האם ניתן לקיים מצוַת הדלקת נרות בתאורת החשמל?- רס"ד ג' - 'ו'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם ניתן לקיים מצוַת הדלקת נרות בתאורת החשמל?- רס"ד ג' - 'ו'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה סמ שמר ד סעיף ג בשיעור הקודם למדנו איזה פתילות אין להדליק בהם נרות שבת כיוון שהשמן לא נמשך בהם והם לא בוערים טוב שמוטה כעת נלמד באיזה שמנים אסור להדליק אז יש כאן שתי רשימות הרשימה הראשונה זה שמנים שלא נמשכים אחרי הפתילה ושוב החשש הוא שבאמצע שבת הוא יטא את הנר והוא יתחייב משום האוויר אחר כך נראה עוד שתי סוגי שמנים שיש בהם טעם אחר למה לא להדליק בהם אומר המחבר אין מדליק נר ל שבוס אלאו משמן הנמשך אחר הסילו ולפי כוך אין מדליקים בזפת ולא בשבו אומר המשת בור שהוא מחם בנר וייתן לפתילה בתוכם כמו שעושים בשמן אבל אם הוא עושה נר שעווה שהוא מדביק שעווה על פתילה כמו שאנחנו עושים נראה בסעיף ז שמותר המשור מוסיף גם לא מדליקים בשמרי שמן כי זה אב זה סמי ולא נמשך היטב אחרי הפתילה ולא י בשמן הוסם מצמר גפן ולא י בעליו ולא י בחלב כל אלה לא נמשכים אחרי הפתילה שומן הבהמה שכשר לאכילה הוא גם כן בכלל חי לב שאסור באכילה זה אותו דבר לגבי זה לעניין חמה יש לעיין אך לפי מהשידור אמר משבור שהדרך להתיך את החמ והשומן לפני שמדליקים בו יש עצה שייתן בתוכם מעט משמנים הקשרים שאז ודאי אפשר להכשיר את זה אפילו אם זה היה מהשמנים סונים כמו שנראה בסעיף ה בכל מקרה לכתחילה טוב להזהר מלהדליק בהם בחמה ובשומן אם יש לו שמנים אחרים כי לפעמים נשאר בכוסית בנר שומן שזה בשרי ונותן חמ הוא מדליק את זה אז הוא מבשל את השיריים של השומן עם חמה הוא עובר על איסור בשול בשר וחלב גם על איסור הנעה מבשר וחלב הוא נהנה מהעור אלא אם כן מדובר בשם בשומן של עוף שבשומרון יסור בישול ונה רק איסור אכילה האם מדובר שמן של בקר לא כדאי לי לסודות אם יש לו שמנים אחרים ממשיך המחבר עוד שתי סוגי שמנים שאסור מטעם אחר להדליק בהם וכן אין מדליקים ביטרון הבר הלוחם מסביר אחרי שיוצא הזפת מן העץ זהב ממנו על ידי העור על ידי חימום פסולת צלול כשם ונקרא יתרן אומר המכר מפני שריחו ירה חששו חזל יניחנו ויצא ויאכל מקום אחר וחובה לאכול בשבת אצל הנר עיקר הסעודה תלויה באור הנר נר הוא עיקר סודת שבת עוד שמן ל בצרי זה שמן אפרסמון שיש לו ריח מאוד טוב מפני שריחו נודף שמו הסתפק ממנו הוא יוציא קצת מהשמן שבנר ונמצא מסחה משו מחבה שמוציא שמן מהנר חיה משו מחבה המשת בור מביא אוד טעם אחר גימורי שמן צרי הוא אף והוא נדבק בכותלי הבית ומבעיר את הבית ואדם באו ל ממונו ויבוא לכבות בשבת כותר מגנור מזה אפשר ללמוד שלא יסתום את התנור בעצים שמה הם ידלקו ויבואו על ידי חילול שבת על ידי זה ונעבור לסעיף ד' הטבע של השמנים שפירטנו בשיעור בסעיף הקודם החלק הראשון של הסעיף שם לא נמשכים שאם מערבים בהם קצת שמן מהשמנים הקשרים אז זה כן נמשך הוא מושך כבר את הכל בכל זאת אומר המחבר אפילו נוסן מעט שמן זיס לא דווקא שמן זית אומר הבי רוכה אל כל שמן כשר הוא מועיל בשמ נמלו שאינו נמשכים ועוז נמשכים בכל זאת אין מדליקים בוהם גזרו שמ יד בסוללים לבדם אבל אם היה רובו משמנים כשרים ומיו פסולים זה בטל ברוב ומותר להדליק ונעבור לסעיף ה למדנו שבחלב לא מדליקים אבל אומר המחבר מה קורה אעם חלב מהותך שהטיח אותו באש אז הוא נהיה נוזלי וקירוי דוגים אפילו שזה נמשך אחרי הפתילה אין מדליקים בו הם חילה מאותר בין אם חיממו אותו בין אם הוא כך יצא ע מבהמה ובין דגים שהטיח אותם אין מדליקים בהם גזירה שמע יבוא להדליק בינו מאוח אומר המשת בו שמן צלול שעושים מגלגל לינו של דג או מבשרו מותר אפילו בען אבל אומר המחבר ום נו שם בוהם אם הוא ירב בחלב המותח או בקרבי דגים מעט מאחת משמנים שמדליקים בהם מותר להדליק בהם כי כמו שאמרנו בעיקר הדין היה מותר להדליק בחלב מרותך כי הוא נמשך אחרי הפתילה שפיר אלא שהחכמים גזרו אוט הו שאינו מותך כשהוא בתערובת זה כבר גזרה לגזירה זה לא גזרו המשב מביא הראשונים שזה היה דווקא לפני שנקרא שאחרי שנקרש אסור גם אם הוא ירב בו שמן כשר סיבוב שר כל השמנים חוץ מאלו שפירטנו מדליק ם בהם ומכל מקוים שמן זיס מצוו מן המופ חרקו נמשך אחרי הפתילה יותר מכל אלו ואם אין שמן זית מצוי מצווה בשר שמנים שאורם צלול והם קודמים לנר שבה השמן זית אחר כך שר שמנים אחר כך נר שעווה ונר שעווה קודם לנר של חלב דורה של שעווה צלול ויפה אומר המשת בור נר לי דכו זה יפין יפי עניין הנר בנר שלנו שקוראים סטארין גם בזמנינו יש נרות לבנים כאלה שצלו בוודאי יותר מן השעווה ואנו רגיל לעטות בו אפילו בחול זה עדיף מן הר שבה ואולי הוא גם עדיף מכל השמנים כי בזה אין חשש שיבוא לעטות דהיינו אפילו עדיף משמן זית כך ביאר גם ממיש איינשטיין כמו שמובא כאן וכי נהגו בית ה חזוניש והסטייל להדליק בנורות רגילים ולא בשמן זית הבסס השולחן כותב שהמנהג ציסו משנים קדמוניות להדר ולהדליק את הנר שמברכים עליו משמ זית משום כבוד הברוכה וגם נ חוץ לארץ ראוי שידליקו בשמ זית וכר גם כותב בכפ החיים וכך נהג וורה הגרי של אלישיב הגרי שלישיו סובר שמעיקר הדין יוצאים ידי חובת הדלקת נורות שבת גם בהדלקת נורת פלורוסנט שהם בחוט לועט כיוון שאפשר להשתמש לו רו לא צריך דווקא אש מעיד דס הגשה זך ברור לציון שהדלקת אור שמופ די פנס או מצבר שכוח החשמל מונח בתוכו יוצא חובת הדלקה אבל לא יוצא חובת הדלקה בהדלקת עור שמופעל ד זרם חשמלי שמתחדש כל הזמן כי זה נחשב כמי שמדליק בלי שמן רמס מסתפק בזה למיסה בזמנינו אף שעיקר האור מהחשמל כותב הגרוס מוישה שחובה להדליק נורות שבת כיוון שזו הייתה תקנת חכמים כיוון שזמנם לא היה עור כזה וגם כיום יש חשש רחוק שיכבה החשמל דס הגשה זב גריש שלישי שראו לסמוך רק על תאורת החשמל אלא יש להשתדל לקיים את המלג להדליק נרות שבזה ניקר שמדליקים לכבוד שבת אבל לכתחילה כיוון שזה עיקר התאורה החשמל תדליק האישה גם את נרות השבת וגם את החשמל ותברך על שתיהם או שהיא תדליק את הנרות והבעל דליק את החשמל גם זה דולק אז לכבות ולהדליק מחדש נס רסים קרלי שלכתחילה תדליק את הנורות דווקא מקום שיהנו מהם על השולחן הוא קרוב אליו אבל אם אפשרות כזו אז תדליק גם את החשמל לכבוד שבת וכך היא תוכל לברך גם על ההדלקה של הנרות וכאשר מדליקה גם את החשמל לכבוד שבת כותב הגרי של ישיב שאין הבדל ם מדליקה קודם את הנורות ואחר כך את החשמל מברכת או את החשמל נורות ואחר כך מברכת הרבני סים קרליץ מובא כאן לא מדויק בחוץ שוני הוא כותב שלא נחשוב שיש עצה שיכבו את החשמל והיא תדליק את הנרות בעוד החשמל כבוי ואחר כך החשמל נדלק מעילי עדי שעון שבת או עדי מישהו אחר זה לא מועיל כיוון שהיא מדליקה במקום שעוד מעת הולך להיות חשמה זה כאילו שמדליקה מקום שהנרות יכבו בלומפ אש שניזונות מגז כותב חזוניש שאפשר להדליק ולברך על הדקה זו ברכת הנרות עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה