האם מותר לטלטל בשבת פנס דלוּק?- רע"ט א' - ב'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם מותר לטלטל בשבת פנס דלוּק?- רע"ט א' - ב'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סמן רעט די טלטל הנר בשבס ובו ז סעיפים ממשיכים בענייני הנרות כידוע שנחלקו רב שימ ורב יהודה לגבי מוקצה רב יהודה מחמיר רב שימן מקל בעיקרון לגבי שבס פוסקים כרב שימן המקל אבל אחת המחלוקות ביניהם היא במוקצה מחמס איסור כלומר דבר שהיה מוקצה בכניסת השבת ובאמצע שבת שרה ממנו הסיבה להיות מוקצה למשל נר שדלק בכניסת השבת אז כל הנר הוא בוסיס לשלב בוסיס אסור בטלטול הגיע אמצע שבת קבע הנר נסתיים השמן קבע הנר הסיבה שרה בכל זאת אומר רבי יהודה מגויס קצ לבין הש מושס כיוון שבכניסה השבת זה היה מוקצה זה היה אסור בטלטול כך נשאר מצבו כל שת רב שמן מקל אנחנו פוסקים כמו רב יהודה ולכן אומר המחבר נר שהדליקו בו שבס אף על פי שובו אוסול תלו אפילו לא נשאר בו שמן כלל כיוון שבש מושס הנר והשמן והפילו היו בסיס לשלהב שהוא דבר שאסור בטלטול מגצ בשמוש סקצ אומנם יש אמרה ידועה כדו רב שממ בשחק היכן זה כתוב כתוב שבש בזמן המרים היייתה ומה אחת חבורים שהיו מקפידים שביום חגם יה אסור להדליק נר לישראל באותו יום הנרות מדליקים רק בכנסיות שלהם ואנשים הדליקו נרות נרות שבת נרות חנוכה ופחדו שיתפסו אותם אז הגמור אומרת כדו רב שמאל לסמוך על בש דחק ואפשר לטלטל את הנר אחרי שהוא קבע כדי שלא יראו שידליקו נרות אז הפוסק ז ו ממשיך המח וכן מ השמן שב שהדליקו ב שבס ל ולהסתפק ממנו בו שבס בכניסת השבת הוא היה מוקצה כין שהיה אסור להסתפק ממנו ש מסתפק משמן שבנר חיה משו מחבה ממילא אז כל היום גם אחרי שקבע ונשאר שמן שאז הוא לא מחבה אבלק כין אסור להנות ממנו כל יום השבת ממילא אסור גם לטלטלו כולו ראוי לכלום אזוב קצ מחמס גופ חוץ מזה הרי הוא נאסר בטלטול כיוון שבכנסת השבת הוא היה בוסיס לשלב ולו דווקא מויסר שמן אלוהי הדין אדם הדליק נר מחלב או שעווה או מפרפין כאלה דברים והנר נבע באמצע ונשאר אז הוא מוקצה כל השבת סבז בסמן שח נלמד שיש כלי שמלכו לאיסור דנו הוא כלי שהמטרה שלו לעשות דברים שאסור לעשות אותם בשבת זה המטרה העיקרית שלו למשל סיר שעשוי לבישול בישול אסור בשבת פטיש שעשוי לבנות איתו מוקצה זה הוא קל שמותר לטלטל כלי כזה לצרך גוף ומקומו למשל הפטיש מונח על השולחן אני רוצה לפנות כני רוצה לשבת כאן ולאכול זה נקרא לצרך מקומי מה נקרא לצרך גופו אני רוצה את הפטיש כדי פצר בו אגוז מותר אז יש שיטה שגם לגבי נר נאמר היתר זה המכר בא לדחות זאת אומר המכב נר זה שאמרנו שוסו לטלטלו אחרי שהוא קבע אפילו לצורך גופו לצורך מקסו כיוון שבן אשמו ש היה אסור לטלטלו גם לצר גופ מקוקה בסיס לשלב אז באותו מצב הוא נשאר כל השבת ויש מי שהיתר ולא נידב ואין הבדל בכל זה בין הנר שהדליקו בו שמן ובין המנורה שהדליקו בנרות כי גם היא נעשה בוס לנרות אבל בא רמו מוסיף כידוע יש הטר של גרף של רעי אדם שיושב יש לידו דבר שאוס עליו אפילו שהוא מוקצה משום כובד בריס התירו להוציאו ממילא אומר הרמו הגו ביש אמרים במישהו איסטנר מסלוב אולי יכול לסבול שמונח אצלו בלילה אחרי שקבע או למחרת ביום מותר ו הציד לדידי גרף של רעי אבל דווקא כשהוא מונע מקום ישיבתו היו מונע מקום אחר גם הסטנס אסור לטלטלו מקום למקום כי שם זה לא מפריע לך מסיים הרמו וממו לא יפסיד צריך לתקן ומחמיר יחמיר ומיק לא פסד אז למעסה הרמו מקל רק למי שהוא איסטניס אבל הבח גון פוסקים שגם מי שאינו איסטניס אם הוא אומר שזה מאוס עליו מותר לו לסלקל מעל השולחן הב בך משמ שהוא מקל רק בנר של חרס שהוא מאוז בוודאי כמו שנראה בהמשך הוא הדין של עץ אבל של מתכת לא מאיס אומנם בדרך החיים משמע שיש להחמיר בעינו איס טניס ורק ביסטס אז אפשר להקל כמו שרמו אומר וגם על זה מסיים הרמו וממ יחמיר ומיק ו יפסיד עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה