האם יש איסור בכיבוס בגדי ניילון בשבת?- ש"ב ט'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם יש איסור בכיבוס בגדי ניילון בשבת?- ש"ב ט'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סמן שבז ספטס המשור מקדים הקדמה קצרה לשני הסעיפים שלפנינו א' המלבן ומאוס מלכס וליבון שייך בין בצמר בין בפשתן בכל שר מינים שדרכם תלב וליבון זה בכל דבר שדרך הצמר ופשתן תלב על ידי זה למשל גם מה שנוהגים שמניח חתיכת פשתן אחרי הריגתו בשמש וזורק עליו מים כדי שתלן גם זה בכלל מלבן עיקר ליבון זה שמבנים במים רותחים כל הסדר של ליבון הצמר והשטן אבל גם זה ובסימן ש א למדנו שגם להניח בגד רטוב כנגד המדורה במו קם ש צלד בוי הבד כח משום איסור מלבן מלבד איסור של בישול ולא רק בגדי פשתן אלא גם לניר בגדי צמר טובים סמוך למדורה מובא כם מברוכ לאל בש פרגודים שאסור משום לבן הברום לאיל כותב שלל בן את הבגד על ידי הנחתו בשמש עשור רק מקום שהיה ולדס שכן אין הבגד מלבן אלא מקום שאפשר לבשל אבל הגש אוירבך טמ על כך מהמציאות שנראית לפנינו עוד מובא כאן שהגשר זר בוך כותב שאסור משום מלבן להניח אבקה טלק על בגד שהתלכלך כדי לספוג את השומן והבור לציום מסתפק אם יש בזה משום חיוב חוס או שם הזה אסור רק מד רבון ממשיך המשת בורו השיעור חייב חטו כי גם חצי שיעור אסור מדריסה גם משהו אבל התחייב חטו זה דווקא אם הוא ליבן חוט שארוך ארבע טפחים זו דס הרמבם וסמ שמ ובד גם שיטס רשי שזה חוט של שני טפחים ב המכבש בגוים אולדס מלבן וחיב זה רק תולדה בשונה מכיבוש צמר ופשתן שזה אב מלוכה מסביר הבנ ניזר שכיוון שכבר נעשו בבגד מלאכות המאוחרות בסדר המוכס כגון אפוץ תביעה ותביעה אז רק תולד ממשיך המש וכסו חתון הסחיטה שאחרי הכביסה שהשחיטה גם כן בצורך יבוסי עכשיו כך כיבוש שייר גם באור רך ויש אומרים גם באור קשה אבל יש הבדל גדול בין אורות לבגד באור כיבוס זה דווקא כיבוס גמור שמשפשפים בבגדים קמלון כתוב בגימור שוסון במים זוק בוסון עצם השריה במים ואדם ששורה בגד במים חי משו מחבס לא מ בבגד לבן או בגד צבוע באור לא אומרים שרוס זהו כיבוס שלי מסביר כיוון שאן המים חודרים לתוך האור אלא אחרי זמן ממושך זה לא בגדר מלכ ס כיבוס אבל מובא כאן מפוסק זמנינו שלשות אור בנוזל המיועד לניכוי כגון באקונומיקה דינה כיבוס כי הוא מתנקה על ידי שריית בחום הניקוי רק בשרייה במים הוא לא מתנקה מעצמו עכשיו כך על היסוד הזה ש שרי וסו של בגד זהו כיבוס יש כמה קושיות מכ כמה דינים מפורשים בגמרא למשל כתוב שאפשר להתנגב למדנו בסוף ס שא במגבת אחרי שמתרחשים ממים צוננים איך אפשר להתנגב במגבת אתה מרטיב אותה שריו זהו כיבוס אז נעברו בזה שתי דרכים הראשונים עוד מעט נראה דרך שלישית ג אמר המשת בו והנה מה שקן שוס ז כי בוסון יש דות בפוסקים יש אומרים שדווקא אם יש איזה דבר לכלוך על הבגד אז השריה מעבירה את הלכלוך אבל אם אין שם לכלוך אפילו שהבגד הושכר מחמת לבישה אבל אין עליו לכלוך ממשי לא נקרא כיבוס על ידי שריה לבד אלא אם כן הוא מכבש ממש שהוא משפשף או שהוא סוחט את המים אבל גם לשיטה זו אסור לשרות מד רבון במים מרובים גזירה השם יבוא לסחיטה אבל במים מועטים מותר ולכן אפשר להתנגד במגבת אם היא נקיה אבל שיטה השנייה אומרת שאפילו בגד נקי לגמרי אומרים שריו הזה הוא כיבוס אבל כל זה דווקא אם הוא דרך כיבוס אבל אם הוא דרך לכלוך כגון שהוא נתן לדע במים מקנחים במפה אפילו אם היו המים תפוחים הרבה על ידיו על ידי ינוחו המפה נרטבת לא שייר בזה שריו סז כיבו סוי כי זה דרך לכלוך ולא דרך ניכוי אבל אומנם יש מחמירים עוד שאם המים מרובים אפילו בדרך לכלוך כן אומרים שוס זהו כיבושו ולכן הם סורים כמו שנראה לעלון שכשל ידי רוצה לגבם ממגבת כדומה צריך לנער את ידיו עד שלא ישאר אליהם רק מעט מים ואז מותר כי זה דרך לכלוך ולא דרך ניקוי אז קודם כל פותח המחבר בעור נעבור לדברי המחבר מותר ליטן מים על גבי מינו לשכ שחו כשיש על הנעל איזה דבר לכלוך הוא יכול לשפוך על זה מים עד שיכלה הלכלוך זה נקרא שכשוך כי כמו שדיברנו בעור לא אומרים שריס זהו כיבוס המובא כ מס הפקוד הלוז שמסתפק שם הנעליים תפורות בחוטים אז חורה יש איסור לשכשך אותם מהם כ חוטים הם כן סופגים ובהם כן אומרים שעוש ו כיבוס הוא מסתפק בזה אבל ממשיך המחר לחסו לכבס את המנהל דנו שמש שף צידו זה על זה כדרך המכבים וסור ולא רק עסור אלא חיוב יש כי כיבוס גמור שייר גם באורות מדייק המשת בור מהלשון שסתם כיבוס במינהל דנו שפשוף ביד ולא צידו זה על זה אפילו איסור אן אבל לוחה מבאר שמ ש מדס הרבה פוסקים שגם בכיבוס בעלמה שפשוף סתמי לא צידו זה על זה שפשוף קצת ביד גם גם אסור וההיתר באורות זה רק בשכו בלבד הינו שפיכת מים הזרמת מים לחוד אבל מוסיף המשת בור שבכלי עץ לכול העלמה אין בו שום חשש כיבוס ולכן מותר לשטוף כלי עץ וכדומה כלי אכילה וזה אין שום חשש כיבוס המשך הפסי בעזרת השם בשיעור הבא עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה