הגמרא אמר רבי אב מרי שלא תאמר הועיל ואין בסוף היות והזמן שלהם הם מבשילים ממש בסוף העונה אז אולי לא יביא מהם קומה שמלן שאפשר להביא מהם תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אין מביאים תמרים אלא מיריחו ואין קורין אלא על הכותבות היינו הגדולות רבי שמעון בן אלזר אומר ימונה ה מקי אף על פי שאמרנו שפירות העמק לא יביא רימוני המקים מביאים וקוראים כי רימון בעמק הוא כן טוב הלכת ד אומרת המשנה אלו מביאין ולא קוראים הגר מביא ואינו קורא למה אינו קורא שאין יכול לומר אשר נשבע השם לאבותינו לתת לנו ואם היייתה אמו מישראל אז הוא כן כבר יכול לקרוא מביא וקורא השאלה שנח הוא צריך לברר בגמרא זה אם הוא גר אז איך הוא מביא מאיפה יש לו אדמה וכשהוא מתפלל בינו לבין עצמו אומר אלוקי אבות ישראל וכשהוא בבית הכנסת אומר אלוקי אבותיכם ואם הייתה אמו מישראל אז הוא אומר אלוקי אבותינו עד כאן דף ד
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה