הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ב
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף ב
[מוזיקה] ביקורים דף ביס אנחנו מתחילים שש שורות מסוף העמוד הקודם רבי יהודה אומר מוי במשנה ראינו שלושה מקרים מקרה הראשון היה נוטע בתוך שלו אבל את ההברחה את הענף את הילדה הוא הוציא באינו שלו המקרה השני היה שהוא נתה בתוך של חברו יש לו עץ בתוך של חברו או בתוך של הרבים והוא מעביר מבריך זמורה אחת אל שלו מקרה אמצעי היה שההוא נוטע בתוך שלו וגם מבריך בתוך שלו אבל זה היה דרך היחיד ודרך הרבים באמצע אז תנ קמה בכל שלושת המקרים אמר הרי זה אינו מביא אבל רבי יהודה אמר שבמקרה האחרון כזה מביא אומרת הגמרא על דעת ד רבי יהודה מה בין הנות לתוך ש לא והבריח לתוך של יחיד שהוא מסכים שהוא לא מביא מה בין הנטע לתוך שלו והבריח לתוך שלו אבל בדרך היחיד באמצע לכאורה כיוון שסוף סוף באמצע הזמורה הזאת יונקת משל מישהו אחר אז זה כבר לא אדמתך אומרת הגמרא רבך בשם רבי מישא ב שהבריכה בדלת או בסילון הוא הבריך את הזמורה בתוך איזה דלת או בתוך איזה צינור ולכן זה לא יכול לינוק מאדמה האמצעית אז הגמרא מקשה את זה שתי קושיות אי בש בריחה בדלת או בסילון אז יביא ויקרא זה לגמרי גודל בתוך שלו ועוד שאלה אפילו כרבנן יביא ויקרא למה רבנן חולקים ואמרו שלא יביא בכלל אמר רבי יונה צריחה לרבי יהודה באמת מדובר שהוא מבריך דרך שביל יחיד איך יש שם שביל יחיד מדובר במקרה שהוא היה בהתחלה בעל כל השדה והוא מכר למישהו שביל באמצע ובא רבי יהודה ומסתפק צריכה לרבי יהודה היה לרבי יהודה ספק המוכר שביל לחברו האם נגיד שמקום דריסה הוא מכר אבל מתחת לאדמה את זה הוא לא מכר אם כן הוא יכול להביא ולקרוא כי השטח לגמרי שלו איפה שהזמר היא מתחת לשביל מתחת לדרך או שאנחנו נגיד עד התהום מח אז ממילא אם תאמר מקום דריסה מחר מביא וקורא אם תאמר ד תהו מחר בכלל לא יביא לא יביא כ קר וכיוון שזה ספק מספק מביא ואינו קורא רבני לעומת זה פשיט לון שמחר ד תהום ולכן בכלל לא מביא לא מביא בכלל מפגין במוכר שביר לחברו כל הספ כל הויכוח בין רבנן לרבי יהודה זה כש בהתחלה כל השדה היה שלו הוא מכר לחבר שלו שביל אז יש כאן דיון האם הוא מכר לו עד התאום או שאולי הוא רק מכר לו מקום דריסה אבל אם מכר לו שדה ושייר לו שביל שייר לעצמו את השביל במקרה כזה כל אל מ מודה שכשהוא שיהר לעצמו הוא שיהר לעצמו בעין יפה ששיר לו לעצמו עד [מוזיקה] התהום עכשיו הגמרא שואלת עוד שאלה על דת דרב יהודה מה בין הנוטע לתוך שלו והבריח לתוך של רבים מה בין הנוטע לתוך שלו והבריח לתוך שלו ודרך הרבים באמצע עד כאן אתה דיברת שהיה השביל היחיד באמצע אתה יכול להסתפק אם כשהוא מחר למישהו שביל האם הוא מחר לו רק מקום דריסה או מחר לו עד התהום אבל לכאורה כשהוא מוכר דרך לרבים באמצע השדה שלו לרבים בוודאי יש להם קניין בדרך עד התהום כוח הרבים הוא יפה אמר אבימי את די רבי יהודה כמו שיטת רבי אליעזר במסכת בבא קמה דתנן את את המן אין ושין חלל תחת רשות הרבים בורות שכינו מערות רבי אליעזר מתיר אם הוא עושה את זה בצורה יציבה כדי שתהייה גלה מהלכת ו תאונה אבנים מה מה מה הפשט ברבי אליעזר לכאורה רבי אליעזר סובר שהשביל והדרך של הרבים האדמה תחתיו היא הפקר ואם מישהו חופר מתחת הוא זוכה בזה אז כמו לרבי אליעזר אמר תמן תחת רשות הרבים שלו יכול לזכות בזה ככה רבי יונה אמר אח תחת רשות הרבים שלו ולכן בעצם הוא זכה בקרקע שהזמר שלו יונקת והוא מביא ביקורים אז רב שמואל ברביץ רק באי אם אתה אומר שזה כמו שיטת רבי אליעזר יביא ויקרא כי הרי הוא זוכה לגמרי בקרקע אז לכן הגמרא אומרת קצת שונה אומר רבי יוסי מסבר סב רב שמואל רב יצוק שרבי אליעזר מתיר לעשותן לעשות כן לחפור מתחת לרשות הרבים ואין שלו לעולם והוא קונה את זה כעניין גמור לא זה לא ככה אלא רבי אליעזר מתיר לעשות כן אבל זה לא נהיה שלו הוא רק מתיר לך להשתמש תחת רשות הרבים אבל וכל הקודם בהן זכה אז לכן כשהוא משתמש ומעביר זמורה תחת הדרך של הרבים הוא מביא זה לא גזל אבל להגיד שזה אדמה שלו זה לא לכן אומר רבי יהודה הוא מביא ואינו קורא הלכה ב אומרת המשנה הריסן וחקור והקרקס ג מסוים של גזלן והגזל איין מביאין בכלל ביכורים למה מאותו התם משום שנאמר ראשית ביקורי אדמתך זה לא שלהם אומרת הגמרא עד כדון ב שגזל קרקע אז אני מבין שהקרקע לא שלו הוא לא יכול להביא ממנה ביכורים גזל זמורה הוא נטעה האם נגיד כיוון שהוא קנה את זה בשינוי מעשה הוא שנה איזה שינוי מעשה אז פה הוא כבר כן יביא ביקורים ממה שיגדל אומרת הגמרא ולא דמים הוא חייב לו הרי לכאורה הוא ודאי קנה את זה הוא חייב לו רק כסף למה אתה בכלל ב ב אלא הספק שלנו למה בכל אופן למרות שהוא קנה את זה למה אנחנו חושבים שאולי הוא לא יביא צריך על הרבניים הספק של המסתפקים כאן של הרבנים שמסתפקים זה האם נגיד מצוות כגבוה הן או אינן כגבוה האם מצווה זה דבר שהוא חשוב כמו הקדש כגבוה או לא כמו הקדש לא כמו קורבן אם תימר כגבוה אין אז אינו מביא כפי שאנחנו נראה בהמשך שלא מביאים קורבנות מדבר מאוס ואם תאמר אינן כגבוה אז כן מביא שמה תמן אמרין אנחנו אמרנו שם בעבודה זרה הכל מודים באשרה שביטלה שלמרות שבטל ממנה שם עבודה זרה שלא מביאים ממנה גזרן למערכה כי לגבוה זה מאוס אז רב שמעון בן לקיש באי מה שיביא ממנה מהשירה הזאת לולב האם נגיד מצוות כגבוה אין או אינן כגבוה אם תמר כגבוה אינו מביא אם תמר אינן כגבוה מביא אז אומרת הגמרא פשיטה שהוא מביא ממנה לולב שאין מצוות כגבוה לגבי מצוות לולב סתם מצוות ברור לנו ואין לנו ספק שזה לא כגבוה והוא יכול להביא אצלנו בביקורים יש ספק מהוא שיביא ביכורים האם נגיד שכיוון שההוא מביא אותם למקדש הם כגבוה או לא אומרת הגמרא כרבי יהודה דו אמר הוקשו ל קודשי הגבול שהוא סובר שמחלקים את הביכורים לכל הכהנים שבגבול לא דווקא לכהנים שבמשרד הוא לא עושה את הביכורים ממש כגבוה אלא סתם כתרומה מביא כמו שאר המצוות כרבנן דינו אמרין הוקשו לקודש מזבח לקודש מקדש שזה מתחלק רק לכוהנים של המשמר אז אם כן אינו מביא טוב כך הכרנו את הספק אומרת על זה הגמרא עד כדון בגזל שלא נתיי שו הבעלים ממנה אני אומר כיוון שהיה כאן שינוי מעשה אף על פי שהיה כאן שינוי מעשה כיוון שסוף כל סוף הבעלים לא נתיי שו לרבנן נחמיר נגיד שזה קודשי גבוה ולא נביא אבל מה יהיה הדין אפילו בגזילה ש התישו הבלים ממנה גם שם נגיד של רבנן לא יביא זה הספק ונראה את מה שהגמרא פושטת בדף הבא עד כאן דף ב y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה