האם בזמננו צריך להתענות 'תענית חלום'?- רפ"ח ב' - ד'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם בזמננו צריך להתענות 'תענית חלום'?- רפ"ח ב' - ד'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סמן רפכ סע בז למדנו בשיעור הקודם שאסור להתענות בשבת כאן נלמד באילו אופנים כן מותר להתענות בשבת אז קודם כל אמ מחב יש אומרים שעודם שמזיק יכילה דוז אנגו שכ לא יכל וכמעט קרוב לאיסור האכילה כיוון ששער שיזיק לו והינו אם גם זיס קשה לו לאכול אבל אם כזי לא שיוכל לפחות זגו ח מי שיש לונג אבק כדי שיהיה לצ מליבו מ ק בשב אבל כאן יש מחלוק התז כותב שדוק מחמט דקו בקדוש ברוך הוא זולגים מיני דמות כמו שמצינו ברבק ובזוי שהה בוכה מאוד באמרו שיר השירים כ שדע היכן הדברים מגיעים וזה מצוי מתפללים בכוונה אבל סתם לבכות כדי שיצא הצר מליבו לא אבל בטירו כין ש די ביתו ירווח לווד מוסיף שאם לא נתיר לו לבכות זמ ר כל השבת בצר מותר לבכות שעה אחת ולא להצטער כל היום סעיף ג עוד אחד שמותר לו להתענות ודום המסע בכל יום כל השבוע בתענית ואחי בש מפני שינו שינוי ההרגל יש אמרים שסמ שנו בשבס מטעם זה וכמ ש הרב רבי יהוד חס זל אבל זה הכל במת יש לו צר אם אין לו צר רק הוא רוצה להתעלות בשבת כמו שמתנה כל השבוע על עוונות מוב זה אסור כמו כן תעלית של יוצה את יום פטירת אבי ואמו לא מתענים בשבת המחבר סובר שאת מתענה ביום ראשון במקום זה הרמו סובר שלא צריך להתענות כלל כמו שמובא כאן מסמן טוב קורס סמס ונעבור לסעיף ד' כאן נעבור לעסוק בדין טייניס חלום כתוב בגימורי שאם אדם חולם חלום רע זאת אומרת שהוא רואה איזה צרה אז סימן משמיים שישוב בתשובה ואז התענית שמתענה באותו יום דווקא היא מועלה כאש לי נעורת היא שורפת את החלום ולכן היא ירו גם בשבת להתנות ענית זו מוב בסמ רש חוף שאיננה חובה רק רשות אז אומר המח במוט סנוז בוי בשבת תיס חלו כדי שיכור גזר דינו אם חברו ראה עליו חלום רע בשבת וסיפר לו לא יתנה אבל אם יראה כן בחול יתנה המסמר איש חוף כתוב מוג אברום שמי שחלם לו חלום קשה על חברו אז הוא יתנה החולם מהמה שהחולם בעצמו יתנה כיון שהוא בחול אז מה זה איך זה מתאיים מה שאמרנו כאן אולי שם מדובר שהוא לא רוצה לספר לו אז הוא עצמו מתענה א בסמר ר חוף מובע שמשת בורו כותב שעין שום בסף החסידים ושם הוא כותב שזה שחלמו עליו נחשב לנו זוף לכן הראו את החלום לחברו כדי שתענה ויתפלל עליו אם החולם אילא מתענה טוב שיגיד לחברו שהוא יתענה מה שמע שיותר טו שחולם יתענה תעם נוסף לכך שהחולם הוא שצריך להתנות כותב המשת בשום כי לפעמים החלום מתייחס לחולם עצמו הקורא את זאת בדמיון על חברו אומר המשת בור לא מספיק להתענות אם הוא לא חוזר בתשובה מובא כאם בספר חסידים שתעני לא מועילה כמו שקורבן לאמל בלי תשובה אלא יבול כל היום בטירו בתפי לו ויתכפר ללו וסדר היום כותב שיוכל להתוודות על עוונותיו גם בשבת כמו בכל ואפילו ש בטניס יוחד לא אומר נינו בתפילה אם הוא לא קיבל תנית ביום שלפניו בטניס חלום אומר כ ש משמיים מותר להתענות כאילו שקיבל בעצמו הטוב אס חלום שמובא בסמ רש חוף כותב ה משבור שמותר לעשותה בשבת המשת בור מצין סרש חוף שוברות המניקות איין לאורות למתנות אפילו בחול אלא יתנו פדיון נפשם לצדקה בפרת בוודאי אין להם להחמיר על עצמם כותב הז אם ערר ביום וחלם לו בלילה מעניין העירור אם הוא חלם דבר אחר ביום אחר כותב הכף החיים שאיך להתענות הם באותו לילה הוא חלה מעניין העירור אין לו להתענות בשבת שערור גרם לזה ולא יראו לו משמיים כלום מטעם זה נהג החזון אש שלא לצום על חלומות רעים וגם לא להטיב את החלומות גם לא למרת ריבו שלום שכתוב בסמ ופל בבריק הסקינים כיוון שסבר שהחלומות בזמנינו אינם מרים שום דבר כי הם באים מרורי הלב אבל אחרים אמר חזוניש יאמרו את הריבון שלו ברק סקינים גם ביום חול אם חלה ממח מת סיבה כלשהיא משל שהוא חלם אחרי שתענה כותב ב שרציו מסים ריש חוף שלא צריך לדאוג מחלום רע כי הוא ראה זאת מחמת הצר שהיה בעינוי הוא הדין אם הוא חלם אחרי שה לו צער אחר גדול כמו כן כתוב החשו חון אלה שאוכלים הרבה קודם השינה אין להם לדאוג מחל מותם כידי המאכל עולים מהמעיים גורמים לחלומות רעים ואם הולך לישן מתוך שמחה של מצווה מראים לו חלום טוב ממשיך המחבר כיוון שתענה בשבת היה לו מותר להתענות תניס חלום אבל צריך לכפר על העבירה שהוא התענה בשבת לכן מצורך ליס אנוס אות תענית ביום ראשון כדי שיקפו שביטל אונק שבס מביא המשת מלקס מה קורים ביום ראשון זה תניס חויבו למשל שבסו בתמוז או זה יום ראשון של סליחות והוא נוהג תמיד לצום אז יש אומרים שזה לא עולה לו כי ממילא הי המתנה הז הוא צריך לצום גם ביום שני או ביום שלישי ויש חולקים כי גם תענית חובה שביום ראשון עולה לו ויכוון גם לכפר על מה שיתנה ביום השבת ו מי שקשה התענית יכול לסמוך על המקיים שזה עולה לו םחל שבוס במוס בשבת אז נדחתה התענית ליום ראשון והוא התענה בשבת תניס חלום אז רבי נקבץ קמנצקי הסתפק שמה התנית שיתנה בשבת עולה לו גם לתני ש בתמוז כזה בעצם ש בתמוז ואז מה שמתענה ביום ראשון עולה לו על מה שתענה אתנס חלון בשבת ושוב אני לא צריך להתענות יותר לכולה עלמה אומר המכר מתו שש קוי חוי ואנו יכול סנו סביום רצוף עם בשבת ביום ראשון לא יסנ ביום ראשון סנה אחר כך הוא ישלים זאת הג וכל שכ ביום רש חניק או רש חידש או פורים או יום טוב אפילו יום טוב שני שגו שס עד אחר כך אבל צריך להקדים להתענות מה יותר מוקדם אם יום ראשון ערב יום כיפור שסו להתענות בו מעיקר הדין המובא בסמ רד שיתנה אחרי המוד הוסיף שם שד הסז לא צריך להתענות אחרי יום כיפר כיוון שיום כיפר כיבר גם על זה ומי שקשה לו להתענות יכול לסמוך על זה בערב יום כיפור לא יתנה טייניס חלום ואם התייר לנפשו ורוצה להתנות תנה עד הסודו המפסק ומובא שם שאם הוא תנה עס הפסקס אז צריך להתנות אחר כך אל שוב לפי התז אז כבר תכפר לו ביום כיפור ולא צריך להשלים תענית עוד נוספת על זה דווקא אומר המשת ורו אלו הימים שמדינה אסור להתנות בהם אז אם זה חל ביום ראשון לא יתנה תענית על תעניתו אבל אם יום ראשון יום שאיסור התענית בו אינו אללא מנהג כגון חודש ניסן או סיוון לפני שבועות או איסור חג או ביום כיפור לסוכות יכול להתנות בהם תענית תעניתו אמנם מי שהתנה בחול למו תניס חלום אז הוא כותב בשמן טוף קופס מז שלא ישלים זאת באי סרוח עגלה אחר כך גם יתנה בהם תנית חלום בכל הימים האלה הוא לא צריך לשבת אחר כך תענית תעניתו ודם בשער הימים שלא אומרים תחנו לגביר טו בוף טו בשט אם תענה בם תניס חלום לא צריך להתענות על תעניתו אבל מי שתענה טייניס חלום בראש חודש חנוכה פורים יום תשני של גוליס חול המוד צריך לשבת תענית על תעניתו אבל דווקא שער ראשי חודשים שחל לו ביום ראשון אז אומרים שלא ישלים זאת ביום רישון אבל אם יום ראשון זה חל ראש חודש ניסן ובשבת הוא תענה תניס חלום דס המוגן אמום שיכול להתנות ביום ראשון כי זה תניס צדיקים הבלת שבס חולק עליו כמ גמום עצמו כותב בסמן ט קפ שמי שלא רגיל להתנות ענ צדיקים ייראה לו איזה צררה אל יתענה בראש חודש אומנם אם תנה אתנס חלום בראש חודש ניסן אוב כותב המש בסטו יכס כיון שיש ים שמותר להתענות בהם הוא לא צריך להתנות אחר כך על מה שיתנה בראש חודש מוסיף הרמו ויש המרים מי שיושן בשבת שנת צהריים וחלם לו חלום רע יתנה מחצי היום עד חצי הלילה ולא אומר נינו בתפילתו ועוז יבדיל בחצי הלילה יש מקילים שמספיק להתנות רק עצא הכוכבים ויש לסמוך על זה ם יום מוצאי שבת וביום הראשון אסאנה על לכפר על זה שהוא תנה בשבת כאילו סכל יום ה שבוס ואפילו אם הוא חלם אחרי שהוא קיים סונה שלישיית ואם כן אפילו בלי החלום הוא כבר היה יכול לא לאכול כלום כיוון שתענה לשם טייניס אוירי ביודו וצריך לשבת ביום ראשון תענית על תעניתו אם חלם בתחילת הלילה והתעורר אז השלום מחמיר שגם בלילה לא יתאם אבל רב מצדד להתיר שהתעניין במוצ יום הכיפורים לא מברכים על פסומטר מחלוקת בזה אבל מי שהתנה בשבת תניס חלום כן מברך על הסומים כיוון שהוא התחיל להתנות רק מהבוק בלילה נשר עדכן הדף המי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה