האם מותר לרוץ בשבת כדי לתפוס מחסה מגֶּשם?- ש"א א' - ו'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם מותר לרוץ בשבת כדי לתפוס מחסה מגֶּשם?- ש"א א' - ו'
[מוזיקה] בסיעתא דשמייא מתחילים סמ ש א באיזה קי מו צס בשבס ואיזה מהם אסורים ובו נא סעיפים כאן מתחיל התור והשולחן ערוך במלו שבס ומתחיל הראשונה בדרך הילוך אז עיקר הסימן זה צו מרשו לרוס כשהולכים יש כאן עוד ענייני הליכה ס גם התנ רב קודש משנ פתחת שבל יצב ש וכולי רותם שדי בו זה הדבר שהכי מצוי לכל אדם בכל שבת ושבת אז אומר המחבר סעיף א' קודם כל צריך לדעת כתוב בפסוק וכיבד מרכ כך כתוב על שבת אז דרשו חזל שלא יהיה הילו בשבס כילו בחול בכל דרך האדם למהר ולרוץ אחרי סקו בשבת לא ילך כך וש כאן עוד עניין שללא לכת פסי אוגו המשור מביא שגם ביום חול אין לפס פסי אוגו כי נוטלת אחד מחמ מוס מויר ענוב רך שבשבת יש גם איסור משום הסוס דרכו מובא כם הטוס בטיני שלכאורה כל אדם שיילך 500 פסיעות גסות הוא יהיה עיבר לחלוטין אז הוא מביא שרק הפסיעה הראשונה נוטלת פציעות אחרות כבר לא וגם כל אחת מורידה רק קצת אז זה לא מעו לגמרי ובגימור וכס מוב שהתקנה לכך להדרה בקידוש ד בשמשה רא שמפרש הכוונה ששתיית הקידוש בליל שבת היא מחזירה את מור עיניו בטו בסר מתס מביא בשם רב נטרו שהכוונה לתת מיין הקידוש על העיניים המשו כותב שלא נהגים כך אלא נוהגים כמו רשי בסמר א מביא משת בורו שיש גם סגולה להסתכל על הנרות בשעת הקידוש וזה מחזיר את העיניים אומר המחבר אין לא רוץ בשבס אלאו אם כן או לדבר מצווה כגוי לביס נסס אוי כיו צבוי אם יורד גשם בחוץ וצה לרוץ הביתה לא להרטב כותב שליי שמותר כי לא שסמ הוא אל ירוץ בשביל חפציו להרוויח עיקר האיסור הוא לצורך הסקו רק גזרו על כל ריצה אבל כאן רואים שהריצה היא לתועלתו חשבז גם כותב שבכל מקום שם ילך כדרכו יהיה לו צער או שיש כלבים נובחים או גשם ורוחות מותר לו כי לא נאסרה אלא אם כן הוא זה בלי צע מוק צ ל גוזו חן קנבסקי כן יחמיר בזה הגו מוסיף הרמו וסו פס יס מאמו בפסי וחס אם אפשר פוחס השולחן הרוך כותב לעניין ריצה הרמו הוסיף גם פסיו גשו הגורס מויש מבאר ששני מעשים שונים פסיעה הגסה זה בסיעה שגדולה יותר משיעור אמו ריצה זה אפילו פסיות קטנות אלא שעושה זאת במהירות ולכן הוא אומר שמוגן אברום שדיברנו מקודם שגם בכול אפסה פסיו גו זה לא מצוין נכון כי זה לא על ריצה ריצה מותרת בכול רק פסיו גסה אסורה אומר המשת בור מה הכוונה שס סחס דהיינו שיהיה חצי אמו בין רגל לרגל וכף רגל שלו דום בינוני זה גם חצי אמו ביחד זה אמו אז לא פסע פסיעות יותר רחבות וזהו בדום בינוני אדם הגדול כפי שהוא פסיעה שלו הוא הדין שאסור לקפוץ אבל מה שראיינו שכתוב אם אפשר כי באי אפשר נראה בסעיף ג שמותר וגם כאן מובא משולחנו חורב שאם הוא רוצה פסיעה גסה כדי לא להתלכלך מרפש ותת מותר סעיף ביז בחורים אנשים צעירים המסנג בקפיצים ומרצו סם מותר להם לקפוץ ולרוץ בשבת לכתחילה כי זה העונג שלהם וכן לכל אדם מותר לרוץ כדי ליויס קול דובו שמסע גמבוי כי זה גורם לו עונק שבס לגרום עונג לאחרים הוכ לגבי דיבורי חול שזה אסור אלא אם כן אם הוא מתנהג בכך שאחרים מתענגים יש להקל בדבר ייתכן מוסיף הרמו וחן מוטר לטייל אז כאן יש מחלוק יש אומרים שאפילו בכוונתו להתעמל ולהתחמם משום רפואה מותר כיוון שלא מוכח שעושה כן לרפוא כי גם אנשים בריאים מטיילים אבל אסור לרוץ כדי להתחמם לרפואה כי אז מוכח שעושה זאת לרפואה ואסור משום שחיק הסרונים חזל גזרו על כל עשיית רפואה בשבת שם עבו לשחוק לטחון את הסממנים של הרפואה אבל יש מחמירים שגם בטיול ם כלתו להתאמה לרפואה מותר מה שרמו מתיר לטייל זה רק לא לרפואה למס מוב כם יחו שוני שיש להחמיר שללא לתל לצורך רפואה אבל מי שלצורך בריאותו צריך ללכת כדרכו בכל יום יכול ללכת גם כן בשבת כי רק שהמטרה היא חימום והזעה זה אסור בול לציון כותב ש מותר גם לרוץ כדי לשמור על כוש גופני כיוון שהריצה היא מותרת כמו שמותר לבחורים להתענג ברצ בריצת מה שאסור להתעמל זה רק כדי להזיע כיוון שרגיל להזיע על די סימונים אסור גם על ידי ריצה אבל לא למטרות אחרות פשוט בל לוד הוא עוסר כ הוא אומר שריצה שגורמת תענוג בעצמה היא מותרת אבל ריצה של עצמה היא לא תענוג אלא גורמת לו תועלת זה אסור אבל הוסיף שאן למחו אמי ש גתר בדבר סעיף ג' אדם הולך והוא מגיע לעמת המים יש לו שלוש אופנים מה הוא יעשה בכל אחת מהם יש בעיה בשבת אופן אחד לדלג או לקפוץ דילוג אומר המשת בו שהוא מפסיק רגליו ברוכב הוא מרחיב בין הרגליים וקפיצה הוא שהוא קופץ שני רגליים בבת אחת אז זה יש בעיה שלא ילוח בשע בס כלוח בחול אופן שני שוא יכול לעשות ללכת מסביב זה מרבה והילוך תורה בשבת אופן שלישי לעבור בתוך המים ואז שחיטת הבגדים אז נראה מה הוא צריך לעשות אומר המכב סעיף ג אוי הולך שלא לדבר מצווה בהמשך נראה דבר מצו והגיע לם המים ו לדגו קפצ אפילו אם רחוב ה כל להניח רג לראשו קודם ששני מותר לו לקפוץ ומב שדע לגמה שיפנו מפני שמרב בהילוך וזה תרכה בשבת סול בו שוחי של בגדים שנרטבו ואם הוא כול בדילוג קפיצה מותר לו להקיף אבל לעבור אסור כיש בזה חש שחיטה סעיף ד' אוי אולך דבר מצווה כגו גפני רבוי אוי פני מי שגודל בחוכמה או פני אביו יו לבו בו ואיש ואישה שווים ממיץ סבו ספונים ואישה זה דווקא ברשות בעלה פני מי שגודל לאפו כ הרב אצל תלמיד אסור כי רק לצורך מצווה אסור הוא התירו ואם הוא תלמיד שצריך לו רבו באיזה דברים אין מצד חידדו חריפותו ואין מצד שיש לו שמוות מגדולים אחרים א בזה הז מתיר לו הוא גודל ממנו באיזה דברים התש אוס אבל אם הרב מסתפק באיזשהו דבר והולך לשאול את תלמידו שהוא יודע מסתבר כז דגור בשר דבר מצווה וב כמס טוף תסוב שם מבואר שעושים מרוב חו מן רק דבר מצווה אז שמה יש כמה דברים שלכאורה גם כאן זה חשב כד מצווה ללכת לביס הובל לביס המש שכת נישואין להגל פני חברו שבא מהדרך אם הוא לאמת חוכם אז בזה מוקס והליכה למקום שיש בו שמחה ההולך הולך לפקח לסק רבים לבדו שבוים לבריס מילה להתפלל במניין לילד וש המשור שם מוסיף לסעודת אירוסין או סעודת נועים ורניס קרץ מוסיף שגם ללכת להתפלל בבית כנסת יותר רחוק יש לו שכר פסי זה נחשב כדבר מצווה אבל אומר המחבר כמו שדיברנו יש שס חיטה ולכן הו בלבד שיעשה שינוי כגון של יצי וד מתס ספס חלוקו בדרך כלל אדם הולך במים אז הוא מרים קצ את החלו כדי שלא ירטב לא יעשה זאת אלא ילך רגיל כדי שיזכור ששבת היום ובד סחיט ולו בחות יום כיפור סוף ריג סעיף ה בסעיף חס בגו שם מבואר שאפילו אם יש לו דרך להקיף מותר יותר לעבור במים מלהבות באם הילוך כיוון שובר המצווה אבל למסה החרים הסכימו שאם הוא יכול להקיף עדיף להקיף לעבור במים עוד הגבלה אומר המכבה ווסו לב בסנדל סנדלים שזמנם לא יכלו לקשור אותם טוב דקכ להתק קושר יופה חישי נופל במים וס סוי וירים זאת ויעביר זאת שלא בשים לב דלד ז בשו ורבים לכן אסור אב במנו שיכול להדק אותו יפה על הרגל מותר לכאורה יש כאן עוד עניין כמו שנראה בסמן ש ביס בעזרת השם שריית בגד במים אסורה משום לבן שריו זהו כיבוס אבל אומר הראש שמותר לעבור במים הולכת במצווה כיוון שזה דרך לכלוך ולא דרך ניקוי יש מטרים רק בבגד נקי כמו שנראה בסמ שי ביז הו מובע כאן שהמק סובר שאינו כבוס כשהוא לא מתכוון סעיף ה הוא הלך דבר מצוה עכשיו הוא חוזר באותה דרך אומר המחבר ה דבר מצוה ו במים אף בחזור כד משי אם לא תרשה לו לחזור במים אז פעם אחרת הוא לא ילך לד מצוה סבב כראה יסוד שמירת ממונו של אדם יש בזה קצס מצוה ולכן הלך לשמ פסו בשבת מ למים בהליך צס מצווה אבל לא בחזור כי זה לא מצווה כל כך ולא חוששים שו סלובו שתי טיעונים אחד מה אכפת לי ימנע פעם הבאה ולא יחוס על ממונו שתיים בוודאי לא ימנע מללכת כוא בהו ל ממונו וכמובן שגם כאן צריך לעשות את השינוי ש בסעיף ד ש ציודו מתח פס חלוקו וכולי עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה