האם מותר לפתוח בשבת את מכסה פתח הניקוז?- ש"ח ט' - י'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם מותר לפתוח בשבת את מכסה פתח הניקוז?- ש"ח ט' - י'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה סמ שכט סעיף זה בעצם לא שייך למוקצה אלא היוד ודיברנו בשיעור הקודם על דס הסקילים אז מביאים באותו עניין דלס של שידו תיבו ומגדול יכולים להתמם מותר להסיר זאת בשבת כי אין ב סטיר בלים אבל בוסו להחזירו למה ס בקים גזו שתק במסמר בחוזק וכאן יש שתי שיטות בראשונים האם אז הוא התחייב משוק בפתי זה גמר מלוכה או שאז כן יש חיוב של בוינה כשעושה אתקל סומה אז גם בקים יש חיוב של בוינה ושלו של תרנגולים וסו בי בין להחזיר נ מוב לקרקע א סיר וחי משום בו מוסיף המשבר שלפי זה גם החלונות שבבית למשל כשחם רוצים להוציא אותם מהמקום אסור ליטול אותם להחזירם כיוון שזה מחובר לקרקע ואפילו עד גוי אסור כמו כל איסור שאסור לבקש לגוי לעשות אמיר נ קום שפוס את המשת בור הספקות מ נשאיר לסעיף הבא ונעבור לסעיף י' כאן נדבר לגבי כיסוי א יש שלוש סוגים בעיקרון הנושא הוא בינין אבל יש כאן גם נושא של מוציה כמו שנראה הסוג הראשון זה בור בור שכפו בקרקע ויש לו כיסוי הסוג השני זה כלי שמחובר לקרקע הסוג השלישי זה כלי שקבור כולו בקרקע אומר המחבר כיסוי בור ודוס בור זה חפירה דוס זה בניין שבונים זה גם בולט קצת מהקרקע אבל זה בנוי מעצם הקרקע אין טולים אלא אם כן יש להם ביס חיזה דוז מוחך שהוא כלי אפילו שהוא תיקן זאת ועשה בזה מעשה שמוכיח שעומד לכיסוי או שמשתמש בזה תדיר שאז אין בעיה של מוקצה אבל כיון שזה כיסוי קרקעות אז זה כבונה אם הוא מכסה או כסוי סרם נותן לכיסוי ש שש זה ידית לאחוז בזה אז מוכח שזה כלי שעשוי למשקל ודורה להניח ולהחזיר וזה לא כבונה סוסו אז מובא כאן מכסה שמקום יציאת המים שמקום הביוב אסור לטלו כנס לבית אחיזה כך כותב רב ניסים אבל ר זך כותב שמכסה של מיכל מים שדרכו עובר את הספקת המים של הבית וכדומה שאפילו אלה זה ידית אבל כיוון שזה בולט באופן שהמכסה ניכר אז זה מוכיח שזה מיועד לפתיחה וסגירה ומותר ל לזר בשבת מכסה שיש לו ציירים כמו מושב בשירותים שנשבר דס רסים שמותר לנחור במקומו כעל ידי הצירים נחשב כמי שיש לו ביס חיזה אבל להחזיר לתוך הצירים זה אסור משום בוינה מביא המשור מוגן אברום שמה שכותב מחבר אינו טולים היינו שאסורים אפילו בטלטול בעלמה במוקצה זה מוקצה אסור בטלטול אפילו אם התפרקו כבר מערב שבס מן הבור וכל שכן שאסור להטלה מן הבור למה כיוון שהם עומדים מוכנים לכיס קרקוס אז ממוכן לטלטל אפילו שטס כלי עליהם אלא אם כן יש להם ידית אבל כותב החזון איש שאם היה כיסוי מיועד גם למלאכה אחרת של תר יתכן שמותר לטלטלו לצר גופו למרות שיחדו לכיסוי זה אז מלכתו יסר אבל לצר גוף אם מותר מחב לצל אסור ממשיך המחבל הסוג השני ושל קלים כיסוי של כלי אפילו אם מחוור עם בתית הכלי מחובר לקרקע בתית מלמטה יכול להמליט לום אפילו אין להם בייזה אפילו שבכל מחורב לקרקע הר כקרקע כאן כיוון שהכיסוי לא מחובר בציר לכלי זה כיסוי שמורידים אותו כ כמו כיסוי של של גדרה הכלי מגולה למעלה זה לא נראה כבונה שאם כן באופן השלישי שכבר נראה כיסוי חבויות שבורות בקרקע כיוון שהם תמונות בקרקע אז גזרו בהם חומים אוטו כיסוי בדוס אבל עדיין יש בעיה של מוקצה וו שתיקנו וסו בם מיס כינם לכך כינם לכיסוי כלי או שנשתמש בהם בדים הוא הדין אם לא עשה בהם שום שיחדו מר שבת לכיסוי וכל אופנים אלו הוסר מזה שם מוקצה כמו שנראה לעלון האופן השלישי כיסוי חס קבור ז בקרקע לגמרי ריז בחי זה כ הם דומות לבור ש בקרקע אז גזרו בזה כמו שדיברנו עכשיו נחזור למשב בסעיף הקודם בסעיף הקודם למדנו שדלת של לול אסור ליטול אז למסה לול לכאורה זה מבנה שחיברו אותו לקרקע מקשה הטוס השבס הרי באופן השני שראינו כאן בסעיף כלי שמחובר לקרק ביתית אז מותר ליטול ולהחזיר את הכיסוי שלו אז למה שיהיה אסור להוריד את הדלת אז כותב התי ששבה שמדובר בלול שהוא בנה אותו מתחילה מחובר לקרקע הפמ גודים אומר שזה לא דומה בכלל שם מדובר בדלת שמחוברת בציר אפילו שיש ביס חיז הדלת אסור להסיר אותה בכל מקרה אפילו שזה רק מחובר בתית לקרקע לא שבנו את זה לכתחילה בקרקע כל מה שמדובר כאן בסעיף הזה זה כשזה כיסוי בללי ציר זה או שמ לקרקע מותר להסיר כ הואק עב שלא מדבר דווקא בול שנו אותו על הקרקע החזון איש כותב שדברי השבס תמים וקרו כדברי הפימוד שהחיל ברור עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה