האם מותר לטלטל מוקצה באמצעות הרגל?- שי"א ח'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם מותר לטלטל מוקצה באמצעות הרגל?- שי"א ח'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיא סימן ש יא סעיף חס בסעיף זה נראה שוב את היסוד של טילט מן הצד ונראה שיש טילטל מן הצד ויש טילטל בגופוי טלטל מן הצד זה כשהוא מטלטל בידיים באופן רגיל אבל הוא לא מטלטל את דבר המוקצא אלא מטלטל דבר שמותר ואגב מטלטל עמו יחד דבר המוקצא אז הכלל הוא כמו שכבר דיברנו שלצר דבר עמות מותר לצוד הבורא העוסר אסור מובא כמרניסם קרדלת שמסתפק אם הוא מטלטל שלא לצורך המוקצא שהוא מטלטל בדרך אגב אלא לצורך מוקצה אחר האם גם זה מותר או שזה נחשב כטלט לצורך אוסר שזה אסור נראה עוד סוג טלטול שזה טלטול בגופו זה יותר קל דהיינו הוא לא מטלטל בידיים אלא בשינוי ברגלו או בצילי ידיו זה מותר גם לצור דברוס אומר המחבר טלטל מן הצד לצור דבר המטר מוטר לקור דוגמה צנון שתומן באורץ הוא רצה שהצנון ישאר בטריותו אז הוא תמן זאת בארץ והתקיימו שלוש תנאים ומקצס אולוב מגולים ולא אישריש וגם לנזכב לזרק תמן אותו נוטל בשבת אף על פי שבנטילוס מיזו ממקימים הוא מטלטל את העפר רק בטלטל מן הצד וכוונתו כדי להשתמש בצנון שהוא דבר מותר ואף על פי שהוסיף הצנון הוא גדל דל קצת מחמס לחוס הקרקע מוטר ואין בזה משום טוילש אבל שלושת התניים צריכים להתקיים מקצסולו מגולים כי אם הכל מכוסה אז בעל כורחו הוא מזיז אפר בידיים כדי להוציא רק אם יש מקצת אדיב מגולים הוא תופס בעלים ואם הוא יוצא באופן שמכוסה לגמרי לדחוב מחוקוש כיסם ארוך דרך העפר בצנום ולטלו כמו בסעיף ט שנראה בשיעור הבא אז בזה יש אומרים שאסור כי שם מדובר באופן שזה תמום בתבן בסעיף ט אבל כאן זה עפר זה נראה כוסה גומה אבל יש מקילים על ידי תחיבת מחת וקוש התנאה שני ולא השריש כי אם הוא השריש אפילו אם גם גוף הצנון מגולה מלמעלה לא רק העלים גם כן אסור להזיז במקומו משום תוילש ועד שלושה ימים בוא בסימשי מדבוב שאין חשש של השרשה והתנאה השלישית שהוא לא התכוון לזריעה כי אם הוא התכוון לזריעה אפילו שלא השריש אסור כיוון שמתחילה היה רוצה בהשרשתם תמונים בקרקע כדרך הזריעה בסימשבור הוא מסביר שזה גזרס חכום שלא יציים שמה יבוא לתולשם גם אחרי שישרישו למיס יש כאן קושיה עצומה שקשה מגן אברום מגמור מפורשת שלמדה בסמ שי שחיטים שזרע אותם בקרקע בדיין לא השרישו מותר ללוקתם ולאכלן אפילו שהוא הכניסם לזריעה אבל למיסה אין לזוז בפסק המחבר כי התנאי הזה מפורש בכמה רישוינים ואיך נישבת הסתירה מתרץ המאירי שם מדובר שהזרעים של החיתים עדיין לא היו מחוס מכוסים בעפר אם מכוסים באמת אסור כתבו האחרונים שכל ההיתר ליטול את הצנון מהארץ זה כשהוא תמום בשדה אבל אם זה בבית אסור שמה יהיה לו חור בבית יבוא להשוות אחר כך הגומות שבקרקע הבית וזה עוסוב בואונה כמה מה שכתוב בגימור לגבי העמודים שלו רג אבל אם תמונים בחול ועפר שמונהר בקרן זווית שהוא הכניסו לעשות בו צרכיו אז מותר אפילו שמכוסה לגמרי כמו שלמדנו בסימן שחז כחול והפר הזה לא מוקצה וזה הרמור מרמז בסעיף פטא שנראה בעזרת השם בשיעור הבא אגו הרמו מציין כאן עוד נקודה למדנו הרבה שיש דין של בוסיס אם אדם הניח מוקצה על דבר היתר בערב שבת אז אם הוא הניח זאת שיש שם רק בין השמשות זה מחלי כסמנעשה הבוסיס אם הוא הניח זאת לכל השבת לכולם מנעשה הבוסיס לכאורה כאן כשהוא תמן את הצנון בעפר והעפר מונר גם על הצנון אז הצנון בסיס לעפר והצנון עצמו מוקצה אומר הרמו ואפילו הניחויש מבודיוים ליישום כל השבת שבאופן זה לכולם מנעשה בוסיס כאן הצלון לא נעשה בוסיס למה דין באוכלין משום בוסיס לדבר אזפס יש כאן יסוד שאוכל לא יכול להיות בוסיס אבל המשתבור מפרש על פי המוגןום שכוונת הרמו שבאוכלין כאלו לא שר בוסיס כי היסוד של בוסיס הוא שהדבר היתר משמש למוקצה שמונח עליו אז הוא בטל אליו והוא נעשה גם מוקצה אבל כאן הכוונה היא להפך האוכל לא בא לשמש את העפר אלא העפר בא לשמש את הצנון לשמור על טריותו אז הוא לא נעשה אברסיס הוא הדין בסעיף הבא פירות שתמונים בתבן אפילו הדעת הייתה דעתו שישארו שם כל השבת גם כן באותו טעם לא נעשו הפירות בו סיס לתבן עד כאן טילט מן הצד וטילטל בגופוי שלא נוגע בידו אלא בגופו בשער איבריו אפילו לצור דברוס או מוטר כיוון שזה לא נחשב כטלטול בידיים לטלטל בוקצה בגב ידו או בין הצילי ידיו גם מותר דבר שדרך כלל תטלו ביד אחת מתטלו בשתי ידיו מובא כאן שיש מתירים ולר מקילים יותר בטלטול בגופו כותב הגרשה זרבו שכיוון שטעם האיסור לטלטל מוקצה מובסכת זב ולמדנו בהקדמה לסמן שח שמשו מיסורצואה שאם יהיה מותר לטלטל כל דבר יבוא גם להוציא מרשות לרשות לכן כשם שלגבי הוצאה אינו חייב כשמטלטל דבר בגופו ולא בידיו אין איסור מדו יראיסה כיוון שאין לדרך להוציא כחפצים מרשות לרשות הוא הדין יהמוקצ לא גזרו לטלטל כשאנו אורזו בידיו אלא מזיזו בגופו שלא כדרך טלטולו ולכן ההיתר הוא דווקא אם זה לא כדרך אבל בסימן שח ראינו שאסור לטלטל נעל מוקצה כשעל גבי רגלו למה זה טלטול ברגל כיוון שקר דרך הטלטול אז זה נחשב כטלטול בידיים כמו בואיצואה וכן לאידר גיסה למדנו בסימן שח שם שמותר לשבת על חריות של דקל אפילו שהוא מזיזם בישיבתו אפילו שהדרך להזיזן בישיבתו זה לא נשב כטלטה ביודיים כי להוציא אותם לא מטלטלים כך לכן גם ניין מוקצה אינו נחשב כטיטול בידיים לגבי נעל מלוכלכת בתית מבוא מסמן שב שמותר לקנחה באבן גדולה שהיא לא מתנדנדת משמע שהיא מתנדדת אסור פשס לכאורה גם באופן כזה מותר כי זה טלטל בגופו אז מעניין מה שהמשתבור שם מחמיר האמת סימן שחס הוא מציין שמותר לטלטל דבר מוקצה שמונח על הארץ כדי להצילו מהפסד על ידי רגלו כדי טלק בגוף שבוע כאן שמותר אבל החזון איש כותב שלאותר טלטול מוקצה בגופו אלא באופנים שכתוב בגימורה שהוא מטלטל דרך הילוכו או באופן שכבר נראה שהוא מטלטל דרך תשמיש בקש אבל לא באופן שניכר שכל כוונת פעולתו לצורך טלטול המוקצה למשל אם יש דבר מוקצע על הקרקע כדי שלא יפסד רוצים עם הרגל להזיזו מתחת לארון לפי החזון אישיה אסור לפי המשתברו מותר אבל אם אין לו שום צורך בטלטול בוקצה בגופו המשמשים שינחס שיש להחמיר בזה אז אז נותן המחר בדוגמה שכתוב בגמורה לכוך קש שלמיתו ממקום שמסיקים את הקש סתום מוקצה לעסוקה במקומותינו כות שתברו סתם הקש עומד למיכל באים או לשכיבה מותר לטלטלו גם בידיים והשולחן ערוך מדבר שהקש לא הונח על המיטה לשם שכיבה כי אם הוא הונח לשם שכיבה אז הוא כבר לא מוקצא אלא הוא ישכחו אותו על המיטה מנענוי בגופו כדי שיהיה צף ורך לשכב עליו לכאורה יש כאן שאלה שבי סליבי מאיר שבסימן טוב קופה למבוא לגבי הבערה בעצי מוקצה ביום טב שאסור להנות מדבר המוקצא כשעושה בו מעשה בידיים גם אם הוא לא מטלטלו אז איך הוא יכול להנות משכי לקש תראה צגרי של ישיב שרק שעושה מעשה השתמשות בידיים נחשב הדבר כאילו מטלטל את המוקצה שני כן כשהוא רק שוכב על הקש כך גם מביא רב ניסים קרליז מוסיף שלכם מותר גם לשבת הלבן שהיא מוקצה זה לא נחשב כשימוש לקנאה ממילא אבל לסמוך את רגלי המיטה על גבי האבן שם הוא מחשיב את האבן כרחק מרגלי המיטה זה אסור ממשיך המחבר זה הכל כשהקש ותבן הוא מוקצה ואם הניחו לו הקש אם בוידים לפני שבת קרו כס אפילו לא חשב בהדל לשכב עליו המעשה זה כאילו שהוא חשב ולכן מנענו אפילו ביודי שהרי הכי ביודשקבולו וזה לא מוקצא וכן אם חושב לשקלובולוב אם הוא חשב בהדיה אפילו בלי קר וכסד ואפילו אם נוחו לקשיטה בסתומה ואחר כך ישב עליו לשכב עליו אז הוא כבר לא מוקצא מותר לטלטלו גם בידיים ממש עד כאן הדף היומי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה