באיזה מקרה אסור להתפלל מנחה בבית הכנסת?- רס"ג י"ד - י"ז
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
באיזה מקרה אסור להתפלל מנחה בבית הכנסת?- רס"ג י"ד - י"ז
[מוזיקה] בסיעתא דשמיא סמן ר שמר ג סעיף יד דיברנו שבעד ורך הו על תפיל ארב ש שבס אפילו מבו דיים מקבלים שבת כמו כן נשים מקבלות שבת בדוקס ניירוס כאן בסעיף זה נלמד מה קורה בהדק והתפללו בטעות מוקדם אז אם זה היה לפני פלג המנחה אז ברור שזה כלום וצריך להתפלל שוב תפיל ארביס כי אפש לצאת גם בדיעבד לפני פלג המנחה רק הכל מדובר שזה היה אחרי פלג המנחה אבל הם רצו באמת להתפלל אחרי השקיע רק בטעות אם בי המונ אומר המחבר בגלל העננים טעות ציבו חושבו שחשו חשו שכ הגיעה השקיה והדליקו נירוס כמובן קצת לפני זה וספל לתפי ארבי של שבס ואחר כך נספרו ובים וזורח חמו ורואים שעדיין לפני השקיעה אז קודם כל כך לגבי תפיל רביס אין ז פל ארס אם כפלו מפג למו כי לא מטריים את הציבור ואם יחדו שו בכך צריך לז ספ תפיל סרבס כיון שהוא התפלל בטעות מחמד שהוא חש ששחו הדים ביום חול מי שנוהג תתפלל בזמק חוק רב יהודה והיום בטעות התפלל מוקדם צריך להתפלל שוב שיגיע הזמן זה ה הכל גן תפיס שמחלקים בין ציב ליוחי וסיס מלוכ אז בין ציבו בין יו דור במלאכה דבול שבס אוס בטוס אבל מביא המכ בשיטה אחרת שאינו נמה תפילה לחוד היא לא כזו קבלה חמורה וכיוון שהיא היייתה בטעות אז זה כלום אבל הדלקת נרות זו קבלה יותר חמורה כי עושים במעשה לכן ושמרים שום שהדליקו נירוס אסור בסיס מלוכ אפילו אם לא התפללו ותפילה לחוד לא כמו שאמרנו ושר אנש הביס שרק התפללו ו הדליקו מוטורין למעשה האחור מביאים מקמו מגדול הפוסקים שכבו השיבו בטווס אפילו רק על ידי תפילה שמו קבולה רק שבזה אין המיות נמשכין אחרי הרוב כיוון שבטעות הויסה קבולה אז יש לנו שלוש שיטות שיטה אחת בין בתפילה בין בדוקס הנירו שיטה הראשונה בשולחן ערוך זה כלום קבול בטוס שיטה השנייה בדוקס נירוס גם בטווס הקבו לחלה בתפילה לא שיטה השלישית גם בתפילה אבל לכולל מי שלא פ לא נגר אחי רב הסיפור שהתפללו בטעות מקדם למש שין להקל נגד הפוסקים וגם בתפילה צריך לחשוש שבו בסבו וחק יש לסמוך על ד שבשולחן רוך שבן בתפילה ו ב בס אינובו מוסיף השך רים ש שוד שבוס שמן ואפילו ז אומרת אפילו אדם אחר ש לא הדליק ולא קיבל שבת אסור לו לגעת בו כך כתב אור זורה כותב מוגן אברום שהוא לך שיטתו שכבו השיבו בטוס שמו כבולה ואם כן הוקצה נר למצווה מכיוון שהו קצע לביל הוקצה לכל אי מה הפשט שאסור לי לגעת בו אצלי עוד לא שבת חוששים שהמה השתמש בו ולצורך מצווה יש להקל כותב הפרי גודי מי שהדליק נר שבת בעוד היום גדול אבל הוא תנה לא לקבל שבת בכל זאת הוא קצנר למצוות אז אין איסור טלטול אבל יש מוקצה למצוות סו שזה נוהה גם ביום חול שאסור להשתמש בו תשמיש חול וגם אחרים אסורים בזה כי מה שמוקצה לבלים אסור לכל ונעבור לסעיף תסבו כאן נלמד הלכה לגבי תפיל הס מנחה אדם שחר הוא מגיע לבית הכנסת כבר קיבלו שבת הוא צריך עדין להתפלל תפיל ס מנחי של חול אז בעצם בבר הלוחם מביא שהפר מגוי מתקשר הרי למדנו בסעיף יב שיחיד נגרע אחי הרוב אז אצלו כבר גם שבת אז איך להתפלל תפילה של חול אז עונה הפרי מגדים שיחיד נגרא אחרו ק לין מלוכה לין תפילה כול של הענה ברוך הוא מתפלל תפילה של חול אבל כאן נלמד שלא התפלל בתוך בית הכנסת אומר המכב מי שול ספל מח בערב שבס עד שקיבלה הכל שבס היינו באמירת בורך הוא או מזמור שיר כל מקום לפי מנהגו לא ספל למנח בסבי הכנסת אפילו בעוד היום גדול כיוון שהקהל קישו את היום לא יעשה נו חול אצלם וגם בפרוזדור מובב כ מזכר שלא יתפלל בעזרת נשים אם לא מתפללים שם אנשים אחרים יכול להתפלל שם אלו לחוץ לאב הכנסת ויפלל תפילה של חול וזה הכל והוא שלא קיבל שבוים אבלם אונ הוא ענה ברוך וקיבל שבמים אין יכול לספר לתפי חול כי כבר שבת אצלו אז מה הוא יעשה אדם שהחסיר תפילה יש לה השלו בתפילה הבאה ספל ארס ש והכלל בתפילה שלומה שקודם כל מתפללים התפילה העכשוית ואחר כך את השלו מתפלל פעמיים אריס של שבת כמובן תפיל ה1 הראשונה לשם ארביס והשנייה להשלמה למנחה פילו שחסר לו מנחה של חול הוא משלים זאת בארבי של שבס אם הוא הפך את הסדר הוא התפלל מיירי ו-18 ראשון בשבל מינחה 18 שני בשל מריב אז בדרך כלל בתפילה שלוי צריך להתפלל פעם שלישית כי התפילה הראשונה לא עלתה לו אבל כאן מסתפק המגוד כיוון שבכל ז מדובר לפני השקיעה ועדיין זמן מנחה אז יתכן שהוא יצא חובתו גם מתפלל קודם מינח ואחר כך ארויס ונעבור לסעיף תז כאן נלמד שמה שראינו בסעיף הקודם זה רק חומרי ולכן אם בו לביס הכנס סמוך לקבול הציבור שבס עוד לא קיבלו אבל כבר סמוך אז הוא רוצה להמתין בוא נענה בוך אחר כך נתפלל אומרים לו לא אם תנה ברוך הוא לא תוכל להתפלל מתחיל ספל אל מנחה ואף על פי שבד ה מספל יקב לצי בושה בסקר בית הכנסת אין בכך כלום אול ו התחיל בעתו אומר המשור ואף על פי שה יודע שלא יוכל לגמור אפילו חצי התפילה לפני ברוך הוא בכל מקום מקרה התחיל בהתר לפי שאיסור זה שלא להתפלל פ שכפ שה בס לחומרי בעלמה לכן רק להתחיל אסור אבל להמשיך מותר בכל מקום סים משתבר טוב יותר באופן זה שהוא יודע שוא לא יספיק שיצא לחוץ לבית הכנסת ויתפלל שם אז המשב מדגיש לא ימתין עד שיענה ברוך הוא כי אם ה יענה שוב ליוח אחר כך מנחה אלא מיד תחיל מנחה אז מה שמ בדבריו שעל ידי הניד ברוך הוא מקבל אדם גם אם הוא חושב מפורש לא לקבל שבת רוצה פל צמי חול רבי גרס מויש כותב שדווקא כאן שהוא ממתין לנות ברוך הוא ניכר שרוצה לקבל שבת ממילא שוב אינו מועיל מה שמתכוון שלא לקבל אבל אם אינו ממתין לנות ברוך הוא אלא הוא שומע ברוך הוא ששבת והוא עונה כך הוא מתכוון שלא לקבל שבת מועילה כוונתו שלא לקבל שבת ויכול לחכ פת מנחה של חו ונעבור לסעיף יז כאן נלמד את הדין של אמירה לאחר שלא קיבל שבת הכלל ידוע שאדם אסור לו בשבת לומר לגוי לעשות עבורו מלאכה אמיר לקום שוס מיד רבון אז מה קורה אם אדם קיבל שבת ועוד מוקדם אז המשת פרור אומר אם זה כבר סמוך לבין השמוש שבדי קיבלו רוב אנשי העיר שבת אז גם י נגרר אז אין לו למי לומר אבל אם ז עוד מוקדם ורק הוא קיבל על עצמו שבת אז הוא אסור לו לעשות מלאכות אבל מותר לו לבקש לחברו לעשות עבורו מלאכה זה מה שנלמד כאן יש אומרים שמי שקיבל לשבס קום שחשו מותר לאמ לישראל חברו לסס ללוכ כיוון שחברו מותר לא שייר בזה איסור המירה בשולחנו הוך מבואה מובא כאן שאפילו מי שקיבל על ידי תפילה שזה חמור יותר מסתם כבולה בפה מותר לו לומר לחברו לעשות מלוכ וכך משמ מסת מסתורו מובא כאן מחבסות בספרו מקור חיים שלבנו אסור לו לבקש לעשות מלוכה כיוון שחל עליו מצוה שיס בנוי כותב שכיון שלגבי בן עדיין יום חולו זה לא נחשב כלפי אף כמלאכה אסורה מסביר השולחן אורך הריב שאפילו שהוא עצמו אסור לעשות מלאכה וכל מלאכה שאסור לאדם לעשותה בשבת אסור לו גם לדבר עליה מ ש מדר ב דובו אז איך הוא מדבר עם חברו תעשה לי דבר שלי עצמו אסור אז הוא מסביר כין ש לחברו מותר הדבר אז זה לא נחשב כמתקין לו בשבת תעשה לאחרי שבת משום ודע ב דובו אפילו של הנוכרי זה לא איסור לעשות מלאכה מסביר שך בגוי אסורה עצם המלאכה בשבת שהיא עבור ישראל אז כומר לעשות או למחר אז ודע בדוב מתעסק בדבר האסור מוסיף המשב כשמגיע סמוך לבנ הש מושס הציבור ממתין בשול אל ימתינו לומר מזמור שרמ שבוס או שאר המאמרים שאים קבל השבס בשביל איזה אנשים שעוסקים בביתם בענייניהם ומשתי נבובית הכנסת אלא יקבלו שבת הגו מוסיף הרמו אמרנו שמותר לבקש ליהודי תעשה לי עבורי משהו היהודי עדיין לא קיבל שבת אפילו שאני קיבלתי שבת מותר לבקש לו ומותר סמס מל בשב הוא מבשל עבורי אני אוכל זא בשבת וכל שק במוצ שבס מי שמאחר ספל במוצ שבס הוא עדיין לא התפלל עדיין לא יבדיל בתפילה או שממשיך סעוד בלילה ממשיך סעודה ה שלישית מותר מה לחו ישרל שכבר פלל והבדיל לאו דווקא הבדלה על התפלל והבדיל בתפילה אמר נטונו או שהוא אמר בומב ש מותר לעשות מלאכה אז מותר לו לבקש לסס למלאכתו דליק לו נירס לבשלו הו מותר נוס ולאכול ממלאכתו כי רא לי מסביר המשור מה זה קול שקן אז הוא מסביר כך אם בערב שבת שהוא קיבל שבת וכבר אין לו דרך חזור הוא לא יכול להתחרט בכל זאת מותר לבקש לחברו כו שכ מוצאי שבת שבכל רגע הוא יכול להוציא את השבת אז ודאי שהוא יכול לבקש לחברו אבל כותב השבת הלוי מי שנוה כדס רבינו ותם ולכן הוא מאחר להוציא את השבת אסור לו לבקש לחבר שנוה כשית הסגנים ש עבורו מלאכה כיוון שאצלו זה עדיין שבת רק מי שנוהג כש מותם רק לחומרי אזור יכי מותר לו לבקש לחברו אז למסר המו מקל גם שאני יכול לבקש לחברי תבשל עבורי ואני אוכל זאת בשבת אפילו לפני שהוצאתי שבת הלבוש עוסר להנות מזה הוא מעריך שם בטעם הדוב אלא אם כן הוא כבר בירך סיח דעתו מהשבת אפילו שעדיין לא הבדיל הוא יכול להנות מזה אבל האחרונים הסכימו עם השולחן ערוך אם באמצע סעודתו אמר המעבד בקודש לכול אז לכולל מ מותר לבקש לחבר וליהנות מזה כי אפילו הוא עצמו מותר אז במלוכה ולהמשיך לאכול גם מותר לו כדיין לאחל לכוב סדו כמו שמו כם בס שטס אבל מי שאומר המבדל באמצע הסעודה נכנס לבעיה כיצור יון אם אחר כך יוכל לומר צי בברקס המוזן כיוון שעשו הו לכול מי שהתפלל ארס לפני ברקס מוזן א משת בס קפ כותב שברור שלא יוכל לומר את אם הוא אמר הכמה הבדיל ספק למה סורר גריש אלישי שכיון שהדבר ספק יש לברר בלא מזכיר אתזה אם הוא אמר המבדיל לכתחילה ייש להשתדל לשמוע הברכה המאחר מוסיף המשת ורו יסוד פרגודים למדנו בסעיף יבז שהיחיד נגרר אחרי הרוב בערב שבת אם רוב הציבור התפללו קיבלו שבת אז גם היחידים בהכרח קיבלו שבת מה קורה במוצאי שבת הציבור עדיין לא התפלל רביס עדיין מאריכים בסעודה השלישית אדם אחד רוצה לברך לגמור מותר בצ שבס אין היחיד ניגר אח הרוב אף על פי שכולם לא התפללו ולא הבדילו יכול הוא להבדיל ולעשות מלאכה מ שיגיע הזמן עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה