האם יש איסור 'צידה' בנמלים?- שט"ז ב'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם יש איסור 'צידה' בנמלים?- שט"ז ב'
[מוזיקה] דשמיא סימן שזכסי בז בסעיף הקודם למדנו גדר המקום שבו נחשב כניצוד מדויריסה ומקום יותר גדול שהוא ניצוד רק מדרבונון כאן נלמד לגבי האופן של דוריס ודרבונון לגבי המצב של הבלכי אז נראה שתי אופנים אומר המחבא צוד צבי דין שר מני בלי חיים ישן או סומה או עיוור חייב אבל אם הוא חיגר או לא יכול לרוץ או חולה או יזוקן או קטן שעדיין לא יכול לרוץ פוטו זה אסור רק מדרבונון מה ההבדל כשהוא ישן או כשהוא עיוור דרכו להישמת כשהוא מרגיש יד אדם ולכן כשהוא צד זה צד מאמיש מה שאין כן בחיגר וכדומה שהוא לא יכול להישמת ואפילו אם החיגר יכול ללכת קצת הוא לא יכול אבל הוא יכול הרי לתפוס אותו בריצה אחת אז הוא נחשם מדויריסה כניצוד ועומד כותב הגרשה הזוהרברך שבעלי חיים שאינם נשמתים בשעה שהם ישנים אלא נתפסים מיד אז שוב יהיה איסור רק מן רבונון גם כשהם ישנים ולכן אומר המשתברו כשמוצא לפעמים ארנבת חולה מונחת בדרך אפילו שהיא לא יכולה לזוז במקומה אז נכון שמדויריסהם בצידה המדרבוננון אסור לצוד אותה יתרה מכך יש רים שיש חיוב מדויריסה עין ברירה לוכה שם הוא מבאר שכתוב בגמורה שיש שני אופנים של חולי וגם חוץ מזה לתפוס אותה בידיים אסור מישהו מוקצה כי כל בעלי חיים הם מוקצים בסעיף טס נראה שמותר להוציא כינים מבגדיו לזורקן למה זה לא צעידה המובה כמטיל לדוד כיוון שקל לתופסם ואין מחוסרות צעידה לפי כך יש להתיר לעשות כן כיוון שאין במינה ניצוד אז אפילו אם הוא רוצה לצול אפילו אם יהיה קשה אז רק מדרבון כמו שנראה לאלון כי מדוייסה יש חיוב צד רק בדבר שבמינו ניצוד שהדרך לצוד אותו אז כאן שאף אחד לא צדקינים כדי להשתמש בהם וגם קל לתפוס אותם אז מותר הרשע זוהר בטן שהם הם בכלל איסור צידה כיוון שתפיסת בעלי חיים אינה נחשבת לצידה לכאשר קשה לתופסם מה שאם כן בכינים שקל לטופסם וכל התיחה למוצען אז בכלל אין סרוצידה ולכן הוא גם הורא שבעל חי שהילוכו איתי כמו נמלה עוצב ולכן הוא נתפס בקלות מותר לתפוס אסור לתפוס בידיים משמונסום הרווקצה הוא מביא שק מבוא בתסרי לגבי שבלול שאין תפיסתו נחשבת כצידה וכרנו מבואר שכל בל חי שאין בו איסור נטילסנשומה אין בו איסור ציד אז נראה לעלון זה תלוי האם בכינה ישמר לא מעידך ברבי ירוך המבואר שגם משצד תולעים וחלזונות אפילו שילוכה אמיתי וקל מו לטוב שם חייו וכך הוא קמה פוסק זמנינו שיש איסור גם בכאלה שהילוכים אמיתיים אבוזנו כותב שהאיסור מדרבונון לשפוך מים או חומר אחר סביב נמלים כדי שלא יתפשטו בבית אז בחוץ שוני כן כן מתיר בזה אפילו לדעות שצדת בעלי חיים היא תהיה אסורה כנמלים הם דבר שהם במינון ניצוד וזה רק תדבונון אז יש להקל כשנחשבים כניצודים לגמרי בכל מצב לכן מותר לצמצם את מקום חיותם במקום שיש הרבה זבובים יכול בקלות לתפוס חלק מהם אבל אם יכוון לתפוס זבוב מסוים יתכן שלא יוכל לתופסו בזה מסתפק הקשה זורבוך האם נחשב כן ניצעוד מוסיף הרמואגו המשא כלב אחר חיה כדי שהכלב יצוד את החיה בשבס אצידה אז מוגנור מבאר ש בזה שתי אופנים אם לא עשה בעצמו מעשה כלל רק שיסא את הכלב והכלב תופס את הבחי זה רק צד הרבונון אבל אם הוא השתתף במעשה כגון שברח עצבי מהכלב שהוא שיסה בו והוא התעייף היה הוא האדם רודף אחריו וישיגוע הכלב על ידי זה זה ציד גמורו ואפילו רק האדם עמד בפניו יבהילו עד שיגיע הכל ותפסו זה גם טולדציד והוא חייב וזה לא רק רומבמה כר דרך הציוודים למיסה יש כאן נידון שמובא כאן למה משסה לא יחשב כמחמר מחמר הכוונה שהוא מפעיל את הבלכי לעשות מלאכה בשבת כמה הוא מפעיל אותו לעשות צידה אז במיני זה כותב שהוא מפני ש שהאדם רק מעורר את הכלב ואת פעולת הרדיפה עושה הכלב דעת עצמו ולכן זה לא מתייחס לאדם ובחוץ שונים מוסיף שלעלום מסמן ש כד נראה שמותר להעמיד בהמה על גבי השבים מחוברים בשבת אפילו שגורם שהיא תתלוש אותם כדי לאכלם כי היא עושה לדעתה ולהנעתה ושבת הליבי כותב שועיל ואין האדם עושה כלום בשעת רדיפת הכלב הוא רק משעשה אותו לפני שמתחיל לרדוף אז הוא לא מחמר כיוון שאין איסור מישהו מחמר אלא כשאדם עושה את המעשה בשותפות עם הבעל חי אם הוא עושה בשותפות באמת דיברנו שצא ליבנורייסה עוד פעם כותב הבניזר שאין המשס נחשב כמחמר כיוון שמחמר אין ספק שלא תלך הבהמה מחמתו והיא תוליך מסע וכדומה מה שאני כמשסה זה לא ברור שהכלב יצליח לצול את הבחי אמנם כאשר הכלב שייך למשא כותב אבניזר שמלבד איסור צידה אסור לו לשותו מדון שוויס בהם טויים אסור שהבהמה שלי תעבוד והיא עובדת בצידה הבשטלי מצד שכיוון שהבלכו עושה את המעשה לנעתו אין איסור הוא מוסיף שנראה שאין צריך אדם לשמור את כלבו שלא יצאו בליכיים בשבס ונשאר בצורך להכניס חתול לחדר שנמצא בו עכבר ואז רב ניסים שמותר כי האדם לא מגרה את החתול לרדוף אחרי הערבר אלא החתול עושה זאת מעצמו אמנם לגבי פתיחת דלת מלכודת עכברים בפני חתול כותב מחשבז בשם יקרא הדעת שבסעיפות אתה לא יורסתפק שמה חייב פותח משמטילסנ שומה הוא כאילו מכניז אותי החתול והחתול אוכל את ארבע מסיים הרמו ויש אומרים אב בחול ביום חול אוסו לא צוד בקלובים בעלי חיים משהו מוישב צים ומי שעושה זאת לא יזכה לסמחס לבי יוסן המשתבר מציין לפרמגודים שם הוא כותב שיתכן שאם הוא עושה זאת לצורך פרנסה ולא לצחוק בעלמה אז זה לא בכלל לאיסור וכך פוסק בנודבי יהודו עד כאן הדף היומי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה