האם אשה יכולה לקדש בעצמהּ בליל יום טוב?- רע"א ב' - ג'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
האם אשה יכולה לקדש בעצמהּ בליל יום טוב?- רע"א ב' - ג'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סימן רעא סעיף בז כידוע נשים חייבות רק בע שאין הזמן גרומה המצו סי שזמן גרומה כמו סוק שרק בסוכות לולב שויפ שרק בראש השנה הן פטורות בכל זאת בקידוש אפילו שזה רק בשבת הם חייבות אומר המכב נושים חיוב בקידוש אף על פי שו מצוה סי שהזמן גרו מצווה שתלויה בזמן למה משום קש ז לש ב כתוב ז ק בדפ חנן כתוב שבס לקו שניהם בדיבור אחד נמרו רק הקדוש ברוך הוא יכול לעשות לדבר בדיבור אחד זו בשומר זוכר זה מצס של קידוש לזכור את השבת שומר זה שמירה במלאכה ממילא אומר המכב והנ נשה אלו אנשים אויל וניו בשמירה הם מוזרות לא לעשות מלאכה בשבת כי בלון אין הבדל בין הזמן גרומה ללא סניו גם בזכירה במצוות קידש מה קורה לגבי קידש של יום טב שזה לא נלמד מזכר אז בזה נחלקו הפוסקים דס ה שולחנו חורו הגס מוישה שהם חייבות מד רבון אבל רב עקיב איגר אומר שהם לא חייבות כלל רק הם קיבלו על עצמם רוב אנשים חיוב זה והם זהירות וזריזות לקיים גם את רוב מצס שזמן גרומה ולדבריו נשים הנוהגות שלא לברך על מצס ש הזמן גרוק כמו נשים שנוהגות בקונו גם מחבר ספרדיות דס הגשה זר בו שלכאורה יהיה אסור להם לעשות קידוש בעצמם כי הם לא יכולות לברך אומר המשת בור פשוט שקטן לא יכול להוציא את האישה כי הוא חייב רק מד רבון והיא חייבת מדרס יתרה מכך אפילו כבר בר מצווה ב 13 שנה אז נכון שיש חזוק דרבי ואומרים שכנראה הוא הביא שתי סרס זה רק לגבי דינ דרבון לגבי דינ דריס לא סומכים על החזקה עד שהתמלא זכנו ולכן היא לא יכולה לשמוע קידוש ממנו מוסיף הגשה הזור בוך שגם אם יש שתי בחורים יג ואחד רוצה להוציא את השני לא אי אפשר כי ייתכן שהוא המקדש לא הביא שתי שערות וזה ששומע ממנו כן הביא שתי שערות ולכן האישה לא תשמע מילד או מבחור תקדש לעצמה אם לא יכולה לקדש בעצמה היא תאמרו מילה במילה מראש ועד סוף ולא תחון לצאת בקידוש אלא בקידוש שהיא אומרת ולכן נכון שיהיה פת או יים הו נער גם לפניה ולא תסמוך על מה שהנער אוחז או הלחם כימ שלא יוצאת בקידי שלו ואז אם היא אומרת מילה במילה זה מועיל אפילו בקטן יותר אפילו בקטן יותר כי הרי היא יוצאת בקדש שהיא אומרת כל זה כשלא התפללה אישה תפילה סרביס אב היא כבר התפללה שדיברנו בשיעור הקודם של דס המוגן אברום שהיא כבר יצא די חו קידיש דריסה נשאר רק החיוב דרבון על בזה יש לסמוך על נער ביג שנים שיוציא אותה בקידי שכוון להוציאה כיוון שלגבי דרבון שמכים על חזוקה שהי כבר הביא שתי סרס כותב לי רבי שני אנשים שרוצים להוציא בביתם צוי מגיעים להורים וכל אחד עושה לבד קידוש ורוצים להוציא גם אחרים לא יקדשו ביחד כתרי כול אלוהים ישת אפשר לשמוע שני קולות והשומים מהם לא ישמעו טוב למס מובה כ ש מסמ טוף פחז מביא שש קילים בזה כיוון שזה חביב אבל המשור כאן מחמיר בזה אבל כותב רב ניסים קריץ שאפשר לקדד בשעה שתינוק בוכה וכ יוצא בזה אין בזה חיסרון שטרי כול משתה מכיוון שכל הבכי אינו מעניין הקידוש ואפשר להתרכז התה בשמיעת הקידוש בלי לשים לב לקול של הבכי וכדומה מוסיף ה מחבו כיוון שנשים ואנשים חייבות כאחד בקידוש לכן גם ומצ סס אנושים אישה יכולה לקדש ולהוציא את האיש ידי חובה אויל וחיו סמנת רקמו סום קר גם מס קומס טז מוגן אברום גרו שר החונים דלק מאשל ובך שמחמירים בזה אבל מביא המשבש שיש להחמיר לכתחילה שלא תוציא אישה אנשים שאינם מבני ביתה כי זי ל מילס זה לא מתאים כיוון ששווה לגמרי לאיש מוסיף המשבר יכולה גם להוציא די חובה אחרים גם אם היא עצמה כבר קיצה כמו שנראה לגבי איש בסימן רעג אומר המשת ברו בכל אופן שאחד מוציא לחברו ידי קידיש צריך לכוון להוציאו והשומע צריך להתכוון לצ לכן מה נכון שיזכיר בעל הבית אני ביתו לפני קידי שכוונו לצאת ידי חובה מובא כם מסמ קצג שהמנהג שמוציאים את כס קדש דריסה גם מי שלא מביא לשון הקודש אבל יותר טוב שיאמר אחרי המקדש מילה במילה בלחש כך הוא יצא חובתו לכל הפוסקים אומנם מובא כם הגרח פ שיינברג שאם השומע לא מבין שהמקדש אומר עניין של קדוש הסיים אלא חושב שאומר הדבר אאחר אז הוא לא יצא ידי חובתו רק אם הוא מבין שהוא עושה קידוש לא מבין כ מלה אז המנהג להקל בזה מסים המשור אפלו שמרנו בכ הסעיף שאיש ואישה שווים לגבי הזמן יש חילוק באיש זמן חיוב מתר מאז בן יג אישה היא נעשת בת מצווה מאז שהיא בת יב ונעבור לסעיף ג' הסעיף הזה עוסק באדם שאין לו מספיק כסף לכל צורכי השבת מהו סדר העדיפויות אומר המכב אם אין יד מסג קנוס ין לקידוש צסו לובד הלי או לכובד היים או לקידוש היים אז מוב שיקנה יין לקידוש הלילו ממה שיוכן צור הסודה או ממה שיקנה יין לצורך היום לצורך קידוש היום למה כי קידיש ומצווה סס ריס להכין צורכי סעודה זה מצו אונג מדבר קבולה קונג ואפילו שאת המצוה ססת שזו יכול לקיים בזכירת דברים יין רק מדרו כמו שדיברנו בשיעור הקודם בכל זאת כיוון שעיקרו של קידוש מטירה אז גם היין שלו קודם לכל אבל כל זה דווקא כשיש לו לחם לסעודת הלילה ו לסעודת היום כשאין לו לחם אז עדי עדיף שיקנה לחם וקדש על הלחם כ יש חיוב לאכול לחם בלילה וכן למחרת אם יש לו מספיק כסף לקידוש הלילה ואיין לו אבל לקידוש היום ולכבוד היום אפילו שמסתבר לכבוד היום עדיף מקידוש עושים בבוקר אבל ייתכן שלכבוד היום מספיק לחם ועדיף שיקנה יין אשר יקנה מעדנים ו למיסה עדיף לקנות יין ללילה אפילו שבבוקר הוא ישאר בלי יין לקידוש כי קידוש הלילה הוא יקרום מדריסה מה שן כן קידוש של בבוקר כולו מדרבנן ואפילו שבלילה אם לא יהיה לו יין יוכל לקדש על הלחם כמו שנראה לאלון וביום כשלא יהיה לו יין אז על הלחם זה לא קידוש כי מה הוא יעשה המוצי המוצי עושים כל פעם כיוון שמקום שיש יין לא מקדשים על לחם אז קידוש הלילה עדיף אומר המכבה מה אנחנו אומרים עדיף לקחת את קצת כסף שיש לו ולקנות לקידוש ולא ישאר לו למעדנים ועודן יש לנו כד קודם לכוד לילו הנו דווק בשור צורי סוד שיש לו מעט מיני מגדים טוב שניכם לצורך סעודת היום שכלם בלילה אבל אן לו אח לקידוש כבוד לילא קודם לכבד דינו לקידוש הלילה קודם בין לצורכי סעודה דיום בין לצורך קידוש הל יום המוב רניס שן לו לחם רק צורך סעודה אחת כל ז לילה כדי שיהיה כידו ש הלילה מוק מסודה הוסיף רב ניסים שאף על פי שזמנו של כבוד היום הו משך כל יום השבת לכתחילה זמנו קודם חצו ס היום מי שמתפלל מוקדם וקשה לו לאכול את כל הסעודה יוכל לפחות לחם אחרי התפילה ואחר כך יאכל משך היום לחם עם בשר ודגים ועדיף לפני חצות מביא המשת בור ש בסיף הם ששל מקורי תגר שלא נזהרים בזה אדרבה רוב הציבור אוכל בלילה סעודה יותר מכובדת מאשר ביום וברייס לא כתוב כך בברייס כתוב כבודו מדיף מובע כאן שהוא הוסיף שהוא עצמו עשה לעצמו גדר שבלילה הוא לא אוכל דגים ואז כשבן שהוא אוכל דגים רק בבוקר אז אפילו שיאכלו הרבה מעדנים זה לא מגיע לחשיבות של דגים מדבריו דדי קרניזים קלית שאפילו אדם שיש לו את כל צרכיו צריך להגדיל את כבוד סעודת היום בסעודת הלילה אפילו שוא אוכל בסעודת היום גם מאוד חשוב אבל אם הוא מגדיל את סעודת הלילה זה בעיה אבל הוא הוסיף שהיום שעושים את החמין את הצוננת לבוקר זה מאכל יותר חשוב מהכל אז זה מכסה את הבעייה הזו מכבדים יותר את סעודת היום רק נסכם בקצרה את סדר העדיפויות אז קודם כל כמו שדיברנו זה לחם לשתי הסעודות יש לו עוד כסף קנה יין לקידוש הלילה יש לו עוד כסף מצדד המשבר ש יין לקידוש היום יש לו עוד כסף מעדנים לסעודת היום יש לו עוד כסף מעדנים לסעודת הלילה וכמו שדיברנו בכל מקרה צריך לראות שעוד היום תהיה יותר חשובה ומשובחת מסעודת הלילה עד כאן הדף היומי e
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה