בגד שאין בו לכלוך – האם מותר להשרותו במים בשבת?- ש"ב ט'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
בגד שאין בו לכלוך – האם מותר להשרותו במים בשבת?- ש"ב ט'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה סימן ש ביז אמצע סעיף ת במילים אבל בגד התחלנו בשור הקודם את הסעיף שם מדובר שנעליים נעלי אור אין חשש של שריו כיבוס ר כיבוס ממש אסור עכשיו ממשיכים שבגד כמו שהזכרנו גם שיווי זהו יבוסי ונזכיר כמה נדונים מפוס זמנינו מסופים קודם כל מובא כאן שבגדים שאינם הרוגים אלא עשויים מניילון חומו סינתטי כמו סדין או מפת ניילון אז כותב ביגוס מויש שמעיקר הדין אין בהם כיבוס כיוון שהנוזלים לא נבלים בהם אבל כיוון שאין דין זה מפורש בדמו מן הראוי להחמיר ולנהוג בהם כדין אורות שכיבוש ממש יש בזה וכר גם דס עוד פוסקים כזה סופק דריסה מידך בשוט שבט הליבי צידד שדינם של בגדים אלו חמור משל אורות כיוון שהם משים מחומרים סינתטיים אין הלכלוך חודר לתוכם כשם שהוא חודר ו לאורות והרי הם מתנקים גם על ידי שרייה במים נשאר בצורך יון אב במקום אחר כתב שנראה יותר שאד רבה אן בגדים אלה הוא כיבוס כלל וקר גם כותב בשוט תור לציון שבגד שעשוי מניילון הוא ככלי עץ שאין בו כלל דין כיבוס ולא רק לשרותו במים מותר בגדים שהוגים מחוטי ניילון כותב הגשה זר בו שכיוון שהמים חודרים בין נקבי הריגה דינם כשר בגדים ושריו סום זהו כי בוסום וכך כמובן מוד פוסקים מוצץ או פטמה של בקבוק עשוי מגומי שנפלו על הקרקע תלכלכו כותב הגשה זר בור שמותר לרוחם ולשפשף כיווון שאין הכוונה לחפשם הלכלוך הבלוע מם רק לשפם הלכלוך המונח על גביהם וכה גם דס רסים רק מטעם אחר שכיוון שמוצץ ובט דומים בכלי וגם לא בולעים מים לא נוהג בהם כיבוס ואין דינם כ מפוס הדי ניילון שיש להם צורת יריה שזה כן אסור לשפשף כדי לאיל מידך דס הגרי שלשי שדם כ בגדים שעשויים מאור עסור לשפשף אותם רק לרחוץ אותם תחת זרע מים זה מותר רב ניסים כותב שמותר להשתמש בכפפות גוב בשת הדחת כלים כיוון שאין כוונת המשתמש לכבשן אז זה לא נחשב כמלכת כיבוס המח סיצ מסתפק וכותב שאישה שיש לה פצעים בידיים יכולה להקל להשתמש בכפפות אלו אבל תיזהר לא לנקותם אחרי השימוש על ידי שפשופה זו בזו לעניין שריית עדשות מגע רכות בתמיסה כותב הגרי של ליש שכמ שהם בולאות מים יותר מהאור יש להסתפק אם דינן כאור או כבגד ולכן מספק אסור להשרות בתמיסה שמנקה אותם או לנקותם על ידי שפשוף שזה אסור גם באור אבל אם העדשות נקיות לגמרי כגון שניקו אותן בערב שבת מותר להשרות בחומר שאינו מנקה אותם א רק שומר על החותן שכיוון שספק ם דינן כבגד וייתכן שא בבגד אין איסור כיבוס כשהוא נקי לגמרי כמו שהזכרנו בהקדמה אפשר לסמוך על דס הסובר שבגד נקי אין שיוסה זה הו קיבו סוי בפרט שיש כאן ספק שייתכן שזה כמו אור וכר גם דס עוד פוס כ זמנינו כותב הגוס מוישה שמותר לרחוץ נייר לא שאר בו כיבוס הוא לא מלבן אלא הוא מתקלקל לגבי ניקוי גוף האדם בתל לוירוס כותב שמדבר אמות בשילת גבירים נראה שאיסור מלבן נוהג גם בניקוי גוף האדם או בניקוי בעלי חיים אבל שאר הפוסקים כותבים שניקוי הגוף אין בזה מישהו מלבן אז נעבור לדבר מחבר אבל ב מאור בגד שיש לו לכלוך אז המכ בממיר רק בגד עם לכלוך אפילו רוק בעלמה אסור אפילו לשך שחו אפילו לתת עליו סתם מים פ אפילו מים מועטים דזהו כיבוס בבגד שריית במים זהו כיבושו זה בכלל מלבן ויש חיוב חוס מה שאם כן בנעל אפילו ששאר בו כיבוס שרין אין זה יבוסם אלא אם כן מכבס ממש כמו שדיברנו בשיעור הקודם אלו מה הוא כן יכול לעשות בבגד שש ל לכלוך מקח בסמר בקל דחפן אס את הנוזלים שבלים בבגד אגו כאן מובת המקס לגבי בגד נקי המחבר הדגיש בגד שש לכלוך מה שמ בגד נקי לאיבו אומר הבגד ש לכלוך מ יםים כי לא אומרים שיו כבוס כשיש לכלוך ארוב מכש אחר שמ כותב המשת ש מכוון בנתינת המים לחפשו אז ודאי שה אסור לכול גם במים מועטים רק מדובר שלא מתכוון לכבס מידך אם הוא דבר שלא מקפיד על ממו ומכול הרבה זמן עם המים בזה אם הוא לא מתכוון לכביסה אז מותר גם הרבה מים אם הוא נקי כי לא גוזרים שם הסחות אבל אומר הרמו יש וים בכל עניין הם סוברים ששרי וסן זהו קי בוסון אפילו בבגד שאין עליו לכלוך ולכן גם המים הואים אסור משום כיבוס ושולחנו ארב כותב שאפילו הבגד נקי לגמרי ולא ר שום כיבוס גם אסור לפיה הזו אבב ניזר טומע מדוע בזה משו מלבן הרי השריה לא מועילה כלום לבגד רק אם יש בזה שחרורית של לבישה ר כן ל לכלוך בזה ה מחמירים לפי כך כותב הבנ ניזר שם הבגד נקי לגמרי לא שייר בליבון כלל וכך גם כותב הצמח צדק בפירוש המשניות אבל גם לפי דיה זו מביאה משבור מסעיף י כמו שדיברנו בהקדמה אם הוא נותן את המים על הבגד דרך לכלוך כמו בניגוב כדומה אז מותר מסיים המשבר שכיוון שראיינו כאן שתי שיטות יש לחוש לדעה זו להחמיר בשל טויו שגם בבגד נקי אומרים שריו זהו כיבוס ככל שהוא לא נותן את המים בדרך לכלוך המובא כאן ברלו בסמן שחוף שבעת הצורך אפשר לסמוך על דעת רוב הפוסקים שלא אומרים בבגד נקי שריו ז קי בוסו עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה