הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף א
דף היומי - שיעורי הדף היומי בגמרא תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים מבית "דרשו" עם הרב אליהו אורנשטיין שליט"א, הדף יומי קצר וישיבתי
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
הדף היומי ירושלמי מסכת ביכורים דף א
[מוזיקה] ביכורים דף א' יש מביאים ביכורים וקורים כשהם מביאים את הביכורים הם יכולים להביא וחוץ מזה שהם מביאים הם גם צריכים לקרוא את הפרשה מארמי עובד אבי עד סוף הפרשה שם יש כאלה שהם מביאים ולא קוראים למרות שהם מביאים ויש שאינם מביאים שבכלל לא צריכים להביא הם פטורים הה בכלל אלו שאינן מביאים הנוטה בתוך שלו והבריח הבריך הכוונה שהוא לקח איזה זמורה אחת והבריח אותה אל השדה של השכן בתוך של יחיד או בתוך של רבים וכן אם העץ שלו היה בעץ של מישהו אחר בשטח של מישהו אחר או ברשות הרבים והוא הבריך ענף אחד אל תוך שלו וכן המבריח מתוך של יחידו מתוך הרבים בתוך שלו מקרה שלישי הנוטע בתוך שלו והבריח בתוך שלו אבל זה עובר דרך ודרך היחיד ודרך הרבים באמצע אז כיוון שיש לענף הזה יניקה גם כן ה דרך היחיד או הרבים שהיא לא שלו הרי זה אינו מביא רבי יהודה אומר כזה מביא היינו במקרה השלישי רבי יהודה חולק ואומר שהוא כן מביא שני המקרים הראשונים הוא מסכים מאיזה טעם אינו מביא משום שנאמר ראשית ביקורי אדמתך תביא עד שיהו כל הגידולים מאדמת אבל כאן שחלק מהגידולים היינו או עיקר העץ או הזמורה שברחנו היא יונקת מאדמה אחרת הוא לא מביא אומרת הגמרא יש מביאים ביקורים וקורים וכולי ואז אמרנו הנטה בתוך שלו בריך בתוך של חידו לתוך של רבים אז אמרנו שהוא לא מביא מדגישה הגמרא אפילו מן הזקן שהיא לכאורה גדלה אצלו אינו מביא וכן במקרה הבא ה מבריך מתוך של יחיד או מתוך של רבים לתוך שלו אפילו מן הילדה שהיא כולה גדלה אצלו אינו מביא למה מה אנחנו למדים מכאן הדה המרה כשם שילדה חיה מן הזקנה כך הזקנה חיה מן הילדה כל אחת יונקת מהשנייה גם כן אמר רבי יוחנן כולהון במשנה שלנו למה לא מביאים משום תורת הגזלן ירדו להם תורת הגז זאת אומרת שהוא נתה פה בלי רשות כיוון שהוא גוזל ויונק מחברו או מהרב הוא לא יכול להביא אמר רבי יוסי מתנית אמרה כן מאיזה טעם אין לא מביאים משום שנאמר ראשית ביקורי אדמתך אדמתך זה בא למהט את הגזול תני אם הבריך ברשות אם הוא קיבל רשות מהשכן להבריך אצלו זמורה מביא וקורא רב יוסי בשם רבי מי והוא שנתן לו רשות לעולם לא לא זמני ה לשעה הוא לא יביא רבי יונה בשם רבי מי אפילו לשעה גם כן יביא גם אם הוא נתן לו רשות זמנית מאיפה למד את זה רב יונה חילה דרב יונה מן הדה אז כתוב שם ככה אני קורא בגרסת הגרה אילן הסמוך למצא חברו מביא וקורא למרות שהוא יונק והשורשים נכנסים לשדה חברו ותני היה חופר בור ושיח ומערה זה שהשורשים נכנסים אליו קוצץ ויורד והעצים שלו הוא יכול לקצוץ את העצים העצים שלו הגמרא שמה דנה של בעל האילן או של בעל השדה בכל אופן ועצים לא לשען אם מותר לו לקצוץ את השורשים אז מה זה למן אותנו שהרשות שהוא נותן לו להכניס לפה שורשים זה רשות זמנית ובכל אופן אמרנו שהוא מביא וקורא מה יענה מה עבד לרב יוסי שהוא אמר שרשות זמנית עדיין לא מאפשרת להביא הוא יגיד שורשים דרכן להחליף לעולם מכיוון שדרכן להחליף לעולם גם אם קצצו את השורשים לא יגדלו שורשים חדשים לכיוון האחר זא זאת אומרת שהוא מרשה לו לגדל פה שורשים אם לא את אלה אז את אלה זה נקרא שיש לו רשות לעולם אמר רבי ממנ מילת רבי יוחנן מסייע לאבא זה ריה לרבי יונה רבי ימנה הוא בנו של רבי יונה למה ואמר רבי יוחנן בעמוד הקודם מה הוא הסביר לנו שמה הטעם במשנה כולם כולן משום תורת הגזל ירדו להם וכאן מכיוון שנתן לו רשות להבריך אפילו לשעה אז כבר איזה גזלן זה כבר לא גזל אז הוא בהחלט יכול להביא וגם לקרוא רבי זריק בוי בא קו מ רבי זעירא מה מתנית דרבי המשנה שלנו שאומרת שהילדה והזקנה שניהם יונקים זה מזה זה כמו שיטת רבי המפורסמת שכשיש אילן שגודל על הגבול בין ארץ ישראל לחוצה לארץ אז רבי אומר שטבל וכולי מעורבין זה בזה דרבי אמר שורשן חיים זה מזה ו כמו רבי שמעון בן גמליאל שחולק עליו אמר לי דברי הקולי אחה למה התורה אמרה ראשית בקורי אדמתך עד שיהו כל הגידולים מ אדמתך אז לכן כאן אפילו רבנן שחולקים על רבי יודעו שכיוון שסוף כל סוף יש כאן יניקה מהאדמה לא שלו הוא לא יכול להביא ממנה ביכורים עד כאן דף א'
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה