דבר תורה לפרשת וירא: "ונשתחווה ונשובה אליכם" - על צדיק שיורד אל העם.
וַיֹּ֨אמֶר אַבְרָהָ֜ם אֶל־נְעָרָ֗יו שְׁבוּ־לָכֶ֥ם פֹּה֙ עִֽם־הַחֲמ֔וֹר, וַאֲנִ֣י וְהַנַּ֔עַר נֵלְכָ֖ה עַד־כֹּ֑ה וְנִֽשְׁתַּחֲוֶ֖ה וְנָשׁוּ֥בָה אֲלֵיכֶֽם. [i] וַיָּ֤שָׁב אַבְרָהָם֙ אֶל־נְעָרָ֔יו וַיָּקֻ֛מוּ וַיֵּלְכ֥וּ יַחְדָּ֖ו אֶל־בְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע [ii]
אברהם נפרד מנעריו וממשיך רק עם יצחק בנו, להתקדם לקראת העקידה, הוא מבטיח לנעריו שישובו אליהם. [iii]
כאשר מסתיימת כל הדרמה של העקידה, התורה מאריכה לספר לנו שאברהם שב אל נעריו והם הלכו יחדיו אל באר שבע [iv]
למה חשוב כל כך להדגיש שאברהם שב אל נעריו לאחר העקידה?
למה חשוב לספר שהלכו יחדיו לבאר שבע?
אברהם ויצחק הגיעו בזמן העקידה לרמה רוחנית גבוהה מאד של מסירות נפש וקרבת אלוקים כאשר שניהם נכונים למסירות נפש מתוך בחירה חופשית ואהבת ה' גדולה.
האם בכך הסתיים ניסיון העקידה?
האם הגיעו אברהם ויצחק לשיא אליו היו יכולים להגיע?!
התשובה היא : לא.
אם התורה לא מסיימת את סיפור העקידה כאשר אברהם שוחט את האיל תחת בנו ומקבל את ברכת המלאך, אלא ממשיכה לספר שהם שבו אל הנערים והלכו איתם יחדיו לבאר שבע, כנראה שגם הליכה זו שייכת לניסיון העקידה, הניסיון מסתיים רק כאשר הלכו עם הנערים לבאר שבע.
אדם שמגיע לדרגות רוחניות גבוהות צריך להיות מסוגל לרדת אל העם ולהוליך ולהדריך אותו בדרך ה'. עלייתו הרוחנית, גם היא גבוהה מאד, אינה מטרה כשלעצמה, היא צריכה להוביל את האדם לרדת אל העם. צריכה להיות לו היכולת ללכת יחדיו עם העם כמו שאברהם הלך יחדיו עם נעריו לאחר העקידה.[v]
בסוף פרשת בראשית התורה מספרת לנו על חנוך האיש הצדיק שהתהלך בדרך ה' והוליד בנים ובנות. ולאחר מכן נאמר שוב שחנוך התהלך את האלוקים ונעלם כי לקח אותו אלוקים.
[vi] לחנוך היו שתי תקופות בחייו: תקופה אחת בה היה צדיק אבל חי את חיי העולם הזה, הביא ילדים לעולם והיה מחובר לחברה. בשלב שני של חייו חנוך התהלך את האלוקים לבדו וחיי חיי פרישות מהחברה. לכן הוא נעלם מבני דורו ועלה לשמים כי הוא הפסיק לתרום לחברה בצדקותו, כי הוא לא המשיך כצדיק ללכת יחדיו עם בני דורו, לכן נלקח ע"י אלוקים ונעלם מהעולם [vii]
אברהם מלמד אותנו דרך אחרת מדרכו של חנוך, לא דרך של הסתגרות הצדיק והתבודדותו, אלא דרך בה לאחר ההתעלות הגדולה הצדיק יורד אל העם והולך יחד אתו בדרך ה'.
[i] בראשית פרק כב פסוק ה
[ii] בראשית פרק כב פסוק יט
[iii] עיין הערה 1
[iv] עיין הערה 2
[v] 5. עולת ראיה / חלק א / עמוד צו
וישב אברהם אל נעריו. אחרי כל ההתרוממות הנשגבה, אשר עברה על נפשו, לא פעל עליו שום דבר להפרד מאותה המדה הגדולה של השפעה על העולם על הסביבה, עם כל חמריותה. הוא שב אל נעריו, על פי מצבם, אותם הנערים אשר הניחם עם החמור, שב אליהם להדרש להם, להעלותם ולשכללם.
[vi] בראשית פרק ה פסוקים כג – כד
וַיִּתְהַלֵּ֨ךְ חֲנ֜וֹךְ אֶת־הָֽאֱלֹהִ֗ים אַֽחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־מְתוּשֶׁ֔לַח שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: וַיְהִ֖י כָּל־יְמֵ֣י חֲנ֑וֹךְ חָמֵ֤שׁ וְשִׁשִּׁים֙ שָׁנָ֔ה וּשְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָֽה: וַיִּתְהַלֵּ֥ךְ חֲנ֖וֹךְ אֶת־הָֽאֱלֹהִ֑ים וְאֵינֶ֕נּוּ כִּֽי־לָקַ֥ח אֹת֖וֹ אֱלֹהִֽים
[vii] מלבי"ם בראשית פרק הפסוקים כב – כד
ויתהלך חנוך. תחלה התהלך את האלהים להשיג האמתיות ולשמור מצות ה' ועם זה היה עוסק בעניני העולם ג"כ ויולד בנים ובנות, ואחר שנמלאו לו שס"ה שנה כמנין ימות החמה, התהלך את האלהים לבדו ופירש א"ע מן העוה"ז ואיננו עוד בעוה"ז, כי אז לוקח למרום כמדרגת אליהו ז"ל, וכבר אמרו עליו ענינים רבים ומכובדים שאין פה המקום להאריך בזה:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה