באיזה אופן נחשבת הכנסת בעל חיים למקום סגור כצידה מדאורייתא?- שט"ז א'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
באיזה אופן נחשבת הכנסת בעל חיים למקום סגור כצידה מדאורייתא?- שט"ז א'
[מוזיקה] בסיעת דשמיא מתחילים סימן ש תזן ציד האסור ומותס בשבס ובו יבי סעיפים אחת מהמטס מלוכס של שבס זה צידה לצוד בעל חי ונלמד כאם בסעיף שלפנינו שלו דווקא כשתופסו בידו אלא כל שעשה תרבולות עד שנכנס הבעל חי למקום מסוים וסגר עליו את הדלת חייו למה בסעיף נראה שאפילו אם הוא לא עשה פעולות עלמנת להכניס את הבלחי אלא נכנס הבלחי מעצמו וסגר עליו את הדלת הוא גם חי משום צידה אז מובא כאן בישות הבניזר שאם הוא רודף אחריו זה אב מלוכה אם הוא נכנס ורק סוגר את הדלת זה טולדה אז בעצם אין הבדל בין אב לטולדה רק הוא מוסיף שאם הכנסה לבית היא חלק ממנכס הצידה אם כך מקרה שהזיק אדם בשעה שהכניס את הבלכיים לבית אז הוא פטור מלשלם משום דין קמלי בדרה במני כחילושה בס כבר התחיל הרב אליה מבאר שכשאדם מכניס את הבעל חיים לבית נחשב הוא כוסה מעשה בבעל חיים עצמו ובאופן זה אסור לו לנול את הבית אפילו עם כוונתו לשמור על ביתו מה שאם כן אם נכנס הבעל חיים מעצמו ולא עשה בו מעשה צעידה אז דס רשבו לא נעשה לנו את הדלת כשאין כוונתו לצדת בלחיים אלא לשמירת הבית עוד נראה בסעיף הזה את הכלל שמדויריסה דווקא הוא מצמצם את מקומו למקום שיכולת אתופסו שם בשכי אחת דיינו בריצה אחת אבל אם מקום גדול יותר זה לא נחשב כצד המדרבונון עדיין אסור גם למקום גדול בשיעור שריצה אחת ביאר בחוט שוני שאינו תלוי בריצה של כל אדם אלא בריצה של אדם בינוני בגופו בכוחותיו ויודע לתפוס בעלי חיים אם אדם בינוני לא יכול לתפוס בריצה אחת אבל זה שמכניס את הבעל חיים הוא כן יכול לתופסו מקום זה כי הוא גדול וחזק הוא כן יכול לתפוס בריצה אחת מסתפק קרבניסים שם אם הוא חייב וכאן נראה במחבר שכל בלחיים מוגדר את הצידה לפי דרכו אומר המחבר סעיף א' הצוד ציפודרורר ציפודרור זה ציפור שקשה לתפוס אותה היא לא מקבלת מרות היא דרה בבית כבשדה היא נשמתה מזווית לזווית אז רק למי גדול שהוא ניצוד בואי אושר ציפור מוצבי לביס או לביבור לכלוב כזה שהם ניצוד בוי חייב דהיינו כמו שדיברנו ציפור דרו דווקא למגדל האם הכניסו לבית אפילו הבית קטן חלונות סגורים עדיין אינו ניצוד כי טבעו שאינו מקבל מרות הוא נשמט מזווית לזווית ואי אפשר לתפוס אותו לכן זה לא צד מנויריסה שאר עופות ובעלי חיים מספיק ליביבר לבית כדי להתחייב אבל זה לא שווה בכולם בציפורים חמש עופות שיכולים לעוף הוא לא חייב אלא אם כן הביבר והבית מקורה בתקרה וגם החלונות סגורים כי אם לא יכול לברוח דרך שם שק בצבי סביב ישאר חיות חייב אפילו בלי גג וגם עם החלנות פתוחים אז המחבא מגדיר שהם ניצודים בו דהיינו כמו שדיברנו להפוקה אם הבית או הביבר הגדולים שהוא לא יכול לתפוס אותם בשחייה אחת בריצה אחת אלא צריך להינפש קודם שיגיענו זה לא צד מדיריסה אפילו אם הבית מקורה וממילא גם להפך צבי או שר בלחי שנמצא בכזה מקום והוצד אותו לגמרי אז הוא חייב כ עדיין לא ניצוד השולה דג מן הים לתוך ספר פ של מים חייב כדי צידה אבל אם עקרו אם הוא תפס אותו ביד אזה שוב צידה הוא עקר אותו והבריחו לתור בריכת מים מהים זה לא צדק כי גם שם בבריכה הוא נשמט לחורים ולסדקים וסימ טוב צז מוסיף המשתברורו שהדגים נרשמים כמחוסרים צד גם עם מבר קטן כיוון שמכוסים מן העין כמה מים אינם צלולים והם נשמתים לחורים ולזדקים עוד מביא המשתבור העצוד אריה הוא לא חייב עד שהכניסנו לכיפה שלו שהוא נאסר בה כי אריה מאוד קשה לתפוס אותו מובא כמגשה זו בו שכן כמו חן צבי שניצוד על ידי אדם חלש במחמת חולשתו הצבי יכול לברוח ממנו ייתכן שהוא לא נחשב כניצוד והוא לא חיה מדוייסה כמו ארי שהוא לא הכניסה הכניסו לכיפה שלו אז כמו שדיברנו עד כעת דיברנו מתי הוא חייב מדוייסה זה מוקם של ניצד ממשיך המחבר ואם אין ניצב אם זה מקום יותר גדול וצריך יותר מריצה אחת כדי לתפוס אותו שם מקום אז אם הוא מכניס אותו לכזה מקום פוטורבולוסו פטור מחטוס כי זה מותר מדיריסה אבל אסור מדרבונון וזה עולה על כל הסעיף ולכן ציפור דרור אפילו שנכנסה לבית דרך הפתח והחלון אפילו שהוא ודאי לא ניצוד שם אסור לסגור את הפתח והחלון המובה כמיחוד שוני לאלון שלא מסתבר שלסגור דלת חדר על זבובים יעשרה מדרבונון ודאי שיש לזה גבול אז הוא מגדיר שככל שנראה ביניו שיש לו שליטה על הבחי אז יצא דמיד הרבונון אז מה קורה אם ציפו נכנסה לבית יקר רוצים לסגור את החלון או שרצר כותב החי יודום שמותר לסגור אם אין כוונתו רק להציל מן הקור הוא לא מעוניין בכלל בצדת הסיפור כיוון שהם בצד בדוריסה אז אפילו שזה פסיק רש הוא לא מתכוון והפסיק רישה ברור שיש כאן צד הרבונון אפשר להקל אז בכס השולחו מסביר כי יש כאן היתר של פסיקרי שדלאכפס לשלו מעוניין בכלל ביסוד רבון מוקמצר בחודשוני מסביר שלכתחילה לעסרו חז"ל באופן כזה שהוא רק מצמצם את מקומו והוא לא צד אותו, רק מקרב את סידתו. כשאין כוונתו לכך לא אסרו חכם חז"ל. ולכן הוא אומר שאם רוצים לסגור בעל חיים בחדר מסוים לא כדי לצמצמו אלא כדי שלא יכנס לחדר אחר הוא גם מותר. אבל כמובן מסיים המשתברו זה הכל בציפור שאם הוא יסגור את החלון זה רק צדם מדרבונון. אז אפשר להקל הבשער חייו ועוף שנכנסו לבית וקר רוצים לסגור את הדלת ששייך בו ציד דויריסה בבית. אסור אפילו שלא מכוון בכלל לצידה כד פסיקר שביסור דיריסה שאסור מדויסה עד כאן הדף היומי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה