איזו תפילה קודמת – מוסף או מנחה?- רפ"ו ד' - ה' רפ"ז רפ"ח א'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
איזו תפילה קודמת – מוסף או מנחה?- רפ"ו ד' - ה' רפ"ז רפ"ח א'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סמן רפו סעיף ד הכלל הוא תוד וש ודר תוד קודם ממילא לכאורה אם אדם עומד להתפלל מוסף וכבר הגיע הזמן מנחה מנחה זה תודר כל יום מתפללים מנחה מוסף רק בשבס ויום טב ראש חידש כל המוד הוא צריך להקדים את תפיל ס מנחה אז למעשה נראה כאן שלוש שיטות בדברי המחבר שיטה ראשונה שצעיר מ תמיד להקדים שיטה שנייה שרק אם הוא צריך באמת כעת להתפלל מנחה כי הוא הולך לאכול סעודה גדולה או שכבר הגיע הזמן מנח קטנה שיטה שלישית שמבדילה בין ציבור וחיד אומר המחבר אוי לפו שתי תפילו אכס של מנחה ואחז של מוספין כגון שיכר מתפ תפיל מוסף עד וב שויס ומרצו חצי שעה אחרי חצות וזמן תפיל מנחה צריך להתפלל של מנחה תחילה ואחרכך של מוף אגו ומד של מוסף יצו זה רק למצווה לכתחילה לא ובבד וישור לשת אם שת מלות לפני אז אם לא כת מ פני מח אז זה לא כגוי שצ כ עד שפל מנח אז אתה צריך את שתי התפילות צרך ד ד של מוסף ממי לפי משכון הרמו בסימן רש לבז שאין לאסור לאכול קוד מח כשהגיע זמ מח גדולה אלא בסעודה גדולה בסעודת שבת רגילה לא נקראת סעודה גדולה כי אם סעודת נישואין או בריס מינה ולא חוששים שם הפשה בפרט בזמננו שהשמש קורל לביס הכנסת למנחה אז לא צריך להתפלל כת מנחה אפילו ש הולך לאכול סעודה כי זה לא סעודה שמחייבת להתפלל מנחה אז הוא מתפלל מוסף אוכל תודתו ואחר כך מנחה הגו מי מגיע מנחה קטנה הספל אל מין חק טנה אפילו שלא צריך כעת לאכול מה קורה אם הוא סמוך לערב ואיין לו זמן להתפלל שתיהם אז המגבון כותב שיתפלל מוסף כי מנחה אפשר להשלים זאת במירב שיתפלל פעמיים מריב מש כ מוסף אין זה שלומה ודוגל מבוב חולק מהירושלמי שמפורש להפך שהתפלל מנחה ולא מוסף וכך הקשה בספה בסמר קגם השב בדחק ביום חול אם לא התפלל שחי זה עומד לפני סוף זמן מנחה ואין זמן להתפלל שתיהם הצלח מסתפק אולי התפלל תפיס תשלומים של שריז ומנחי ישלים במירי אבל השגר י חולק כרי להשלים אפשר רק אחרי התפילה שכעת זמנה אז ודאי שהוא ח להתפלל מנח כעט עכשיו מביאה המרח בדס הרמבם ויש מי שירו שאינו כ בציבור להג תפילה סמיחה תפילה סמוסה בכל מקרה שהוא כדי שלא יטו אנשים יראו שמתפללים מנח לפני מוסע ואז יטו שגם שעדיין לפני חצות לפני מ שגז מהמנחה תפלו מנחה לפני מוסף ואז המנחה היא לא בזמנה לכן בציבור לא משנים למעשה אין כאן אחור במשט ברור בסימני הב מובא כ ש בסימן קח ליין יוחד ששכח להתפלל את שחרי ו מוסע ונזכר בהגיע זמן פילס מנחה אז הוא כותב כדה הראשונה בשולחן ערוך כאן שהתפלל מנחה ואחר כך מוסף והוא לא מזכיר הבדל אם הוא צריך לאכול עכשיו או לא וליין ציבו כותב בסמן טוף ריחוף כמו שכתוב כאן בשם הרמבם שתמיד מפלים מוסע חרכ מנ סעיף ה בשבס ויום טב בשונה מיום חול אינו ימר בורכו אח קדיש 12 קלג שם מתבאר ברמות דין זה הטב ונעבור לסמ רפז יקח בשבי אחד חולים לנחם אבלים בשבס וכחולים לבקר החו בשבת אבל כתוב בגמ שבקושי התירו לנחם אבלים קר חולים בשבת למה כותב מוגן אברום שחששו שם יבוא לזוג בשבת ומתוך כך הבקש רחמים זה בקוש רוחב שאסור בשבת ולכן אמר משב לא יפה עושים כל אלה שכל השבוע לא הולכים רק בשבת הולכים אומר המחבר אבל צריך להבדיל אז המחבר מדבר לגבי חולה ו ימר לו כדרך שמלו בחול שמדברים בדרך כללם חולה ביום חול רפואה שלמה וכדומה כוא מצטער ומעורר בכי ששור בשבת אלוהים אלוהים שבוס מליז ורפ ורמו מרובים ושו בשים הגו וישי צריך ורח וכולו ק אומרים שבז בכ נגו כמו כן שעושים בשבת משמח לחולה מובא כאן שאומרים שבז מה שכותב הרמו של מוסיפים ורח מרובים בספר חסד כותב שמוסיפים זאת שמבקר חולה ביום טב כותב המקור חיים שגם אומרים שבס מליז שגם טוב בכלל שבס אבל הדרס כותב שלא צריך לומר כך כיוון שביום טב מקילים יותר בשל רחב ו יום הכיפור כב אפרים שאפילו שחל בשבת לא אומרים במשביר כשב בזוק כיוון שימים אלהם ימי דין מותר לבקש רחמים ואדר ראוי להתפלל על חולים ביום הדין אפילו כשכל בשבת אז המ סמבר מדבר רק לגבי ביקו חולים מה הניחו מולים מביא המשור מלקס ישם שגם בזה ישנה ויאמר שבוס מל מנחים מנחים ונחו אביש מקילים שרשי לומר כמו ביום חול עמוק מנחם וכולי למה באר מחצ שקל כיוון שהמת ישוב לכן אין חשש שיבוא לזוג בשבת כמו כן צער אבלים לא יתרבה יותר עלד ניחום אבלים אבל כשמבקר את החולה יש חשש שהמבקר יבוא לזוג בשבת על החולה לכן צריך לומר בשינוי כותב הפרי גודים הוא מזכיר לגבי המנהג שמובא כאן מיורדי שאבל בימי השיבה שהגיע שבת אז הוא המתי מפתח בית הכנסת ולפני שאמרו מזמש ם שבוס שאמרו זאת עוד לפני השקיעה מכריז השמש על בהו והוא נכנס וכולם מנחמים אותו אז כותב פרימ גודים שאם הוא הגיע אחרי אמירת מזמור של שבוס אז כבר קיבלו שבת אז לא יקרא שמה שצו נגד האבל כן להזכיר אבל בפרסה בשבת אבל ללכת בעצמו לומר לום שב סמ מנחם זה רשא כמו שראיינו כמה מחבה שמותר לנחם בשבת כל זה מקומות שמקימים את השבת ירס מזמו שיר אבל טועם שמ שבס כוסו מקומות שנהגים למר לודו מסמים בוא יקלו שזה נחשב קבול השבס לכאורה צריך הוב להיכנס לבית כנסת לפני בו בשולים במקומות שמחרים אמר מז משש בס אחרי הקת החמה כותב רשה זו בו שלכאורה אי אפשר לקרוא ולנחם אותו כין שכ שקה חמה זהב פרסיה וכן מדוע שלא יכנס רב בית הכנסת לפני זה בפרת אם הוא יש נכבת שניכר לכן יעמוד יותר רחוק כשנכנס לבית הכנסת בלי שבת אחרי שנלחמו אז אבל צריך לשנות מקומו הדס התז ש כיוון שכ קיבלו שבת לא ישנה את מקומו אבל דעס השר גם בשבת ישנה מקומו ולמה יסור הרשע זואר בוך שבליל שבת שזה בפרסה כולם רואים אותו כל הקהל כבר נמצא אז לא ישנה את מקומו בשבת בבוקר יקדים לבוא לבית הכנסת וישנה את מקומו אם הבו אדם חשוב כמו המור דר שרגילים הק לברכו בכל שבת בבריק ש בשולים הור גרש זך כדי של ירה כבו בפרס גם בליל שבת זו שו בשבעה מותר לעבור לברך אותו בבריק ש בשולם אפילו שבעיקרון ובל אוסו בשל שולם ונעבור לסמן ר פחס דין טייניס ודין תניס חלים בשבו סעיפים למיס משתבר כותב שלשם תענית אפילו שעה אחת אסור לה ות בשבת אפילו שלא לשם תענית אומר המחבר אוסו בשבס עד ו שוס כי גם ביום חול מי שאוכל אחרי שש שעות זה כמו זורק אבן לחמס זה לא מועיל לכן זה נחשב כמו תענית בשבת ולמסה בסמן קנז משתבר מביא שמ גנ אברו מקל שסופרים את שש השעות מאז שהוא קם אבל כאן השת ממש מה שהוא לא מקל מזה אלא שוס מתחילת היום אבל זה הכל לשם שלא לשם תענית לשם תענית אפילו שעה אחת אסור ולכן שלא כדין עושים מקצת קהילות שמענים בשבת עד סמוך לחצות על הגזרות כי הם אומרים זה פחות לא אפילו שע אחת אסור ל אלא אם הוא סתם לא אוכל זה נאמר שרק עד חצות אסור אם הוא טעם קודם תפילת מוסף מותר לתחר יותר מש שוס ה פגו מסתפק אם די בשתיית משקה או צריך לאכול דווקא לחם משור שקבצים ו שחון כותב שאפילו דס ה פרי מגוי ודאי ששתיית מים אינה בכלל טימה אבל מתפרים כותב שבש תרק אפילו שתה רק מים לפני התפילה כבר יצא מטני בשבס וחשו כותב שאם הוא שתה חמין קפה או תה לפני התפילה יצא מכלל טייניס ויכול להאריך אחר כך בתפילה אגו ואפילו לא י מדו מספל אוסו לאחרת הסעודה חבו שוס ולפי זה השליח ציבו שמנגן והן יוצאים בבית הכנסת עד אחרי ש שלא כהוגן מפרט בחורש הימים קצרים בכל שק ביום טב שיש אונג בלבד בראש השונה אבל בורבי מצא סמך להקל לומד תתפלל את אחר עד אחרי חצות עקר גם הקל בבגדי ישע עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה